سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950413/2
تاریخ انتشار: 1395/04/13-10:44:12

گمرك ايران ليست كامل حمايت هاي گمركي از شركت هاي دانش بنيان را اعلام كرد.

گمرك ايران ليست كامل حمايت هاي گمركي از شركت هاي دانش بنيان را اعلام كرد.

به گزارش روابط عمومي گمرك ايران، حمايت هاي گمركي از شركت هاي دانش بنيان شامل 19 بند است و در گام نخست 26 شركت دانش بنيان از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به گمرك ايران معرفي و ليست اين شركت ها به منظور بهره مندي از مزايا و تسهيلات گمركي جهت اجرا به گمركات سراسر كشور ابلاغ گرديده كه اين تسهيلات شامل موارد ذيل است :

1. استفاده از تسهيلات ماده 57 آئين نامه اجرائي قانون امور گمركي
2. پذيرش ضمانت نامه بانكي حداكثر يكساله براي ترخيص قطعي ماده 6 قانون امورگمركي
3. پذيرش ضمانت نامه بانكي كلي براي ترخيص قطعي و ساير رويه ها ماده 6 آئين نامه اجرائي فانون امور گمركي
4. استفاده از تضمين بيمه اي براي صادرات
5. ترخيص كالا خارج از مسير قرمز
6. استفاده كامل از تسهيلات بسته حمايت از توليد
7. استفاده كامل از تسهيلات بسته حمايت از صادرات
8. تخفيف در هزينه خدمات انجام خدمات گمركي به پيشنهاد گمرك و تاييد وزير محترم امور اقتصادي (بند الف ماده 3 آئين نامه اجرائي قانون امور گمركي)حداكثر تا سقف 50 درصد
9. استفاده از حداقل تضمين در كليه مواردي كه در قانون امور گمركي وآئين نامه اجرائي به تضمين اشاره شده است
10. رسيدگي به پرونده اختلافات گمركي فعالان اقتصادي مجاز بصورت فوري و خارج از نوبت در كميسيونهاي رسيدگي به اختلافات گمركي
11. ارائه مجوز ايجاد انبار اختصاصي
12. انجام فرآيند استرداد خارج از نوبت مطابق با تسهيلات پيش بيني شده در بسته حمايت از توليد با اخذ تعهد
13. نگهداري بخشي از كالا به عنوان وثيقه خارج از نوبت مطابق تسهيلات پيش بيني شده دربسته حمايت از توليد با اخذ تعهد .
14. استفاده از ماده 42 ، اجازه رئيس كل گمرك و تعهد بالاترين مقام وزارتخانه يا مؤسسه دولتي مرتبط با محاسبه وجوه متعلقه و صدور حكم
15. استفاده از تسهيلات موضوع استاندارد32-3 كنوانسيون تجديد نظر شده كيوتو
16. استفاده از تسهيلات ماده 6 قانون امورگمركي كالاي متعلق به وزارتخانه ها و موسسات دولتي با تعهد مسئولان مالي سازمان و اشخاص با اخذ ضمانتنامه بانكي با حداكثر سقف يكساله.
17. رسيدگي خارج از نوبت اظهارنامه باتوجه به ضرائب تعيين شده با ضريب اهميت زماني دو (معادل شركتهاي توليدي ) در سامانه جامع امورگمركي بصورت سراسري.
18. پذيرش و تسهيل ورود موقت براي صادر كنندگان
19. گرفتن اسناد و اوراق بهادار به جاي ضمانتنامه

حميد بيات مدير كل دفتر برنامه ريزي و بهبود فرآيندهاي گمركي در اين خصوص گفت :

پيرو ابلاغ سياستهاي اقتصاد مقاومتي و در راستاي اجراي سياست « پيشتازي اقتصاد دانش بنيان ، پياده سازي و اجراي نقشه جامع ملي كشور ساماندهي نظام ملي نوآوري به منظور ارتقاء جايگاه جهاني كشور و افزايش سهم توليد و صادرات محصولات و خدمات دانش بنيان و دستيابي به رتبه اول اقتصاد دانش بنيان در منطقه گمرك تسهيلاتي را براي شركت هاي دانش بنيان در نظر گرفت و نظر به تأكيدات مقام محترم رياست كل مبني بر توسعه طرح فعالان اقتصادي مجاز (AEO) به منظور ارائه تسهيلات بيشتر به شركتهاي دانش بنيان ، 26 شركت دانش بنيان كه ازطرف معاون محترم علمي رياست جمهوري معرفي شده بودند پس از طي مراحل لازم و تاييد معيارهاي تعيين شده توسط كميته مربوطه در فهرست فعالان مجاز اقتصادي قرار گرفت و طي بخشنامه اي از طرف معاون محترم فني و امورگمركي جهت ارائه تسهيلات به گمركات اجرايي معرفي شدند.
بيات در ادامه گفت : به منظور آشنايي شركت هاي دانش بنيان با تسهيلات گمركي همايشي در محل معاونت علمي رئيس جمهور با حضور مديران شركت هاي دانش بنيان دوم تير ماه سالجاري برگزار و تسهيلات و خدماتي كه گمرك ايران به شركتهاي پذيرفته شده دانش بنيان در راستاي طـرح فعالان مجاز اقتصـادي ارائه مي دهد توسط نمايندگان دفتر برنامه ريزي و دفتر واردات تشريح گرديد و به سئوالات مختلف اين شركت ها در زمينه امورگمركي پاسخ داده شده كه اين امر مورد توجه شركت هاي مذكور و برگزاركنندگان همايش قرارگرفت.

وي افزود : طبق تعريف فعالان اقتصادي مجاز ، اشخاص ( حقيقي يا حقوقي ) مي باشند كه در جابجايي بين المللي كالا به نحوي انجام وظيفه مي نمايند و به وسيله يك اداره گمرك ملي به عنوان رعايت كننده استانداردهاي امنيتي سازمان جهاني گمرك مورد تأييد قرار گرفته اند.
به گفته بيات پروژه فعالان اقتصادي مجاز (AEO) در تعداد زيادي از كشورهاي دنيا از جمله ژاپن ، كره جنوبي ، مالزي ، اندونزي ، سوئيس ، سنگاپور ، نيوزيلند و اتحاديه اروپا در سطح ملي و بين المللي با موفقيت اجرا شده است.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و بهبود فرآيندهاي گمركي تاكيد كرد : اجراي برنامه فعالان اقتصادي مجاز منافع زيادي هم براي دولت و هم براي بخش تجارت كشورها به دنبال داشته كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
1. تسريع در ترخيص ، كاهش زمان ترانزيت ، پائين آمدن هزينه هاي انبارداري ، كاهش بازديدهاي گمركي و نيز كاهش هزينه ها
2. ارائه امكان دسترسي به ارزش محموله ها براي برنامه فعالان اقتصادي مجاز (AEO) با امكان دسترسي به سوابق با رضايت طرفين
3. امكان بازبيني و حسابرسي قبل و بعد از ترخيص ، تخفيف در مورد تخلفات غير عمدي و مساعدت در مورد كمبود نقدينگي واجد شرط بودن براي ترخيص از راه دور
4. شناسايي و به رسميت شناختن متقابل فعالان اقتصادي كشورها كه موافقتنامه دو جانبه را امضاء نموده اند.
5. توسعه يك سيستم بين المللي تأييديه و به رسميت شناختن وضعيت فعالان اقتصادي مجاز در سطح دو جانبه ، منطقه اي و در آينده در سطح جهان مي باشد به نحوي كه يك فعال اقتصادي مجاز تأييد شده مورد پذيرش ساير گمركات كشورها نيز باشند.

به گفته بيات فاز اول اين پروژه ، با اولويت شركتهاي پتروشيمي آغاز گرديد و سپس در فاز دوم شركتهاي توليدي و دانش بنيان مشمول برخورداري از تسهيلات مصوب گرديده اند.
مدير كل دفتر برنامه ريزي و بهبود فرآيندهاي گمركي خاطر نشان كرد : عملكرد شركتهاي دانش بنيان تأثير بسزايي در ارتقاء رتبه جايگاه علمي ، تجاري و قدرت اقتصادي كشور بر جاي مي گذارد و در راستاي حمايت از اين شركتها ، سازمانهاي دولتي و وزارتخانه ها با ارائه تسهيلات مناسب به آنها در رسيدن به اين هدف كمك مي نمايند كه گمرك نيز از اين امر مستثني نبوده و به منظور ارائه خدمات و تسهيلات ويژه به شركتهاي دانش بنيان در گام نخست 26 شركت معرفي شده از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري را مشمول برخورداري از تسهيلات فعالان مجاز اقتصادي نموده است.

تعداد بازدید: 1027

ارسال به:

رویدادها