سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با ایلنا: سود تولید در ایران زیر 10 درصد و سفته بازی 80 درصد است

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با ایلنا: سود تولید در ایران زیر 10 درصد و سفته بازی 80 درصد است
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: در سالهای 79 تا 84 این اتفاق افتاد و 1200 طرح شکل گرفت زیرا واردات به اندازه تولید صرفه نداشت.
سیامک صمیمی دهکردی رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به واردات کالاهای مشابه ساخت داخل صنعت نفت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: علیرغم اینکه ما به وزارت صنعت نامه نوشته‌ایم  که کالاهایی که ساخت داخل است و طبق قانون نباید ثبت سفارش جهت واردات کالای مشابه داشته باشند و باید جلوی آن را گرفت اما جوابی تا به امروز از آنان نگرفته و بعضا هم متوجه می شویم که واردات بیشتر شده است و حتی واردکنندگان از وزارت صنایع به‌عنوان اینکه ساخت داخل ندارند معافیت می گیرند.
وی افزود: ما اعلام کردیم که کالاهایی که توان ساخت شان در داخل وجود دارد باید با تعرفه در نظر گرفته شده وارد شود نه اینکه از تعرفه معافیت هم برخوردار شوند. متاسفانه وزارت صنایع وظیقه اش را به‌درستی انجام نمی‌دهد چرا که واردات سودآور است و تولید به این اندازه نمی تواند سودآور باشد.
صمیمی دهکردی با اشاره به اینکه فقط شعار حمایت از تولید داخل داده می شود، تصریح کرد: حمایت از تولید یعنی اینکه بخش تولید باید از بقیه بخش ها سودآورتر باشد و این قاعده سخت و مبهمی نیست در حالی که شاهد بودیم در سال 91 بانکداری اقتصادی 90 درصد، ساختمان سازی  60 درصد، سفته بازی 80 درصد و تولید زیر 10 درصد بازده اقتصادی دارد لذا منطقی است که کسی بدنبال تولید نرود ضمن اینکه تمامی تولید کنندگانی که ادامه حیات می دهند فقط به این دلیل است که در کنار تولید کار ساختمان سازی، بانکداری و یا ورادات انجام داده اند.
وی ادامه داد: وقتی سپرده بانکی 22 درصد سود و گرفتن وام 27درصد سود دارد تولید کننده نمی تواند تولیدی داشته باشد.
رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: در حال حاضر بزرگترین کار دولت این است که کاری کند تولید بیشتر از بقیه جاها سودآور باشد و به این صورت تمام سرمایه ها به سمت تولید سرازیر می شود همانگونه که در سالهای 79 تا 84 این اتفاق افتاد و 1200 طرح شکل گرفت زیرا واردات به اندازه تولید صرفه نداشت.
وی گفت: اساسا شرکت نفت توسط خارجی ها پایه گذاری شده و از تجهیزات خارجی استفاده می شد  و همچنین منابع وزارت نفت دلاری است یعنی 14.5 درصد از دلار را می گیرد و قبل از تحریم شرکتهای خارجی سایتی داشتند که قراردادهایی می بستند که در طول سال سفارشاتی که داده شده و کالا وارد می شد یعنی شرکت نفت با بقیه دستگاه ها تفاوت دارد لذا ساخت داخل کمتر شکل گرفته زیرا روالی است که از قبل در آن حاکم بوده است.
صمیمی دهکردی در ادامه یادآور شد: تمام حرف ما این است که اگر قرار است کالایی وارد شود به تولیدکننده سفارش داده شود به این صورت یا می تواند بسازد و یا خودش خریداری کند که باعث می شود در دفعات بعدی بتواند داخلی سازی کند.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 474

ارسال به:

رویدادها