سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

گزارش تسنیم از مقایسه دستمزد‌ با هزینه‌ها کارگران با ماهی ۳۲۸هزار تومان در تهران خانه اجاره کنند

گزارش تسنیم از مقایسه دستمزد‌ با هزینه‌ها کارگران با ماهی ۳۲۸هزار تومان در تهران خانه اجاره کنند


 خبرگزاری تسنیم: درحالی دریافتی اکثرکارگران به یک‌میلیون تومان در ماه نمی‌رسد که با توزیع این دستمزد بین انواع و اقسام هزینه‌ها، طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، هرکارگر مجبوراست با ماهی ۳۲۸هزار تومان در تهران خانه اجاره کند، ولی آیا این کار ممکن است؟
کارگران بیان می‌کنند هزینه های معیشتی امسال حداقل ۲۰ درصد بیشتر شده و چالش کسری درآمد آنها افزایش یافته است. بسیاری از کارشناسان بازار کار برآورد می‌کنند که اگر هزینه یک خانواده ۴نفره سال گذشته ۲.۷ میلیون تومان بوده امسال این رقم به ۳.۲ میلیون رسیده است. تأمین معیشت و هزینه های زندگی از مهمترین مسائل و چالش هایی است که خانوارهای کم درآمد جامعه به صورت مستمر با آن روبرو هستند.
 یکی از اصلی ترین گلایه های جامعه کارگری عدم برقراری تعادل بین هزینه ها و درآمد بوده است و به اصطلاح دخل و خرج زندگی آنها هماهنگ نیست.
 کارگران با حقوق خود چه می توانند بکنند؟! مرکز آمار ایران و بانک مرکزی آمارهایی از میانگین سهم هزینه های مختلف خانوار و سبد خانوار ارائه می‌دهند که این سهم ها در زندگی کارگران با دو سناریو (حداقل حقوق کارگران ۷۱۲ هزار تومان و میانگین حقوق کارگران یک میلیون تومان) محاسبه و با قیمت برخی از کالاها و خدمات مقایسه شده است.
 اگر بخواهیم مطابق مرکز آمار و بانک مرکزی محاسبه کنیم ۳۲.۸ درصد حقوق یک کارگر سهم مسکن، ۴.۹ درصدسهم پوشاک،۶.۹ درصد سهم درمان و بهداشت،۹.۸ درصدسهم حمل و نقل،۴.۶ سهم کارفرهنگی ، ۵.۱ درصد خرید وسایل،۸.۶درصد سایر هزینه ها و در نهایت ۲۷.۳ درصد سهم خوراک است و این مسئله به معنی این است که عمده حقوق کارگران صرف هزینه مسکن و خوراک می شود.
 سهم هزینه هر بخش با فرض دریافت حداقل حقوق ۷۱۳ هزار تومان
سهم هر بخش     هزینه
مسکن     ۲۳۳۸۶۴ هزار تومان
پوشاک     ۳۴۹۳۷ هزار تومان
بهداشت و درمان     ۴۹۱۹۷ هزار تومان
حمل و نقل     ۶۹۸۷۴ هزار تومان
کارفرهنگی     ۳۲۷۹۸هزار تومان
خرید وسایل     ۳۶۳۶۳هزار تومان
سایر هزینه ها     ۶۱۳۱۸ هزار تومان
خواراک     ۱۹۴۶۴۹هزار تومان

تحلیل هزینه زندگی کارگران در سناریو اول با حقوق ۷۱۳ هزار تومان به این صورت است که با ۲۳۳ هزار تومان  ماهیانه سهم مسکن در هیچ کجای تهران نمی‌توان خانه ای اجاره کرد. مگر کارگری به حاشیه های دور از شهر مهاجرت کند. همچنین با میزان تعریف شده در بخش پوشاک یک کارگر تنها ۵جفت جوراب، سه زیر پیراهن مردان، دو بلوز زنانه و دو شلوار خانگی می‌تواند خریداری کند.
در بخش هزینه های بهداشت و درمان با ماهیانه ۴۹ هزار تومان اگر یک بار بیمار و ویزیت متخصص ۳۵ هزار تومانی پرداخت کند؛ تنها ۱۵ هزار تومان برای یک معاینه پزشک عمومی برای او باقی می ماند.
 در بخش هزینه حمل و نقل که ۶۹ هزار تومان است، یک کارگر در ماه می‌تواند ۶۹ بلیت رفت و برگشت مترو و ۱۳۹ بار بلیت میانگین یکسره اتوبوس و ۳۴ بار رفت و برگشت از میدان ولی عصر به هفت تیر را تهیه کند.
همچنین با میزان مشخص شده برای کار فرهنگی که ۳۲ هزار تومان است می تواند ۶.۵ بلیت سینما، سه جلد کتاب ۱۰ هزار تومانی تهیه و یک خانواده چهارنفره می توانند به ساندویچی ارزان بروند و یک پیتزا دو نفره و دو ساندویچ ساده بخورند و با این پول حتی سفر هم نمی توان رفت.
یک کارگر با سهم ۳۶ هزار تومانی خرید وسایل تنها می تواند وسایل بسیار کوچک آشپزخانه را خریداری کند و در صورتی که وسایل بزرگ خانه اش با مشکل روبرو شود امکان تهیه وسایل ندارد.
سهم خوراک بعد از سهم مسکن یکی از بخش هایی است که کارگران مجبورند در آن هزینه کنند که یک کارگر حداقل بگیر با ۱۹۴ هزار تومان خرج خوراک تنها می تواند ماهیانه ۵.۵ کیلوگرم گوشت قرمز و ۳۳.۵ کیلوگرم گوشت مرغ، ۱۹۴نان کامل(سنگک+ نصفه نان ) و ۲۷/۸کیلوگرم برنج ایرانی خریداری کند.
 سهم هزینه هر بخش با فرض دریافت میانگین حقوق یک میلیون تومانی
سهم هر بخش     هزینه
مسکن     ۳۲۸۰۰۰هزار تومان
پوشاک     ۴۹۰۰۰هزار تومان
بهداشت و درمان     ۶۹۰۰۰هزارتومان
حمل و نقل     ۹۸۰۰۰هزار تومان
کارفرهنگی     ۴۶۰۰۰هزار تومان
خرید وسایل     ۵۱۰۰۰هزار تومان
سایر هزینه ها     ۸۶۰۰۰هزارتومان
خوراک     ۲۷۳۰۰۰هزار تومان

اما در بخش دوم اگر فرض را بر این بگیریم که یک کارگرماهیانه یک میلیون تومان دریافتی دارد. سهم ماهیانه مسکن او ۳۲۸ هزار تومان است که باز هم در تهران نمی‌تواند هیچ خانه ای اجاره کند.
سهم ماهیانه این کارگر در بخش پوشاک ۴۹ هزار تومان است که با این میزان تنها می‌تواند ۱۰ جفت جوراب و چهار زیرپیراهن و۲ بلوز زنانه و ۳شلوار خانگی و یک مانتو کاملاً‌ساده و یک شلوار مهمانی خریداری کند.
 در بخش بهداشت و درمان با ماهیانه ۶۹ هزار تومان کارگر می‌تواند یک بار ویزیت متخصص (۳۵ هزار تومانی) و دوبارویزیت پزشک عمومی (۱۵ هزار تومانی) برود.
این کارگر با حقوق ۱ میلیونی در بخش حمل و نقل می تواند ماهیانه ۹۸ هزار تومان هزینه کند که با این میزان  ۹۸ بلیت رفت و برگشت مترو ۱۹۶ بلیت میانگین یک سره اتوبوس و ۴۹بار رفت و برگشت از میدان ولی عصر به هفت تیرمی تواند تهیه کند.
ماهیانه ۴۶ هزارتومان برای این کارگر باقی می ماند تا در بخش کار فرهنگی هزینه کند که این میزان کفاف تهیه  ۴جلد کتاب ۱۰ هزار تومانی را می دهد و در کنار آن  یک خانواده ۴نفره می تواند یک بار در ماه به ساندویچی برود و یک پیتزا و دو ساندویچ ساده بخورند و با این پول سفر هم نمی توان رفت.
همچنین با ۵۱۰۰۰ هزارتومان هزینه خرید وسایل می تواند وسایل ساده آشپزخانه خریداری کرد یا به صورت قسطی هفته ای ۱۰ هزار تومان وسایل با قیمت های پایین خریداری کرد.
کارگر با حقوق ۱میلیونی ۲۷۳ هزار تومان می تواند در بخش خوراک هزینه کند که با این رقم توانایی خرید ۷.۸ کیلوگرم گوشت قرمز و۴۹.۶کیلوگرم گوشت مرغ و ۲۷۳ نان سنگک و ۳۹ کیلو گرم برنج ایرانی در ماه رادارد
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 410

ارسال به:

رویدادها