سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950303/8
تاریخ انتشار: 1395/03/03-13:54:56

عدم پذیرش گواهی سازمان استاندارد در بازارهای صادراتی

عدم پذیرش گواهی سازمان استاندارد در بازارهای صادراتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: به دلیل عدم پذیرش گواهی‌های صادره از سوی سازمان ملی استاندارد در بازارهای هدف، برخی صادرکنندگان به محض خروج از مرز، این گواهی‌ها را پاره می‌کنند.

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: گواهی استاندارد که برای برخی کالاهای صادراتی مرتبط با سلامت مردم صادر می‌شود و اتفاقا اجباری است، در بازارهای جهانی پذیرفته شده نیست و به محض اینکه کامیون از مرز خارج می‌شود، گواهی فاقد اعتبار برای پذیرند کالا در کشور مقصد است؛ بنابراین به نظر می‌رسد حالا که سازمان ملی استاندارد با این گستردگی اختیارات، چتر پوششی بسیار گسترده‌تری از قبل در حوزه صادرات خواهد داشت، بیش از هر چیز نیازمند امضای تفاهم‌نامه با گمرکات بازارهای هدف است تا با پذیرش گواهی استاندارد ایران، هزینه صادرات کالا به نوعی کمتر شود و ایستگاه‌های بازدارنده صادرات کاهش یابند.

به گفته لاهوتی، هم اکنون گواهی استانداردی که برای صادرات محصولات غذایی از سوی سازمان ملی استاندارد صادر می‌شود، در برخی مواقع بعد از عبور از مرز توسط صادرکننده دور ریخته می‌شود در حالی که اگر این تفاهم‌نامه‌ها امضا شود، هم صادرکننده می‌تواند گواهی استاندارد داخلی را بگیرد و هم پذیرنده کالا در خارج از کشور، این گواهی را قبول خواهد کرد. در نهایت هزینه و وقت برای صادرکنندگان ذخیره می‌شود. پس باید کاری شود تا گواهی استاندارد ملی ایران را در کشورهای هدف صادراتی بپذیرند.

وی افزود: در این میان سپردن بخشی از وظایف سازمان غذا و دارو در صادرات مواد غذایی به سازمان ملی استاندارد نکات مثبت و منفی بسیاری دارد، به این معنا که با توجه به اینکه به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد تمام شرایط صادراتی و تصمیم‌گیری‌ ها را در حوزه‌های مختلف را تقسیم کرده و از چندگانگی و جزیره ای عمل کردن دستگاه‌ها در حوزه صادرات جلوگیری کند، موضوع افزایش اختیارات سازمان ملی استاندارد در حوزه صادرات مناسب است اما به نظر می‌رسد در حوزه صادرات مواد غذایی که در حیطه مسئولیت سازمان غذا و دارو قرار دارد، اگر کار رسیدگی در اختیار همین سازمان باقی می‌ماند، کار سرعت بیشتری می‌یافت.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: اینکه مسئولیت نظارت بر صادرات مواد غذایی در حوزه اختیار سازمان ملی استاندارد قرار گیرد و تمام کالاهای صادراتی فقط از خروجی سازمان استاندارد رد شوند و بعد کالا صادر شود، منجر به کوچک شدن نقش دولت در تصمیم‌گیری می‌شود و به نوعی ایستگاه‌های بازدارنده صادرات کم خواهد شد اما به نظر می‌رسد فعالیت تخصصی برخی سازمانها از جمله غذا و دارو را نیز نباید در نظر گرفت، البته احتمالا سازمان ملی استاندارد نیز از ابزارهای لازم استفاده می‌کند ولی شاید بهتر بود که در موضوع دارو و حتی غذا، کار به خود سازمان متولی غذا و داروی وزارت بهداشت اختصاصی می‌یافت.

منبع : مهر
تعداد بازدید: 1236

ارسال به:

رویدادها