سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

تسنیم گزارش می‌دهد شرکت خانوادگی که سال ۷۳ تاسیس و یک شبه میلیاردر شد

تسنیم گزارش می‌دهد شرکت خانوادگی که سال ۷۳ تاسیس و یک شبه میلیاردر شد

 ثروت یک شرکت خانوادگی با سرمایه ابتدایی ۳.۵ میلیون تومان در ابتدای تأسیس بعد از آنکه ۵۱ درصد سهامش توسط شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت بدون مجوز خریداری شد میلیاردی شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت چندین سال است 51 درصد یک شرکت سهامی خاص خانوادگی کاغذی به نام "کارگزاری خبرگان سهام" را با مبالغ گزاف به صورت ترک تشریفات و مناقصه خریداری و وجوه تنخواه‌گردان زیادی برای خرید و فروش سهام در اختیار آن قرار داد.
کارگزاری خبرگان سهام با 49 درصد سهام، مدیریت کامل شرکت را با حقوق، کمیسیون و پاداش‌های کلان در اختیار و انحصار خود دارد. این شرکت کوچک خانوادگی با سرمایه اظهاری ثبتی 10 میلوین تومانی - که فقط 3.5 میلیون تومان نقدینگی واریزی موقتی و صوری قابل برداشت در روز بعد از تأسیس داشت- در 29 دی ماه 1373 به عنوان یک شرکت کاغذی به وجود آمد.
بنا بر اظهار کانون بازنشستگان صنعت نفت تهران، در حالی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت اقدام به خرید 51 درصد سهام شرکت خبرگان سهام کرد  که نه تنها این کار توجیه‌ اقتصادی نداشت بلکه برای این شرکت مجوز خرید شرکت خبرگان سهام صادر نشده بود.
از سوی دیگر با توجه به شرح وظایف و هدف تأسیس شرکت سرمایه‌گذاری امور صندوق‌های نفت هیچ گونه نیازی به خرید یک شرکت کارگزاری خاص و خانوادگی وجود نداشت به ویژه این شرکتی با نوع فعالیت معامله اوراق بهادار از قبیل سهام، اوراق مشارکت، حق تقدم خرید سهامف اختیار معامله و ارایه انواع خدمات مالی و مشاوره‌ای.
حتی در صورتی که شرکت سرمایه‌گذاری امور صندوق‌های نفت کمبود چنین شرکتی را احساس می‌کرد باید خود تصمیم به تأسیس یک شرکت با مالکیت 100 درصد سهام آن هم توسط نیروهای متخصص حاضر در صنعت نفت می‌گرفت.
در نتیجه اقدامات نادرست صورت گرفته میلیاردها تومان از وجوه نقدی و سرمایه‌های صندوق که می‌توانست در زندگی کارمندان بازنشسته اثر بخش باشد به نام قیمت‌گذاری صوری و ظاهری برای شرکت مذکور و به عنوان سهم‌الشرکه منظور، پرداخت و انتقال یافته است که قطعاً نیازمند بازرسی و حسابرسی است؛ چرا که سهامداران این شرکت خانوادگی در مدت زمانی کوتاه توانسته‌اند سرمایه اندک اولیه خود را از 3.5 میلیون تومان به میلیاردها تومان افزایش دهند.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 480

ارسال به:

رویدادها