سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950331/2
تاریخ انتشار: 1395/03/31-08:55:28

کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می شود

کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می شود

رئیس بانک مرکزی با اشاره به اقدام بانک ها در کاهش سود سپرده ها به ۱۵ درصد گفت: کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ولی الله سیف گفت: علاوه بر 16 هزار میلیارد تومانی که قبلا برای کمک به صنایع کوچک و متوسط در نظرگرفته شده است منابع مالی بیشتری هم در اختیار این واحدها قرار خواهد گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : واحدهای تولیدی که کمتر از یک میلیارد تومان بدهی دارند می توانند بدون پرداخت 6 درصد جریمه دیرکرد وام های خود را برای یک سال تمدید کنند ضمن اینکه کاهش سود تسهیلات بانکی تا چند روز دیگر محقق می شود و این هم به صنایع کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اینکه روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد و در مدت یک تا دو ماه آینده به مرز تک رقمی می رسد، اظهار داشت: بر اساس منطق اقتصادی با کاهش نرخ تورم بی تردید نرخ سود بانکی باید کاهش پیدا کند.

سیف ادامه داد : تصمیمی که بانک ها برای کاهش 15درصدی سود سپرده بانکی گرفته اند در مسیر برنامه هایی است که بانک مرکزی ترسیم کرده و در عین حال بازار پول با عکس العمل طبیعی خود اهدافی را که بانک مرکزی ترسیم کرده است محقق خواهد کرد.

حیدر مستخدمین حسینی کارشناس اقتصادی نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد به پرداخت تسهیلات 470 هزار میلیارد تومانی سیستم بانکی طی سال گذشته اشاره کرد و افزود: این میزان تسهیلات 80 درصد قدیمی و 20 درصد جدید بوده است که از مساعد نبودن حال و روز اقتصادی بنگاههای تولیدی حکایت دارد.

وی در ادامه اعطای تسهیلات ارزان قیمت بانکی را شرط رونق و شکوفایی واحدهای تولیدی کوچک و متوسط دانست و گفت : رونق صنعتی ضمن علاج رکود حاکم بر اقتصاد کشور موجب توسعه اشتغال در جامعه می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه احیای صنایع کوچک و متوسط باید از برنامه های اساسی دولت باشد ، گفت : رونق تولید ملی شرط تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

محسن عباسی تحلیلگر مسائل اقتصادی هم به کاهش نرخ بهره بانکی از تیرماه اشاره کرد و گفت : نرخ بهره بانکی هم راستا با نرخ تورم در حال کاهش است.

وی اظهارداشت: این کاهش بدون دستور بانک مرکزی و تصمیم شورای پول و اعتبار بوده و این بار خود سیستم بانکی اقدام به کاهش نرخ سود بانکی کرده است.

عباسی تصریح کرد: کاهش سود بانکی در دفعات قبل با تصمیم شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بوده و این بار خود بانکها در کاهش سود سپرده بانکی پیش قدم شده اند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر به دلیل انضباط مالی که در بازار پول کشور وجود دارد می توان امیدوار بود که موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی دیگر اقدام به نرخ شکنی نکنند.

وی افزود: دفعات قبل که نرخ سود بانکی کاهش می یافت موسسات شبه مالی یا موسسات مالی اعتباری بدون مجوز به عنوان رقیب بانک ها عمل می کردند.

عباسی یادآورشد: کاهش نرخ سودبانکی در درجه اول به کاهش هزینه منابع بانکی منجر می شود.

منبع : تسنیم
تعداد بازدید: 1454

ارسال به:

رویدادها