سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

یارانه تولید در سازمان مدیریت گم شد

یارانه تولید در سازمان مدیریت گم شد


 یارانه تولید در سازمان مدیریت گم شده است، موضوعی که وزارت صنعت و سخنگوی دولت که همزمان بر مسند سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز تکیه زده بر سر این موضوع اختلاف دارند، اختلافی که سال گذشته نیز وجود داشت.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، در گزارش پیک بامدادی امروز آمده است، نعمت‌زاده وزیر صنعت می‌گوید: ما هر بار گفتیم یارانه تولید، آقای نوبخت با خنده از کنارش گذشت یا اینکه سهم تولید را یارانه نقدی بلعیده است، دست آخر اینکه دولت مشکل بودجه دارد و به همین علت یارانه تولید نقد نشده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در این باره می‌گوید: تولیدکننده‌ها قرار نیست یارانه بگیرند، چیزی هم نیست یک مقدار در بودجه امسال دیده شد که به بخش صنعت کمک شود.
وی می‌افزاید: هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دولت تصویب کرد اما هنوز تأمین نشده است.
اما دولت که زیر بار پیاده کردن اقشار مرفه از قطار یارانه نقدی نرفته است اصرار دارد که یارانه تولید پرداخت شده است آن هم در قالب یارانه تسهیلات بانکی.
نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پاسخ به انتقادهای وزیر صنعت، معدن و تجارت تحقق نشدن یارانه تولید را نه قصور دولت بلکه کوتاهی وزارت صنعت در معرفی واحدهای تولیدی عنوان کرده بود.
نوبخت در این باره می‌گوید: برای تولید هم رقم مناسبی را اختصاص دادیم اما چون ما تولید را به‌صورت یارانه تسهیلات خواهیم داد این یارانه در همان روز اول پرداخت نمی‌شود بلکه دستگاه‌ها و واحدهای تولیدی از این محل تسهیلات می‌گیرند و در موقع بازپرداخت بخشی از سودشان را به‌صورت یارانه گاهی پرداخت می‌کنیم.
وی می افزاید: پنج‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز برای این کار در نظر گرفته شده است که همراه مسئله بهبود اشتغال و بهبود وضعیت حمل و نقل این تعهد انجام می‌شود.
امسال تولیدکنندگان در لیست هدفمندی یارانه‌ها قرار دارند اما این بار وزیر صنعت می‌گوید یارانه تولید نقد نشده است، البته این سخن نعمت‌زاده اظهر من الشمس است چون آن‌طور که نوبخت می‌گوید این ماه برای بیش از ۷۶ میلیون نفر یارانه نقدی واریز شده است، پس قطعاً دولت برای رساندن دخل و خرج هدفمندی به یارانه‌های نقدی هم با مشکل مواجه است چه رسد به یارانه تولید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: از یارانه‌ای که امسال در بودجه پای تولید نوشته شده است تا حالا چیزی دست ما را نگرفته است.
وی می افزاید: در فاز نخست هدفمند کردن یارانه‌ها تصمیم بر این بود که ۳۰ درصد از یارانه یا وجوهی که وصول می‌شود در اختیار تولید قرار گیرد، متأسفانه یک ریال هم تحقق پیدا نکرد.
نعمت‌زاده می‌گوید: خود ما به‌عنوان عضو دولت تصویب کردیم که یارانه تولید داده شود اما چون کل دریافتی دولت از این محل از نفت، گاز، برق و سایر زمینه‌هایی که افزایش قیمت داده شده بود، معلوم بود بنابراین چیزی ته کاسه نماند، نه اینکه ما عرضه نداشته باشیم بگیریم، اصلاً چیزی نبود که بگیریم.
نعمت‌زاده می‌گوید: بالاخره دکتر نوبخت مکلف شد که امسال این را به‌صورت یارانه تسهیلات به صنایع بدهد، وی در سال جاری نامه‌ای به بانک صنعت و معدن نوشت که این را وام بدهد اما بانک اعتماد ندارد: من نمی‌توانم به مردم وام بدهم و گرفتار شوم، اگر شما ندادید چی؟
گلایه وزیر صنعت دوباره با مخالفت نوبخت مواجه شد که در نشست خبری با رسانه‌ها گفت: یک بخش از مسائل تولید مربوط به صنعت است، بخش دیگر مربوط به کشاورزی و حمل و نقل است.
وی افزود: ما برای تولید امسال ۴۰۰ میلیارد تومان دادیم که گفته شد وزیر صنعت آن را تأیید نکرد در حالی که من نامه وزیر را مبنی بر تخصیص یارانه تولید دارم و در این خصوص سوء تفاهمی پیش آمده بود.
از اختلاف وزارت صنعت و سازمان مدیریت که بگذریم موضوع اصلی همچنان پابرجاست یعنی تولید کنندگان در مضیقه مالی قرار دارند و نقد شدن یارانه تولید هم شده مزید بر علت.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 485

ارسال به:

رویدادها