سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

شناسایی کارگران بدون شناسنامه ازهفته اول بعد از ماه رمضان

شناسایی کارگران بدون شناسنامه ازهفته اول بعد از ماه رمضان


شناسایی کارگران فاقد هویت بالاخره پس از گذشت ۱ سال کلید خورد و کارگران از هفته بعد از ماه مبارک می‌توانند برای ثبت نام و دریافت کارت هوشمند به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.
به گزارش تسنیم، کارگران غیر رسمی همواره یکی از معضلات بازار کار بوده اند. همواره دولت‌ها در شناسایی کارگران زیرزمینی دچار ضعف بوده اند و این ضعف موجود در سیستم اطلاعاتی دولت، این قشر از جامعه که پشتیبانی قانون را هم دریافت نمی‌کنند بیش از سایر اقشار جامعه کارگری متحمل فشارهای اقتصادی کرده است.
سال گذشته بود که مقرر شد طرحی در وزارت کار برای شناسایی بیش از ۶میلیون کارگر بی شناسنامه رقم بخورد که تشکل های کارگری گلایه از عدم همکاری دولت می‌کردند.

*استارت طرح  شناسایی کارگران فاقد شناسنامه از هفته بعد

هادی ابوی،دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در گفت‌وگو با تسنیم از ایجاد بانک اطلاعاتی از کارگران از هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح از هفته اول پس از ماه مبارک رمضان به صورت پایلوت در خراسان رضوی و شهر مشهد آغاز می‌شود و پس از آن در یک دوره زمانی یکساله در کل کشور اجرایی خواهد شد.
 وی ادامه داد: کارگران به صورت خود اظهاری پس از اعلام آدرس سایت در هفته آینده به ۱۰دفتر پیشخوان در شهر مشهد مراجعه کنند و پس از آن اطلاعات خود را وارد کنند. متأسفانه بانک اطلاعاتی کاملی از کارگران وجود نداردو تأمین اجتماعی لیست های بیمه  های خویش فرما و غیر اجباری را در سازمان ساماندهی نکرده است.
وی به پیگیری کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اشاره کرد و گفت: پیش از این هم گفته بودیم که به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای برای ساماندهی کارگران هستیم تا از این طریق بتوانیم همه فعالان کارگری کشور را شناسایی و برای آنها بانک اطلاعاتی تشکیل دهیم.
ابوی بیان کرد: متاسفانه گروه‌هایی از کارگران را داریم که حتی حقوق‌های کمتر از ۷۱۲هزار تومان دریافت می  کنند و از هیچگونه مزایای بیمه ای برخوردار نیستند. برآوردها نشان می‌دهد که ۶میلیون نفر کارگر فاقد شناسنامه در کشور وجود دارد.
دبیر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: در راستای شناسایی کارگران پیگیری کارت هوشمند رادر دستور کار داریم. از آنجا که قصد داشتیم آمار و اطلاعات کارگران را به صورت تفکیکی در بخش‌های مختلف داشته باشیم، ایجاد سامانه شناسایی کارگران طولانی شد.
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی این طرح شناسایی کارگران زیر زمینی است گفت: در کارت هوشمند سوابق کاری، روزومه کاری، سوابق بیمه ای، سوابق فعالیت صنفی و کارگری اشاره می شود. به دنبال این هستیم که آمارها کاربردی باشد نه مانند گذشته که بدون استفاده به صدور شناسنامه کارختم می‌شد. این سامانه طراحی می‌شود و کارگران که شناسامه ندارند به آن مراجعه و اطلاعات خود را وارد می کنند.
ابوی افزود:یکی از نقاط ضعف دولت در ارائه خدمات به کارگران، نداشتن اطلاعات قابل استناد برای شناسایی کارگران واقعی است که این کم کاری دولت‌های گذشته باعث محرومیت بخش قابل توجهی از جامعه کارگری از حمایت‌های دولتی شده و می‌شود.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 476

ارسال به:

رویدادها