هنوز چند روز از اطلاعیه دفتر معاون اجرایی رئیسجمهور درباره تصمیم گیری در خصوص قیمت لبنیات بعد از ماه رمضان نگذشته که افزایش قیمت صنایع لبنی بالاتر از نرخ مصوب ۱۰درصدی آغاز شد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بعد از اعلام رسمی افزایش ۱۰درصدی قیمت فرآوردههای لبنی توسط وزیر صنعت و اتحادیه لبنیات، حواشی زیادی در بازار مصرف و میان صنایع لبنی (تولید کنندگان) ایجاد شد.
محمدرضا نعمتزاده وزیر صنعت در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اعلام کرد که افزایش قیمت شیر کار دولت نبوده و ستاد تنظیم بازار این کار را انجام داده است و برای برگشتن قیمت این محصول اقدام میکند.
همچنین دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور اطلاعیه داد: "ادعای تصمیمگیری در خصوص افزایش قیمت پنیر، شیر و ماست در دولت و آنچه در این زمینه بهنقل از محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیسجمهور در برخی از رسانهها منعکس شده کذب محض است و تاکنون بررسی نرخ محصولات لبنی در هیچ یک از جلسات هیئت دولت مطرح نشده است. درخواست خرید شیر خام با قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران که ارتباط مستقیمی با نرخ محصولات لبنی دارد در یکی از جلسات ستاد هدفمندسازی یارانهها مطرح و اتخاذ تصمیم راجع به تغییر نرخ محصولات لبنی به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است".
این تصمیم همراه شد با اعلام صنایع لبنی درباره اینکه در صورت ابلاغ نرخهای جدید ستاد تنظیم بازار به کارخانهها نیز اقدامی برای افزایش قیمت نخواهند کرد، ولی هنوز چند روزی از این حرفها نگذشته بود که ظاهراً بدعهدی برخی صنایع لبنی حتی قبل از تصمیم ستاد تنظیم بازار آغاز شده بود.
بنا بر گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در مراجعه به یکی از فروشگاه زنجیرهای مشخص شد، یکی از صنایع لبنی پرفروش، شیر، ماست و پنیر خود را با تخفیف ۲۲درصدی عرضه میکند این در حالی است که افزایش قیمت جدید خود را نیز بیشتر از میزان مجاز، حتی قبل از تصمیم ستاد تنظیم بازار اعمال کرده است.
تخطی از سقف ۱۰درصدی افزایش قیمت لبنیات
بنا بر گزارشهای منتشر شده، براساس تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار صنایع لبنی تنها اجازه افزایش ۱۰درصدی قیمت محصولات خود را دارند اما افزایش قیمت جدید اعمال شده بیشتر از سقف مجاز است بهطوری که شیر کمچرب یکلیتری که قبل از مجوز گرانی ۲۵۰۰ تومان به فروش میرسید با اعمال گرانی ۱۰درصدی باید ۲۷۵۰ تومان به فروش میرسید در حالی که قیمت این محصول به ۲۸۰۰ افزایش یافته است.
گفتنی است که افزایش قیمت خزنده فرآوردههای لبنی و سایر کالاهای پرمصرف، یکی از شگردهایی است که برخی صنایع لبنی برای بالا بردن قیمت خود برگزیدهاند تا مصرف کننده بهتدریج خود را با افزایش قیمتها وفق دهد، بهطوری که در سال گذشته نیز صنایع لبنی، مجوز افزایش ۱۵درصدی لبنیات را بهیکباره اعمال نکردند اما این مرتبه ظاهراً ماجرا متفاوت است.
لازم به یادآوری است که این افزایش قیمت هنوز در تمام برندهای تولید کننده فرآوردههای لبنی آغاز نشده است.