سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

پیش‌بینی بانک جهانی از سال 2015؛ رشد اقتصادی یک درصدی برای ایران

پیش‌بینی بانک جهانی از سال 2015؛  رشد اقتصادی یک درصدی برای ایران
صفحه اقتصاد: گروه اقتصادی- بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را  3/7 درصد اعلام و پیش‌بینی کرد که اقتصاد ایران در سال‌جاری رشد یک درصدی داشته باشد.
بانک جهانی در گزارش «دورنماهای اقتصاد جهانی» آمارهای برآوردی خود از رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2014 تا 2016 را اصلاح کرد.
پیش از این بانک جهانی در گزارشی از اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی کشورمان در پایان سال 2015 به 0/9  برسد البته این برآورد همراه با نگاه نه چندان مثبت به فضای سیاسی پیش‌رو بود. در آن گزارش بانک جهانی عنوان کرد که در صورت توافق در مذاکرات هسته‌ای، رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.
اما در تازه‌ترین گزارش این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی از 0/9 به یک درصد افزایش داده شده است.
این نهاد بین‌المللی که در ژانویه سال 2015 رشد اقتصادی ایران برای سال 2014 را 1/5 درصد اعلام کرده بود در گزارش جدید خود میزان رشد اقتصادی ایران در سال 2014 را به بیش از دو برابر افزایش داد و اعلام کرد ایران در این سال رشد 3/7 درصدی داشته است.
بر اساس این گزارش، پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 2015 نیز 0/9 درصد بود که در گزارش این هفته این رقم به یک درصد افزایش داده شده است.
بانک جهانی در گزارش ژانویه 2015 رشد اقتصادی ایران برای سال 2016 را نیز 1/9 درصد پیش‌بینی کرده بود که بر اساس جدیدترین پیش‌بینی‌ها اقتصاد ایران در سال 2016 رشد دو درصدی را تجربه خواهد کرد.
در بخشی از این گزارش به تولید نفت ایران اشاره و تاکید شده حتی با حصول توافق هسته‌ای، ایران در کوتاه‌مدت نمی‌تواند تولید نفت خود را تا حد قابل توجهی افزایش دهد اما در بلندمدت امکان آن وجود دارد.
بر اساس این گزارش، ایران در وهله نخست می‌تواند 700 هزار تا یک میلیون بشکه در روز به تولید خود بیفزاید که در نتیجه باید انتظار داشت قیمت نفت همچنان در سطحی پایین باقی بماند.
این گزارش همچنین برآورد کرده است که ایران 20  میلیون بشکه نفت را ذخیره کرده که پس از لغو تحریم‌ها می‌تواند به بازار نفت سرازیر کند.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 449

ارسال به:

رویدادها