سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950303/10
تاریخ انتشار: 1395/03/03-15:06:18

افزایش مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی

افزایش مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی

تعدیل بدهی‌های معوق جدیدترین مشوق درنظر گرفته شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی است.

آن‌طور که علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گردهمایی معاونان برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شهرک‌های صنعتی سراسر کشور گفت، تمام واحدهای صنعتی که دارای قرارداد حق بهره‌برداری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هستند، با توجه به وضعیت پیشرفت طرح می‌توانند از تخفیف اعطایی به تعدیل بدهی‌های معوق خود برخوردار شوند.
آن‌طور که از اعمال مشوق‌ها و سیاست‌های دولت پیداست عصر حاضر حمایت از صنایع کوچک را درپی دارد و نامیدن این عصر به صنایع کوچک خالی از فایده نیست، چراکه اهمیت صنایع کوچک در رشد و رونق اقتصادی در دنیا شناخته شده است. جهان امروز به صنایع کوچک و متوسط می‌نازد، به نحوی که یک‌چهارم اشتغال دنیا در این بخش نهفته شده و یک سوم سرمایه‌گذاری‌های دنیا نیز در این بخش انجام می‌شود. در این میان کشورهایی همچون کره و ایتالیا در زمان بحران، برای گذر از شرایط بحرانی دست به دامان صنایع کوچک و متوسط شده‌اند و کره نیز به دلیل حضور فعالانه بنگاه‌های کوچک و متوسط در عرصه اقتصاد خود به موفقیت‌های زیادی دست یافته است.
بنابراین درنظر گرفتن مشوق برای جذب سرمایه‌گذار در شهرک‌های صنعتی از نوع تعیین قیمت‌های مناسب با سطح ارائه خدمات، اعمال تخفیف تا ۵۰درصد قیمت زمین، همچنین پرداخت حداقل ۵ درصد حق انتفاع برای دریافت زمین و بقیه به صورت اقساط ۳ تا ۴ ساله در مناطق کمتر توسعه‌یافته و شهرک‌های کم‌تقاضا به منظور جذب سرمایه‌گذار درنظر گرفته شده است. حال آنکه ثبات قیمت زمین شهرک‌های صنعتی و معافیت‌های مالیاتی از دیگر مشوق‌هایی است که از ابتدای سال ۹۵ اعمال شده است.
هرچند جذب و ترغیب سرمایه‌گذار در گرو احترام به متقاضیان و سرمایه‌گذاران است اما ارائه آمار درست از وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی و واحدهای صنعتی راهکار تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و مبنای برنامه‌ریزی صحیح دستیابی به این آمارهای صحیح است. اگر آمارها به صورت درست استخراج نشود به دنبال آن برنامه‌ریزی و بودجه نیز غیرواقعی خواهد بود و مسئولان را از هدف اصلی که توسعه صنعتی استان و کل کشور است، دور خواهد کرد.

 


معافیت مالیاتی در شهرک‌های صنعتی
امیر طیبی‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در گفت‌وگو با صمت از معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی قم همزمان با راه‌اندازی واحدهای صنعتی جدید در سال ۹۵ خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاران که تمایل به سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارند و از سال ۹۵ موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده و فعالیت خود را شروع کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.
طیبی‌نژاد ادامه داد: این معافیت مالیاتی به‌عنوان ابزاری تشویقی برای جذب سرمایه‌گذاری در دوران پسابرجام درنظر گرفته شده است. بنابراین مدت‌زمان معافیت مالیاتی به تفکیک موقعیت جغرافیایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم متفاوت بوده و دامنه آن حداقل ۵ و حداکثر ۱۰ سال است. پیش از این، علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از صدور یک‌روزه جواز تاسیس واحد صنعتی گفته بود. اکنون نیز از برنامه‌های تشویقی جدید برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت و اظهار کرد: صندوق‌های حمایتی مانند صندوق حمایت از صادرات، صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های معدنی و تحقیقات الکترونیک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، سازوکارهای تازه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران درنظر گرفته‌اند.
حال که نگاه دولت به بنگاه‌های کوچک و متوسط تغییر یافته و اگر قرار است در عرصه‌های اقتصادی به تکامل برسیم باید به بنگاه‌های کوچک و متوسط توجه کنیم و به همین دلیل نیز در اقتصاد مقاومتی تکیه اصلی بر این است که از داشته‌های خود استفاده کرده و در عین حال، برون‌گرایی و توجه به سایر بخش‌ها را در دستور کار قرار دهیم تا به یک کشور تعامل‌کننده در اقتصاد دنیا تبدیل شویم. همچنین قرار است اعتبارات دولتی برای حمایت از صنایع کوچک و متوسط اختصاص یابد. با کمک بانک مرکزی مقرر شده تا با ارائه تسهیلات به واحدهای کوچک و متوسط، تولید و اشتغال رونق جدیدی به صنایع کوچک بازگردد.

 


مشوق‌های مناطق‌کمتر برخوردار
سهراب بنام، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با صمت از ابلاغ دستورالعمل حق بهره‌برداری از اراضی در شهرک‌های صنعتی با مشوق‌های خاص خبر داد و گفت: به منظور حمایت از صنایع کوچک و تشویق سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی واقع در مناطق کمتر برخوردار یا کمتر توسعه‌یافته قیمت‌های حق انتفاع کاهش یافته است. بنام تصریح کرد: مقرر شده تا حق انتفاع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم‌تقاضا با ۵۰درصد تخفیف دریافت شود. همچنین پیش‌پرداخت این حقوق انتفاع تا ۵درصد متناسب با موقعیت شهرک امکان کاهش دارد و بقیه این حق انتفاع در اقساط ۴۸ ماهه پرداخت شود. وی با اشاره به وجود ۲ شهرک صنعتی بدون تقاضا در کهگیلویه و بویراحمد گفت: نرخ حق انتفاع در هر شهرک و ناحیه صنعتی از قبل مصوب شده و در امسال هیچ افزایشی نداشته است. با اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری جدید زمینه برای رونق بخش صنعت فراهم شده است. تاکنون متقاضیان ۲۰ تا ۳۰درصد حق انتفاع را پرداخت کرده و بقیه را به صورت اقساط پرداخت می‌کردند.


سرمایه‌گذاران خارجی جویای مشوق‌های بیشتر
مشوق‌های معنادار، مانند تخفیف قیمت زمین، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند تا در یک منطقه کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری کنند به‌طوری‌که مشوق‌های مالیاتی، بیمه، تخصیص تسهیلات، تخفیف بهره بازپرداخت تسهیلات بانکی و... از نمونه مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار در توسعه متوازن تعریف شده است. با این حال سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای برای حضور در شهرک‌های صنعتی ایران خواستار درنظر گرفتن مشوق‌های جدیدتر و بیشتر شده‌اند. رمضان ایلدیریم، معاون وزیر علوم، صنایع و فناوری ترکیه در دیدار با علی یزدانی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی که اوایل ماه جاری در ترکیه انجام شد؛ با اشاره به توافق میان دو کشور برای همکاری‌های شهرک‌های صنعتی و شهرک مشترک صنعتی گفت: ما آماده توسعه روابط با ایران در تمامی زمینه‌های فنی و تخصصی هستیم و برای تحقق این امر امیدواریم مشوق‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاران ترک در شهرک‌های صنعتی ایران داده شود. بنابراین در صورتی که این مشوق‌ها به‌طور کافی درنظر گرفته نشود، سرمایه‌گذاران به مناطق توسعه‌یافته سوق می‌یابند و در نهایت شهرک‌ها و نواحی صنعتی احداث شده در مناطق کمتربرخوردار، بدون تقاضا و خالی می‌ماند. اکنون ۱۳۶هزار هکتار زمین در مجموع ۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود داشته و دراختیار شهرک و نواحی صنعتی قرار دارد. تاکنون در ۷۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی زمین واگذار شد. اما در برخی شهرک‌های صنعتی بعد از گذشت سال‌ها هنوز این زمین‌ها بدون پیشرفت فیزیکی رها شده است. هرچند فراهم کردن فضای لازم برای تولیدکنندگان اهمیت دارد اما احداث هر شهرک صنعتی مستلزم صرف هزینه‌های بسیاری است در حالی که برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری، زیرساخت‌ها و امکانات کافی را ندارند.

منبع : صمت
تعداد بازدید: 1605

ارسال به:

رویدادها