سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

تداوم فروش آزادانه بلیت چارتری هواپیما؛ گران‌فروشی بلیت هواپیما در تعطیلات اخیر

تداوم فروش آزادانه بلیت چارتری هواپیما؛ گران‌فروشی بلیت هواپیما در تعطیلات اخیر

در حالی آژانس‌های متخلف، در چندروز گذشته با گران‌فروشی بلیت‌ها را به فروش رساندند که به نظر می‌رسد این وضعیت با آغاز سفرهای تابستانی پررنگ‌تر شود.
به گزارش خبرنگار مهر، روزهای سوگواری در ماه مبارک رمضان مصادف با پیک سفرها به اماکن زیارتی به خصوص مشهد مقدس است و تعداد زیادی از مسافران در این روزها به این مقاصد سفر می‌کنند، بنابراین تقاضا در بخش حمل و نقل به خصوص هوایی که سریع تر از سایر انواع حمل و نقل است، افزایش می‌یابد که همین موضوع زمینه سودجویی عده‌ای را فراهم می‌کند.
براین اساس در زمان‌های پیک سفر، برخی از آژانس‌های فروش بلیت با سوء استفاده از شرایط موجود و افزایش تقاضا، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و مسافران مشتاق که قصد حضور در مشهد مقدس در این ایام خاص را دارند، مجبور به پرداخت هزینه‌هایی بالاتر از قیمت واقعی برای خرید بلیت می‌شوند.
در واقع این مشکل در اغلب روزهای پیک سفر وجود دارد و با وجود اعلام چندباره سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر ممنوعیت فروش بلیت چارتر و افزایش بیش از ۳۰ درصدی مبلغ بلیت، بازهم آژانس‌های فروش بلیت در این عرصه یکه تازی می‌کنند.
البته یکی دیگر از مشکلات برای نظارت بر فروش بلیت، تخلف برخی آژانس‌های بدون مجوز در فروش بلیت هواپیما است به طوری که فقط آژانس‌هایی که مجوز بند الف را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده‌اند، اجازه فروش بلیت هواپیما را دارند اما دیده می‌شود که آژانس‌هایی با مجوز بند ب که از سازمان میراث فرهنگی مجوز می‌گیرند، هم اقدام به فروش بلیت هواپیما می‌کنند.
اما دارا بودن مجوز همیشه هم نشانه انجام کار درست نیست، زیرا برخی از آژانس‌های دارای مجوز بند الف هم اقدام به گران فروشی می‌کنند که در این باره تاکنون چندین بار برخوردهایی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام گرفته است اما به نظر می‌رسد که حاشیه سود بالا نمی تواند این دسته از فروشندگان بلیت را از انجام این تخلف بازدارد.
همچنین فروش بلیت‌های چارتری هم از دیگر مشکلاتی است که مسافران در زمان‌های پیک سفر با آن روبرو هستند به طوری که بلیت‌‌هایی که باید به صورت انفرادی از سوی شرکت‌های هواپیمایی در اختیار مسافران قرار گیرد، به‌صورت یکجا و چارتری به آژانس‌ها و سایت‌های بدون مجوز فروش بلیت، فروخته می‌شود که بازار سیاه را به وجود می‌آورد.

فروش آزادانه بلیت چارتری هواپیما

یکی از مسافران که برای روز پنجشنبه هفته گذشته بلیتی را از تهران به مقصد مشهد خریداری کرده بود، در این باره به خبرنگار مهر، گفت: با مراجعه به یکی از ‌سایت‌ها بلیت را خریداری کردم که قیمت بلیت را به بهانه خدمات چارتری ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر از نرخ واقعی می‌فروخت که به دلیل اجبار، با این قیمت خریداری کردم.
همچنین مسافر دیگری با بیان اینکه تقریبا در این زمان‌ها نمی‌توان بلیت را با قیمت واقعی خریداری کرد، افزود: با مراجعه به هر یک از آژانس‌ها نتوانستم با قیمت واقعی و مناسب، بلیت خریداری کنم، ضمن آنکه همه آنها بر چاتری بودن بلیت تاکید داشتند در حالی که بارها شنیده‌ایم که فروش بلیت به صورت چارتر ممنوع است.
در این باره محمد خداکرمی معاون سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه سازمان برای نرخ بلیت‌ها سقف قیمت اعلام کرد و ایرلاین‌ها هم موظف اند که فروش بلیت را یا به‌صورت مستقیم از سایت شرکت‌ها و یا از طریق دفاتر فروش بلیت و آژانس‌ها انجام دهند، گفته بود: در کنار تخلف برخی آژانس‌ها سایت‌های اینترنتی هم اقدام به فروش بلیت می‌کنند که لینک فروش را هم با سایت شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کردند.
به گفته وی، سازمان هواپیمایی به هیچ یک از این سایت‌ها مجوز نداده است و براساس مکاتبه‌ای که انجام دادیم، این سایت‌های ایننترتی باید از سازمان مجوز بگیرند و یا اینکه فیلتر شده و بسته می‌شوند؛ زیرا در زمان اوج تقاضا نقش این سایت‌ها پررنگ تر شده و بلیت‌ها را بالاتر از قیمت مصوب می‌فروشند.
این مقام مسئول با اعلام اینکه تاکنون هیچ ایرلاینی از ما مجوز پروازهای چارتری دریافت نکرده است، گفت: اینکه یک شرکت هواپیمایی از ما مجوز پرواز برنامه‌ای داشته باشد اما آن را به صورت چارتر توسط آژانس‌های بند الف به فروش برساند، از نظر ما تخلف است.
هرچند که تاکنون، اخطارهای زیادی به آژانس‌ها و ایرلاین‌های متخلف داده شده است و با وجود تعطیلی چندین آژانس بازهم این مشکل حل نشده و همچنان مسافران در زمان های پیک با گران فروشی بلیت هواپیما از سوی سایت های اینترنتی و آژانس های متخلف روبرو هستند.
از آنجایی که با پایان ماه مبارک رمضان، دور دوم سفرهای تابستانی آغاز می‌شود و پیش بینی ها حاکی از افزایش سفر در این مدت است، بنابراین به نظر می‌رسد که باید اقدامی سریع برای جلوگیری از گران فروشی احتمالی متخلفان انجام گیرد.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 419

ارسال به:

رویدادها