سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

گردهمایی بزرگان صنایع و معادن در روز صنعت و معدن – دهم تیرماه 1394 – سالن اجلاس سران

                                 گردهمایی بزرگان صنایع و معادن در روز صنعت و معدن – دهم تیرماه 1394 – سالن اجلاس سران
مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جلال پوررئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین مدیران بیش از یک هزار واحد صنعتی و معدنی ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، استانداران و تشکل های صنعتی و معدنی از بخش خصوصی نهم تیر94 در محل اجلاس سران برگزار شد. به گزارش روابط عمومی انجمن مدیران صنایع محور مراسم امسال همدلی و همزبانی با دولت و سلامت اقتصادی با تکیه بر اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی بود.
اسحاق جهانگیری در آیین بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: باید دولت و بخش خصوصی با همدلی و همراهی، مسیر دستیابی به صنعتی شدن کشور را به سرعت پیش بگیرند. وی اضافه کرد: صنعتی شدن احتیاج به پیش نیازهایی دارد که از جمله آن، به رسمیت شناخته شدن بخش خصوصی کارآمد است که باید میدان دار اصلی اقتصاد باشد و دولت یازدهم نیز چنین باوری دارد. معاون اول رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دهه 80 فرصتی بی نظیر برای صنعتی شدن ایران بود که از دست رفت و برخی سوءمدیریت ها باعث شد بر ضد حرکت صنعتی شدن، حرکت هایی اتفاق بیفتد. معاون اول رییس جمهوری به حجم درآمدهای ارزی در دولت گذشته نیز اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از فرصت های استثنایی در دوره زمانی 10 سال اخیر ، حجم درآمدهای ارزی است که در سال های 84 تا 92 حدود 950 میلیارد دلار بود. جهانگیری ادامه داد: البته وقتی این حجم درآمد را می بینید و می پرسید که آثارش چه بود؟ انسان ناراحت می شود که به دلیل مدیریت بد ؛ این درآمدها نه تنها به سمت سرمایه گذاری حرکت نکرد بلکه همان فعالیت هایی که انجام شد با مشکل روبه رو شد.
وی اضافه کرد: قبلا گفتم که از سال 84 تا 92، 700 میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که برخی فکر کردند این سخن حرفی منفی و تند علیه دولت گذشته است؛ این که 950 میلیارد دلار درآمد در این سال ها وجود داشته است که تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر حساب ذخیره ارزی روزی که تبدیل به صندوق توسعه ملی شد ، موجودی اش صفر بود. پس درآمد کشور چه شده است؟ معاون اول رییس جمهوری توضیح داد: این که می گوییم 700 میلیارد دلار صرف واردات شده است، بهترین دفاع از دولت گذشته است. چون می گوییم صرف واردات شده است، اگر شما اصرار می کنید که واردات خیلی کم بوده، پس مسئولین وقت باید پاسخ دهند که مابقی درآمدهای ارزی کجاست؟ جهانگیری ادامه داد: یکی از لازمه های صنعتی شدن، از بین بردن فساد سیستمی است که در کشور شکل گرفته است؛ یکی از دغدغه های بخش خصوصی واقعی، این است که تولید ثروت حتما باید با زحمت و تلاش باشد؛ نمی شود کسی با تلاش ببیند که فردی دیگر با زد و بند، در فرصتی محدود چند صد برابر او کسب ثروت کند. وی افزود: ما در این راه مصمم هستیم و حاضریم همه هزینه ها را با بپذیریم تا این فساد سیستمی را از بین ببریم.
رشد مثبت بخش صنعت و معدن پس از چند سال رشد منفی
وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن گفت : رشد 6.7درصدی بخش صنعت و 9.8درصدی بخش معدن که بعد از چند سال رشد منفی شاهد به ثمر رسیدن آن بودیم در اثر تلاش شما صورت گرفته است که جای تقدیر و تشکر دارد. نعمت زاده با اشاره به رشد مناسب بخش صنعت و معدن افزود: این روند در شرایطی به وجود آمده که ما تا چند سال از رشد منفی و نامناسب این بخش در اقتصاد کشور مواجه بوده ایم . به گفته وی، در کشورهای غربی به ازای یک واحد تقاضا در بخش صنعت، 1.6 واحد برای تولید کل اقتصاد، افزوده می‌شود که این رقم در کشور ما به حدود 2.1درصد می‌رسد لذا به دلیل شرایط اقتصادی باید نقش بخش صنعت و معدن مورد توجه خاص قرار گیرد. نعمت زاده اظهار کرد: متأسفانه از سال 80 تا 91 شاهد کاهش سهم تشکیل سرمایه‌ بخش صنعت و معدن از 18.2به نصف یعنی 9.1 درصد از کل سرمایه تشکیل ناخالص در اقتصاد کشور بوده‌ایم که این بدان معنی است منابع از بخش صنعت به بخش‌های دیگری رفته‌ است . وی افزود: خوشبختانه در این مدت کوتاه که از زمان دولت تدبیر و امید گذشته است با تلاش همه فعالان و امیدواری که در کشور بوجود آمده است انتظار داریم شاهد برگشت منابع و سرمایه‌ها به بخش صنعت و معدن باشیم . وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: با توجه به روند مثبتی که از ابتدای دولت یازدهم آغاز شده شاهد تکمیل و راه‌اندازی بیش از 8 هزار طرح صنعتی کوچک، بزرگ و متوسط در 22 ماهه گذشته بوده ایم.
ساز جدید سازمان مالیاتی برای تولید
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی هر روز ساز جدیدی برای تولید کوک می‌کند، گفت: اگر دولت تمامی توان خود را در مبارزه با قاچاق به کار گیرد؛ ارزشمندتر از یارانه تولید است. محسن جلال پور در مراسم روز ملی صنعت و معدن گفت: برای رقابت پذیر کردن صنعت باید فضای مناسب کسب و کار ایجاد شود که بخشی از آن باید از جانب فعالان بخش خصوصی و بخشی دیگر از طرف حاکمیت و دولت باید باشد. وی افزود: شفافیت در عرصه کسب و کار، مطالبه جدی فعالان اقتصادی از دولت و حاکمیت است، در این راستا ‌نیازمند فضای سالم، به دور از رانت ها، فشارها، تاکیدها و خواب دیدن ها در عرصه کسب و کار هستیم. وی تصریح کرد: قوانین متقن و با ثبات از درخواست های ویژه فعالان اقتصادی از دولت است؛ این در حالی است که مبارزه با فساد به ویژه نبرد با قاچاق در شرایط امروزی برای بخش خصوصی یک اصل به شمار می رود و اگر دولت تمامی توان خود را در مبارزه با قاچاق به کار گیرد؛ بسیار ارزشمندتر از این است که بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها را در تولید بکار گیرد. وی افزود: اعتماد دولت به بخش خصوصی و توانمندی این بخش و واگذاری ها همان اصلی که در دولت های قبل اتفاق نیفتاد و به جای اجرای بند الف اصل ۴۴ قانون اساسی، واگذاری ها به بخش های خصوصی غیر واقعی رفت. جلال پور با اعلام اعتراض شدید نسبت به واگذاری‌های صورت گرفته در دولت قبل گفت: حتما باید از توان، فکر، ایده و برنامه های بخش خصوصی در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها بیشتر بهره گرفت.
کمبود نقدینگی و فقدان حمایت مالی نظام بانکی
همچنین سهل آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران دراین آیین گفت: مساله اصلی و عاجل صنعت و معدن کشور، مساله نقدینگی  و بدهی های معوق همراه با جریمه های بالاست. هر راهکاری برای ورود دولت به منظور حل و فصل مشکلات و ایجاد گشایش در صنعت از دریچه حل و فصل مساله بدهی های معوق و جرایم آن می گذرد. مساله کمبود نقدینگی و فقدان حمایت مالی نظام بانکی از صنعت و فشارهای ناشی از جریمه های سنگین، امکان پویایی صنعت در جهت هماهنگ کردن خود با تحولات اقتصادی از جمله هماهنگی با اهداف طرح هدفمندی یارانه ها را از صنعت گرفته است. و به صراحت گفته شد که بدون حل و فصل بدهی های معوقه بخش تولید، سیاست‌های اقتصادی خروج از رکود به نتیجه نخواهد رسید. و نیز اینکه نظام بانکی نیازمند یک جراحی جدی است. متاسفانه نظام بانکی که وظیفه اصلی اش تجهیز منابع مالی به سوی بخش تولید است در گذشته این منابع را به سوی بازارهای مالی و سفته بازی و سرمایه گذاری در مستغلات سوق داده است. بنابراین عملا نظام بانکی کارکردی خلاف وظایف ذاتی اش پیدا کرده است. و تاکید کردیم که تا این حلقه بسته شکسته نشود امیدی به رهایی بخش صنعت از مشکلات فعلی نمی رود. با این حال از سال گذشته تا کنون هیچ اقدام جدی عملی برای خروج از وضعیت نشده است.
واحدهای نمونه صنعتی و معدنی معرفی شدند
در ادامه این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت ،رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمع کثیری از صنعتگران و معدنکاران به گروه ماشین‌سازی شخمیران تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی از استان خراسان رضوی به عنوان واحد نمونه کشوری لوح سپاس و و تندیس اعطا شد . اسامی واحدهای صنعتی ، معدنی و و طرح ها و پیشکسوتان و بهره برداران و نمونه به شرح زیر است:
واحدهای صنعتی منتخب در سال : شرکت کابل باختر تولیدکننده سیم و کابل از استان کرمانشاه، گروه صنعتی شایان برق تولیدکننده چراغ‌هایی روشنایی،  LED از استان مرکزی ،گروه تولیدی و صنعتی ممتاز سهند تولیدکننده انواع قطعات پلاستیکی خانگی از استان تهران، شرکت دارو سازی امین تولیدکننده انواع داروی انسانی از استان اصفهان. گروه صنعتی نیرو محرکه تولیدکننده گیربکس انواع خودروها و تراکتورو موتورسیکلت از استان قزوین.
پیشکسوتان صنعتی منتخب در سال :آقای سعید خلیلی عراقی گروه مصنوعات فلزی و لوازم خانگی: از شرکت بوتان ، آقای سومبات هاکوپیانس تازه‌کند: از شرکت هاکوپیان.
طرح منتخب در سال : فولاد سیرجان ایرانیان: کنسانتره آهن از استان کرمان، روکش آریاپویا: تخته فیبرخام اوراق فشرده چوبی با روکش ملامینه از استان گیلان.
شهرک صنعتی منتخب در سال : شهرک صنعتی تبریز 2 (شهید سلیمی) از استان آذربایجان شرقی
واحدهای معدنی منتخب در سال:  بهره‌بردار نمونه معادن روباز: سنگ‌آهن کویر از استان یزد. بهره‌بردار نمونه معادن زیرزمینی: شرکت زغال‌سنگ‌ نگین از استان خراسان جنوبی. ایمیدرو:شرکت ملی صنایع مس ایران  از استان کرمان. در گروه صنایع معدنی: شرکت شیشه ونوس تولید کننده شیشه‌های عایق ساختمانی از استان تهران. در گروه صنایع معدنی: شرکت کاشی تبریز تولید کننده  کاشی و سرامیک از استان آذربایجان شرقیپ. در گروه مکتشف: شرکت کیمیا معادن سپاهان آهن از استان کردستان. در گروه پیشکسوت معدنی :علی الماسی
















منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 474

ارسال به:

رویدادها