سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950226/6
تاریخ انتشار: 1395/02/26-12:28:49

75درصد از تامین مالی تولید بر دوش بانک‌هاست

75درصد از تامین مالی تولید بر دوش بانک‌هاست

احمد اثنی‌عشری نایب رییس هیئت رییسه انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به مشکلات سیتسم مالیاتی و بانکی که منجر به خروج سرمایه از بخش تولید شده است، گفت: مشکل تولید و شبکه بانکی سال‌هاست که وجود دارد و هر یک دیگری را به کم‌کاری و کم‌توجهی و ناکارآمدی متهم می‌سازند


وی افزود: ازیک‌سو شبکه بانکی بیشترین منابع خود را در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده و ازسوی‌دیگر صنایع نیز مقصر تداوم رکود و تامین‌نشدن نقدینگی لازم برای سرمایه‌در‌گردش تولید را بانک‌ها عنوان می‌کنند.
این فعال اقتصادی درخصوص واکاوی این مشکل، تصریح کرد: سال‌هاست تنها منبع تامین مالی تولید بانک‌ها بوده‌اند و تولید، بانک‌محور بوده است و بیش از 75درصد از تامین مالی تولید بر دوش بانک‌هاست.
هیئت مدیره انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه داد: دراین‌میان بانک‌ها نیز معوقات بانکی را بهانه‌ای برای ندادن وام به تولید کرده و ازطرفی دولت نیز اسامی بدهکاران بانکی را اعلام نمی‌کند و این مسئله موجب شده تا نگرانی از اینکه این وام‌ها با رانت و فساد برخی کارکنان و مسئولان اتفاق افتاده باشد، به وجود بیاید.
اثنی‌عشری افزود: ‌شفاف‌نبودن در اعلام اسامی بدهکاران بانکی موجب بدنامی غیرمنطقی کارآفرینان واقعی در عرصه تولید شده است. این درحالی است که بخش خصوصی واقعی منکر بدهی به بانکی است.
وی درخصوص راهکارهای حل این مشکل، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید مجاز باشد با انتشار اوراق قراضه از سپرده‌های مردمی وام گرفته و معادل سود بانکی یا نرخ بازار سود بپردازد و این هزینه به حساب هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی منظور شود.
اثنی‌عشری گفت: درمجموع شرایط حادث‌شده موجب شده تا بانک‌ها در پرداخت وام‌های جدید به تولید سختگیری بیشتری اعمال کرده و ازآنجا‌که تزریق منابع مالی به تولید در شرایط رکود و ریسک بالای آن برای بانک‌ها توجیه ندارد، وامی پرداخت نمی‌کنند؛ مگر اینکه دولت از وجوه اداره‌شده‌ای که دراختیار دارد، منابعی به بانک‌ها بدهد. وی تاکید کرد: شبکه بانکی می‌تواند با تامین سرمایه در گردش تولیدی‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند، به رونق تولید و درنتیجه شکوفایی اقتصاد و افزایش اشتغال کمک کند.
این کارآفرین با بیان اینکه باید باید از سپرده‌هایی که در بانک‌ها هستند، مالیات اخذ شود، گفت: این درست نیست که یک واحد صنعتی با انواع دردسرها و مشکلات و استرس نتواند 20درصد سود تحصیل کند، حال آنکه عده‌ای بدون دغدغه 20درصد سود دریافت کنند. وی ادامه داد: کاهش نرخ سود سپرده‌ها و اخذ مالیات از آن‌ها چنانچه باعث خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی و ورود آن‌ها به بخش مولد شود، می‌تواند به رونق اقتصاد کشور و خروج از رکود منجر شود.

منبع : شهرآرا
تعداد بازدید: 923

ارسال به:

رویدادها