سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

رئیس دبیرخانه توسعه فناوری کشورهای اسلامی: دوران پساتحریم باید دوره برون رفت از اقتصاد نفت محور باشد

  رئیس دبیرخانه توسعه فناوری کشورهای اسلامی: دوران پساتحریم باید دوره برون رفت از اقتصاد نفت محور باشد
خبرگزاری تسنیم: رئیس دبیرخانه توسعه فناوری کشورهای اسلامی با اشاره تقویت همکاری بخش خصو صی کشور‌های اسلامی در قالب یک بازار مشترک گفت: این دبیرخانه با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل می شود تا از ظرفیت بخش‌ خصوصی کشورهای اسلامی استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا گلرو در نشست خبری افزود: به زودی وارد دوران پساتحریم خواهیم شد، این دوره باید دوره برون رفت از اقتصاد نفت‌ محورباشد.

وی با تاکید بر نگاه بر اقتصاد، دانش محور خاطر نشان کرد:درصورتی  علم و دانش را تبدیل به تکنولوژی و تکنولوژی را تبدیل به ثروت کنیم؛ به رتبه‌های بهتری در اقتصاد دنیا دست رسی پیدا می‌کنیم.

گلرو گفت: دبیرخانه توسعه فناوری کشورهای اسلامی با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و علوم تشکیل می شود تا از ظرفیت بخش‌ خصوصی کشورهای اسلامی استفاده شود.

رئیس دبیرخانه توسعه فناوری کشورهای اسلامی افزود: ؛ بر این اساس استفاده از ظرفیت بخش‌های خصوصی، ارایه خدمات تخصصی تجاری سازی و شرکتهای فعال در حوزه صادرات، در دستور کار قرار گرفته است.

گلروتصریح کرد: ارتباط بخش‌های خصوصی ایران، ترکیه، قزاقستان، مالزی، لبنان و آذربایجان در اولویت ارتباطی قرار گرفته و با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی و زیرساختی به تدریج، سایر کشورهای اسلامی نیز ورود می کنند.

وی اظهار داشت: رشد اقتصادی کشورهای اسلامی و نیل به اقتصاد دانش بنیان نقش انکارناپذیری در وحدت کشورهای اسلامی دارد  به همین منظور بر این اساس در جهت تقویت بخش‌های خصوصی حرکت کرده و پیشگام می‌شویم.

گلرو با اشاره به اینکه بخش‌های خصوصی دانش بنیان کشورهای اسلامی تقویت می‌شود گفت: وزارتخانه‌های دولتی از جمله صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی می‌توانند بستر فرصتی برای کار با اقتصاد کشورهای اسلامی را فراهم کرده و به تناسب سهم آنها از تجارت جهانی، سطح همکاری ها را افزایش دهند.

وی اضافه کرد: اگرچه کشورهای اسلامی هم اکنون باید یک درصد از سهم تجارت بین المللی را در اختیار داشته باشند؛ اما به دلیل برخی ضعف‌ها، این کار عملیاتی نیست.

گلرو از تدوین دکترین روابط تجاری کشورهای اسلامی خبرداد و اظهار داشت : سهم بازار کشورهای توسعه یافته و ابرقدرتها بسیار بیشتر از سهم کشورهای اسلامی در اقتصاد جهانی است ،بنابراین بازپس گیری این سهم از کشورها، قابل پیگیری است.

وی اضافه کرد: در قالب یک بازار مشترک، از طریق همگرایی می توانیم سهم بیشتری از اقتصاد دنیا را کسب کنیم. در حالیکه اکنون، ۲۰ تا ۳۰ درصد از انباشت سرمایه نزد بلوک غرب است.

منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 452

ارسال به:

رویدادها