سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950305/6
تاریخ انتشار: 1395/03/05-13:04:18

تعرفه گمرکی ۸ کالای صادراتی ایران به اوراسیا صفر شد

تعرفه گمرکی ۸ کالای صادراتی ایران به اوراسیا صفر شد

تعرفه گمرکی ۸ کالای صادراتی ایران به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر شد. بخش دیپلماسی رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو اعلام کرد: براساس تصویب شورای کمیسیون اقتصادی اوراسیا،

نرخ عوارض گمرکی وارداتی ۸ محصول شامل گل کلم، کلم بروکلی، پسته، مغز پسته، خرما، کشمش سیاه بی‌هسته، کشمش سلطانی و انواع دیگر کشمش به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از تاریخ اجرای مصوبه یادشده در ۲۲ مارس ۲۰۱۶ صفر است. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است. مجموع مساحت کشورهای این اتحادیه حدود ۲۰میلیون کیلومترمربع و جمعیت آن بیش از ۱۸۰میلیون نفر است که بازار بزرگی برای تبادلات تجاری و اقتصادی به شمار می‌رود. صفر شدن تعرفه‌های گمرکی می‌تواند گام مهمی در جهت گسترش صادرات محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران به بازار روسیه و کشورهای این اتحادیه باشد.


تلاش‌ها نتیجه داد
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه صفر شدن تعرفه برخی کالاهای صادراتی به کشورهای اتحادیه اوراسیا؛ به‌ویژه روسیه از مذاکراتی بود که با گمرک روسیه داشتیم، اظهار کرد: قرار بود تعرفه برخی کالاهای صادراتی ما به روسیه صفر شود و در مقابل ما نیز تعرفه برخی کالاهای وارداتی روسیه را کاهش دهیم. اسداله عسگراولادی در گفت‌وگو با صمت با تاکید بر اینکه این خبر خوبی برای صادرات خواهد بود، تصریح کرد: ما هم باید تعرفه ۸ تا ۱۰ کالاهای وارداتی روسی را کاهش دهیم یا صفر کنیم. وی با بیان اینکه گمرک ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت کالاها را انتخاب کرده، ادامه داد: روسیه مشتری تمام محصولات ایرانی که تعرفه آنها صفر شده، است که پیش از این صادرکنندگان برای صادرات آن با مشکل مواجه بودند و حالا این اتفاق می‌تواند تاثیر بسیاری در افزایش صادرات به روسیه داشته باشد. به گفته این فعال بازرگانی و صادرکننده بزرگ پسته، در یک ماه اخیر برای تحقق این امر و به طور کلی تسهیل صادرات به روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا تلاش بسیاری انجام شد که درنهایت هم به نتیجه رسید.


بهترین خبری که شنیدم
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با تاکید براینکه صفر شدن تعرفه گمرکی ۸کالای صادراتی به روسیه که به‌طور عمده شامل آجیل و خشکبار می‌شود، بهترین خبری بود که دولت یازدهم به ما داد.
علیرضا ارزانی‌ممقانی به صمت گفت: از این اتفاق بسیار خوشحالیم چون شرایط بسیار خوبی برای صادرات آجیل و خشکبار فراهم می‌شود. صادرات این بخش از محصولات در کشور ضعیف بود به نحوی که تاکنون صادرات قابل قبولی به روسیه نداشته‌ایم. وی با اشاره به اینکه دیگر کشورها بازار را از ما گرفتند، ادامه داد: در برخی موارد شاهد این هستیم که محصولات ایرانی به امارات می‌رفت و بعد از آنجا به روسیه صادر می‌شد، در حالی که ما با روسیه هم‌مرز هستیم و می‌توانستیم صادرات آسان‌تری داشته باشیم. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد معتقد است: این اتفاق باید نسبت به تمام کشورها بیفتد چون حمایت بسیار خوبی به شمار می‌رود که حالا برای نخستین‌بار از سوی دولت یازدهم انجام شده است. این امر برای صادرات غیرنفتی به‌ویژه صادرات آجیل و خشکبار کشور نوید بخش است. به گفته ارزانی‌ممقانی، به‌طور قطع شاهد افزایش صادرات خواهیم بود، ضمن اینکه باید منتظر اتفاقات مثبت دیگری هم باشیم. در این میان باید بتوانیم صنایع بسته‌بندی و تبدیلی را هم فعال کنیم چرا که این صنایع در صادرات محصولات کشاورزی بسیار حائز اهمیت هستند. در حال حاضر عمده صادرات به صورت کیسه‌ای و خام است. وی گفت: میزان تعرفه برای صادرکنندگان مهم نبود بلکه رقابت را از آنها سلب می‌کرد. به عنوان نمونه محصولاتی مانند سیب و زعفران ایران به هندوستان صادر می‌شد که مشمول پرداخت عوارض بود اما از افغانستان برای صادرات همین محصولات تعرفه نمی‌گرفتند و همین امر موجب شد افغانستان این محصولات را از ما بخرد و به هندوستان صادر کند چون صرفه بیشتری برای آنها داشت.
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با تاکید بر اینکه نباید دست و پای صادرکننده بسته باشد، تصریح کرد: تاجران دیگر کشورها دست بازتری برای صادرات محصولات ایرانی دارند تا صادرکنندگان ایرانی. این در حالی است که ایران در تولید محصولات کشاورزی توانایی و ظرفیت بسیار بالایی دارد اما حمایت نمی‌شود. وی افزود: از سوی دیگر باید در قبال خدمتی که ارائه می‌دهیم، خدمتی هم بگیریم. کالاهای چینی به راحتی وارد کشور می‌شوند اما در صادرات آجیل و خشکبار مانند پسته، انجیر و... به چین با مشکل مواجه هستیم به نحوی که این محصولات ابتدا به هنگ‌کنگ می‌رود و بعد از آنجا به چین قاچاق می‌شود، چون عوارض گمرکی دارد.


در انتظار گشایش بازار روسیه
رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران نیز معتقد است: اگر روند ایجاد تسهیلات و حمایت از صادرات که با همکاری و تلاش اتاق اصناف و وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده ادامه یابد، شاهد رونق در بازار صادراتی خواهیم بود. حضور در نمایشگاه تخصصی موادغذایی که اواخر اردیبهشت در مسکو برگزار شد یکی از اقدامات مثبت دولت و بخش خصوصی بود. مصطفی احمدی در گفت‌وگو با صمت، تصریح کرد: با این برنامه‌ها و حمایت‌ها می‌توان تولید فعلی این محصولات را که روی دست تولیدکننده مانده حداقل به روسیه صادر کرد. محصولات تولید گذشته مانند پسته در انبار مانده و امیدواریم این گشایش زودتر انجام شود یعنی پیش از فصل برداشت؛ چون حجم جدید تولید به حجم قبلی اضافه می‌شود و حجم زیادی را دربرمی‌گیرد. به گفته وی، باید گمرک ایران و روسیه و حتی دیگر کشورهای اتحادیه اوراسیا تفاهمنامه‌هایی امضا کنند و برنامه تسهیلاتی از سوی دولتمردان اجرا شود تا بتوانیم کالاها را با تشریفات کمتری صادر کنیم. احمدی ادامه داد: سال گذشته صادرات زیادی نداشتیم و چون مقدار بالایی هم به صورت پیله‌وری انجام می‌شود، آمار دقیق و واقعی دردست نیست. ضمن اینکه یکی از دلایل کاهش یا افزایش تولید محصولات کشاورزی نیز خشکسالی یا پرآبی است. سال گذشته تولید به نسبت خوبی داشتیم اما متاسفانه شب عید مصرف داخلی کم بود و با اینکه قیمت نسبت به سال ۹۳ ارزان تر شده بود استقبال خوبی نشد. رییس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران اظهارکرد: آجیل و خشکبار با کیفیت خوب برای صادرات داریم و با توجه به اینکه روسیه واردات مواد غذایی را هم از ترکیه ممنوع کرده؛ این بهترین فرصت برای ایران به شمار می‌رود.
وی معتقد است: گرفتن بازار روسیه ساده نیست چون این کشور مشکلات و مسائل خاص داخلی دارد که البته با رایزنی دولت‌ها حل می‌شود. روسیه بازار بسیار خوبی است و تقاضا برای آجیل و خشکبار ایران را هم دارد.


در آخر اینکه...
این بازی تعرفه‌ها هم برای صادرکنندگان دردسر شده به نحوی که رقابت را سلب می‌کند. تصور کنید سیبی را به قیمت هزار تومان به روسیه می‌فروشید و همان سیب را کشورهای دیگر با نصف قیمت و حتی کمتر می‌فروشند! این‌کار برای فروشنده سیب ایرانی صرفه ندارد و کم کم از این فعالیت فاصله می‌گیرد و در عوض دیگر کشورها سیب ایرانی را می‌خرند و به جای خودمان به روسیه می‌فروشند؛ این یعنی از دست دادن بازار. حالا در مسیر تجارت با روسیه سرانجام پس از گذشت یکی، دو سال، اقدامات خوبی در حال انجام است که صادرات ایران را افزایش می‌دهد. امیدواریم سیاست خارجی کشور به همین صورت ادامه یابد و موانع روابط با دنیا را یکی پس از دیگری کنار بزند

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 2284

ارسال به:

رویدادها