سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

زمینه‌های همکاری ایران با آلمان از زبان خسروتاج

زمینه‌های همکاری ایران با آلمان از زبان خسروتاج

  قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هدفگذاری 10 میلیارد دلاری در زمینه حجم مبادلات اقتصادی بین ایران و آلمان انجام شده گفت: حداکثر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور در بخش کالا در سال گذشته دو میلیارد و 800 میلیون دلار بود که از این میزان 350 میلیون دلار صادرات کالا صورت گرفته است.
مجتبی خسروتاج در گفت‌وگو با  ایسنا، اظهار کرد: مهم ترین اقلام صادراتی ما به آلمان در سال گذشته شامل فرش، زعفران، پسته و خرما و در بخش دام صادرات روده بود. همچنین در سال گذشته دو میلیارد و 450 میلیون دلار واردات کالا از آلمان داشتیم که بخش عمده‌ای از آنها گندم بود.
خسروتاج با اشاره به سفر یکروزه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به ایران گفت: وزیر اقتصاد آلمان اظهار امیدواری کرد که همکاری‌های بانکی و پوشش بیمه‌ای بین دو کشور افزایش یابد و با لغو تحریم‌های بانکی تا پایان سال میلادی مشکلات موجود بر سر راه بنگاه‌ها برداشته شده تا شرکت‌ها بتوانند از تسهیلات بانکی و پوشش بیمه‌ای برخوردار شوند.
همکاری مشترک با آلمانی‌ها در زمینه صرفه‌جویی انرژی
معاون وزیرصنعت همچنین تاکید کرد: در جهت حذف یارانه در اقلام انرژی گام بر می‌داریم و در تلاشیم تا هر ساله یارانه مربوط به انرژی را کاهش دهیم. بنابراین باید با واحد‌های تولیدی آلمانی که صاحب تخصص هستند همکاری کنیم.
وی با بیان اینکه آلمان در زمینه‌ی افزایش بهره‌وری و نوآوری فعالیت‌های زیادی انجام داده و یکی از کشورهای پیشتاز در بهره‌وری و نوآوری است تصریح کرد: صنعت ما به دلیل کهنه‌بودن برخی ماشین‌آلات با مشکلاتی مواجه است، بنابراین بالا رفتن بهره‌وری به دنبال افزایش تحقیق و توسعه بسیار مهم است.
تجربه خوب آلمانی‌ها در بخش خدمات
خسروتاج همچنین با اشاره به بخش خدمات و اینکه در حدود 10 سال گذشته در بخش بانک، بیمه و ترانزیت بسیار عقب ماندیم گفت: در بخش خدمات، آلمانی‌ها تجربه‌ی خوبی دارند و ما می‌توانیم تعامل خوبی با آنها داشته باشیم و از طرفی حوزه ترانزیت نیز برای آنها بسیار مهم است و ما نیز در اسناد بالادستی خودمان به این موضوع پرداختیم و به آلمانی‌ها گفتیم که بیایند و در زیرساخت‌های ترانزیتی ما فعالیت کنند چون یکی از محورهای توسعه صنعتی در آلمان با استفاده از خط آهن است و آنها سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه انجام دادند و این در حالی است که حمل‌ونقل ریلی سهم ناچیزی در بخش حمل‌ونقل ما دارد.
وی با بیان این اینکه آلمانی ها در زمینه زیرساخت‌های بنادر و ترانزیت می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، گفت:‌از سرمایه‌گذاری‌های خارجی که با هدف توسعه صادرات باشد استقبال می‌کنیم و با شناختی که ایرانی‌ها نسبت به آلمانی‌ها دارند و معافیت‌های مالیاتی که مطرح شده آنها می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
آغاز همکاری‌ آلمانی‌ها با ایران
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در بخش های نفت، گاز و معدن کمبودهای زیادی داریم،بنابراین اگر بتوانیم زنجیره ارزش این سه محصول را کامل کنیم مورد استقبال آلمانی‌ها قرار می‌گیرد که این موضوع به صادرات کمک خواهد کرد.
خسروتاج با اشاره به اینکه وزیر اقتصاد و انرژی آلمان، صنایع ماشین‌سازی، خودروسازی، پتروشیمی، انرژی‌های سنتی، بهینه‌سازی بهره‌وری از انرژی، محیط زیست و بازیافت زباله را از زمینه‌های همکاری با ایران عنوان کرده است، گفت: وی توصیه کرد که شرکت‌های آلمانی جهت فروش و تجارت با ایران آماده شوند و به ایرانی‌ها به عنوان همکار اقتصادی نگاه کنند و در این زمینه آلمانی‌ها مایل به انتقال دانش فنی و همچنین آموزش به ایران هستند.
وی گفت: اهم نکات مطرح شده در این سفر یکروزه این بود که آلمانی ها می‌خواستند به ما اعلام کنند که آماده هستند همکاری های خود را با ما آغاز کنند و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به صراحت اعلام کرد که معتقد است دیپلماسی مذاکره امروز بیشتر از هر چیزی برای امنیت منطقه و کشور لازم است و سیاست‌گذارانی که باید پاسخگوی مردم باشند به دنبال زندگی صلح‌آمیز هستند .
نگاه ویژه آلمانی‌ها به توسعه همکاری‌های اقتصادی
معاون وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در عین حال بیان کرد: نگاه آلمانی‌ها عمدتا در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی است و بنده محورها و سیاست‌های مورد نظر را به آنها عرضه کردم همچنین در این جلسه تاکید شد که موارد مطرح شده در بحث توافقات هسته‌ای باید هر چه زودتر اجرایی و وادر مرحله عملی شود.
برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور
وی با بیان این‌که به دنبال آن هستیم روابط‌مان را در همه بخش‌ها با کشورهای مختلف آغاز کنیم، گفت: وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اظهار علاقه‌مندی کرد تا پایان سال جاری و اوایل ژانویه سال 2016 میلادی پنجمین کمیسیون مشترک بین دو کشور را داشته باشیم.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 403

ارسال به:

رویدادها