سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950331/6
تاریخ انتشار: 1395/03/31-10:38:03

4 کرسی؛ سهم خراسان رضوی در کمیسیون‎های اقتصادی / مطالبات فعالان بخش خصوصی از نمایندگان

4 کرسی؛ سهم خراسان رضوی در کمیسیون‎های اقتصادی / مطالبات فعالان بخش خصوصی از نمایندگان

وضعیت حضور 18 نماینده خراسان رضوی در این کمیسیون‎های تخصصی مشخص شده و نمایندگان این استان در 6 کمیسیون تخصصی مجلس حضور دارند که از این تعداد دو کمیسیون تخصصی مرتبط با مباحث اقتصادی است. کمیسیون صنایع و معادن یکی از کمیسیون‎هایی است که 32 نفر از وکلای ملت برای حضور در آن صف کشیده بودند؛ سه کرسی از 23 کرسی این کمیسیون به نمایندگان خراسان رضوی رسید و سعید باستانی، نماینده مردم تربت‎حیدریه، حمید گرمابی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه و رمضانعلی سبحانی‎فر، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی به عضویت در این کمیسیون درآمدند.

همچنین حجت ‏الاسلام محمدحسین حسین‎زاده بحرینی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، دیگر نماینده خراسان رضوی است که همانند دوره قبل، به عضویت در کمیسیون اقتصادی مجلس درآمده است. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی دیگر از کمیسیون‎هایی بود که صف نمایندگان برای حضور در آن طولانی به نظر می‎رسید و در نهایت از 38 متقاضی، 23 نفر به این کمیسیون راه یافتند که در میان آن‎ها سه نفر از نمایندگان خراسان رضوی به چشم می‎خورد؛ هادی شوشتری، نماینده مردم قوچان، جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد و کلات و هاجر چنارانی نماینده مردم نيشابور و فیروزه سه نماینده خراسان رضوی حاضر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هستند. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی،رضا شیران خراسانی و نصرا... پژمانفر، نمایندگان مردم مشهد و کلات به ترتیب به کمیسیون های بهداشت و درمان، اجتماعی و فرهنگی رفتند. بهروز بنیادی، نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در کمیسیون بهداشت و درمان و احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مردم فریمان نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. حضور چهار نماینده خراسان رضوی در دو کمیسیون تخصصی مرتبط با مباحث اقتصادی بهانه‎ای شد تا بار دیگر سراغی از فعالان بخش خصوصی بگیریم و از آن‎ها بخواهیم مطالبات خود را از نمایندگان استان در خانه ملت مطرح کنند.

ناکارآمدی برنامه ‏های موجود برای صنایع

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه باید بپذیریم در حال حاضر وضعیت صنعت مطلوب نیست، اظهار می‎کند: اولین درخواست صنایع از نمایندگان مجلس در کمیسیون صنایع، برنامه‎ریزی درست برای صنعت است. امیرمهدی مرادی انجام مطالعات را گام اول در مسیر تدوین برنامه جامعی برای صنعت می‎داند و خاطرنشان می‎کند: در سال‎های گذشته زحمات بسیاری برای انجام مطالعات کشیده شده اما در نهایت می‏بینیم این برنامه‏ریزی‎ها چندان مطلوب نیست بنابراین باید در برنامه‌ها بازنگری اساسی داشته باشیم. 

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با اشاره به اینکه شاید دلیل ناکارآمدی برنامه‎ها، نبود دانش کافی برای انجام مطالعات پیش از برنامه‎ریزی است، خاطرنشان می‎کند: تلاش و فعالیت بخش خصوصی و دولتی منجر به برنامه‏ریزی مطلوبی نشده است؛ گروه‏های تحقیقاتی بین‏المللی وجود دارند که می‏توانند مطالعات لازم را در این زمینه انجام دهند و وضعیت موجود را بررسی و تحلیل کنند و برنامه‏ای برای آینده صنعت ارائه دهند. وی با تأکید بر اینکه باید برای صنعت یک برنامه فراجناحی و فراسیاسی داشته باشیم، تصریح می‎‏کند: وضعیت صنایع ما به اندازه‏ای بغرنج است که تمام تلاش فعلی مسئولان استان سر پا نگهداشتن صنایع است و این امر اولویت فعلی ماست و برنامه‎ای برای آینده نداریم.

حضور نمایندگان لازم اما کافی نیست

مرادی با بیان اینکه انجام این مطالعات توسط تیم‏های تحقیقاتی بین‏المللی بودجه کلان ملی را می‏طلبد، عنوان می‏کند: انتظار ما از نمایندگان استان حاضر در کمیسیون صنعت این است که تصویب و تخصیص این بودجه را پیگیری کنند.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی ادامه می‎دهد: ارتباط مستمر نمایندگان مجلس با تشکل‎های بخش خصوصی به ویژه نمایندگان حاضر در کمیسیون صنایع از دیگر انتظارات ماست؛ ارتباط نمایندگان مجلس با تشکل‎ها‎‎ی صنعتی تاکنون بسیار ضعیف بوده است؛ نمایندگان باید این ارتباط را تقویت و از این طریق اطلاعات کافی را درباره مشکلات موجود صنایع کسب کنند. وی معتقد است: حضور نمایندگان استان در کمیسیون صنایع لازم است اما کافی نیست؛ نمایندگان باید ارتباط خوبی با درون صنعت داشته باشند و از این طریق در جریان نیازهای این صنایع قرار بگیرند و مطالبات آن‎ها را پیگیری کنند.

ضرورت ارتباط تنگاتنگ با بخش خصوصی

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در این باره با اشاره به اینکه انتظار می‎رفت با توجه به مشکلات موجود در حوزه صنعت و اقتصاد استان، حداقل نیمی از نمایندگان خراسان رضوی در کمیسیون‏های اقتصادی مجلس دهم حضور داشته باشند، به «دنیای اقتصاد» می‎گوید: اولین مطالبه بخش خصوصی ارتباط تنگاتنگ نمایندگان مجلس با تشکل‎های بخش خصوصی است.

حسین متین‎راد با بیان اینکه گزارش‎های ارائه شده از سوی دستگاه‎های دولتی درباره صنایع معمولا با ملاحظاتی همراه است، تصریح می‎کند: نمایندگان می‎توانند اطلاعات خود را از وضعیت صنایع و مشکلات آن‎ها از طریق ارتباط با این تشکل‎ها کسب کنند و در نتیجه تصمیم‎سازی از این طریق، بهتر و مؤثرتر خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی تأکید می‎کند: نمایندگان استان در کمیسیون صنایع باید وضعیت فعلی استان را به دقت بررسی و مشکلات را شناسایی کنند و سپس در راستای رفع این مشکلات و بهبود وضعیت گام بردارند؛ در حال حاضر مهم‏ترین مشکلات صنایع به سیستم بانکی، نظام مالیاتی، صادرات و واردات و ... مربوط می‎شود.

متین‏راد با تأکید بر اینکه در وضعیت اقتصادی خاصی به سر می‎بریم و شرایط خاص نیازمند تصمیمات خاص است، خاطرنشان می‎کند: نمایندگان باید برخی قوانین را که برای شرایط عادی تصویب شده است، در شرایط خاص اقتصادی موجود بازنگری و اصلاح کنند؛ قوانین مخل و مزاحم تولید باید شناسایی و اصلاح شوند.

تعداد بازدید: 1861

ارسال به:

رویدادها