سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

نوبخت با اشاره به آزاد شدن پولهای بلوکه شده پس از توافق؛ اشتغال را بالا خواهیم برد

   نوبخت با اشاره به آزاد شدن پولهای بلوکه شده پس از توافق؛  اشتغال را بالا خواهیم برد


 سخنگوی دولت اعلام کرد که در آخرین جلسه هیات دولت هزار و صد میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اختصاص یافت.
به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت همچنین از سفر قریب الوقوع رییس‌جمهور و اعضای دولت به استان کردستان خبر داد.
وی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در این راستا که منابع ناشی از رفع تحریم‌ها که در آینده نزدیک آزاد می‌شود چه خواهد شد؟ گفت: ما می‌توانیم این منابع را به چند دسته تقسیم کنیم؛ اول منابعی که مربوط به بانک مرکزی است که خود این منابع دو بخش است. یک بخش در ذخائر ارزی بانک مرکزی است و در واقع ارزی که در اختیار بانک مرکزی است جزء ذخایرآن است که پولش وارد اقتصاد ما شد.
وی افزود: اما بخشی از منابع وجود دارند که تبدیل به ریال نشده به این علت که این پول‌ها و منابع ارزی مربوط به بانک مرکزی قابلیت ورود به داخل را نداشته است و این مقدار 23 میلیارد دلاراست که باید به ریال تبدیل شود.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ‌بخش دیگری از این منابع مربوط به بانک مرکزی نیست و برای دولت است که دولت هنوز آن را وصول نکرده تا به حساب بانک مرکزی بگذارد و حداقل ما 6 تا 7 میلیارد دلار از این بخش نفت فروختیم اما دلارش به حساب بانک مرکزی نیامده تا بانک مرکزی آن را به ریال تبدیل کند و این پول برای دولت است که ما به جهت محدودیت‌هایی که در نقل و انتقالات نفتی داشتیم امکان دستیابی به این مقادیر برای ما به وجود نیامده است.
وی گفت: بخش دیگری از این منابع متعلق به بانک مرکزی نیست به دولت هم تعلق ندارد و به صندوق توسعه ملی تعلق دارد که منابع آن زیر نظر هیات امنا، در جهت اجرای طرح‌هایی که قرار است توسط بخش خصوصی انجام شود به صورت وام داده می‌شود. ضمن این که بانک‌ها و شرکت‌های دولتی نیز منابع ارزی در خارج از کشور دارند که به خاطر تحریم نمی‌توانستند وارد کشور کنند و همه این‌ها منابعی است که ما می‌توانیم متناسب با آزاد شدن‌شان روی آن‌ها حساب کنیم.
وی با بیان این‌که «حدود 12 میلیارد دلار بعد ازتوافق ژنو به صورت اقساط ماهانه وارد اقتصاد ما شد» افزود: بخشی هم به صورت مستقیم وارد اقتصاد ما شد و بخشی را هم در راستای دور زدن تحریم‌ها آزاد کردیم.
نوبخت با مورد توجه قرار دادن ضرورت انجام سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی گفت:‌هم اکنون ما تحقیقا از منابع خارجی به صورت سرمایه گذاری در اقتصادمان بهره‌برداری می‌کنیم ؛ بخش قابل توجهی از این سرمایه گذاری‌ها باعث رشد تولید و افزایش اشتغال خواهد شد و ما در این جهت برنامه ریزی‌های لازم را انجام خواهیم داد تا این سرمایه گذاری‌ها به بخش لازم برود.
وی تاکید کرد:‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مصمم است تا منابعی که از سرمایه‌گذاری‌ها می‌آید و همچنین منابعی که از آزاد شدن منابع بلوکه شده وارد اقتصاد ما می‌شود به سمت اعتبارات هزینه‌ای و جاری نرود. ما این کار را انجام خواهیم داد و آن را با اطلاع‌رسانی بیشتر پیش می‌بریم.
وی با بیان این‌که «سازمان مدیریت و برنامه ریزی معتقد است که این پول‌ها باید به سمت تولید واشتغال برود» ادامه داد: اقتصاد مقاومتی همین است که ما جاری‌ها را محدود کنیم و به سمت سرمایه‌گذرای‌ها برویم و شما مطمئن باشید که ما اشتغال را بالا خواهیم برد و البته این موضوع از طریق افزایش هزینه‌های جاری رخ نمی دهد بلکه از طریق سرمایه گذاری‌هایی که در داخل انجام می‌شود این کار را ادامه می‌دهیم و برای استان به استان این موضوع را مد نظر قرار می‌دهیم که پول‌ها کجا هزینه شود.
سخنگوی دولت افزود: با توجه به منابع ارزی که داریم اولویت‌مان توسعه صادرات است.
وی با تاکید بر این‌که «علت اقبال کشورهای دیگر به سمت سرمایه گذاری در ایران برای این است که آن‌ها ازمزیت‌های نسبی این اقدام باخبرند»، در بیان علت سفر هیات آلمانی به ایران اظهار کرد:‌ اگر این طور بود که سفر هیات آلمانی به ایران برای فروش کالاهایشان بود وزیر نفت آنهارا دعوت نمی‌کرد.
وی ادامه داد: توسعه پتروشیمی ، میادین نفتی و مسائل مربوط به این حوزه مورد توجه است و البته من قبل از این آمدن یک هیات اروپایی در ماه جولای را گزارش داده بودم و این را هم می‌گویم که در آینده نزدیک باز هیات‌های مختلف به ایران می‌آیند البته نه برای این که کالاهای‌شان را وارد ایران کنند ما اگر هم به دنبال واردات باشیم واردات مواد اولیه‌ای را که باید در داخل کشور تبدیل به ارزش افزوده شود را مورد توجه قرار می‌دهیم.
نوبخت در پاسخ به سوالی در این باره که منابع حاصل از صادرات نفت و فرآوردهای نفتی و میعانات گازی چه خواهد شد؟ گفت: در برنامه‌ای که داریم میزان صادرات نفت و میعانات گازی را تا پایان برنامه حداقل 2برابر افزایش خواهیم داد.
وی با تاکید بر این‌که «عمده رشد کشورمان باید از طریق سرمایه گذاری از طریق بخش خصوصی انجام شود» اظهار کرد: ما به دنبال رضایت موقت مردم نیستیم که واردات کالاهای خارجی داشته باشیم و به خاطر فزونی واردات و افزایش عرضه قیمت‌ها را کنترل کنیم و بگوییم که تورم را مهار کردیم. ما تورم را از طریق افزایش عرضه‌ی ناشی از تولیدات داخلی کنترل می‌کنیم.
وی دربخش دیگری ازسخنان خود درباره‌ واکنش‌های آمریکایی‌ها نسبت به توافق انجام شده اظهارکرد: هم اکنون همه صحبت‌های مقامات آمریکایی به صورت نفی‌ای انجام می‌شود چرا که دولت آمریکا هم اکنون باید رقبای سیاسی خود را قانع کند که ایران در این مذاکرات به نوعی 12 ساله و به نوعی 22 ماهه موفق شده تا هم مجوز چرخه کامل سوخت اتمی را بگیرد وهم تمامی تحریم‌های خود را نیز متوقف کند. حال او می‌خواهد به رقبای سیاسی‌اش جواب دهد.و طبیعی است که ما در منطقه می‌بینیم که دوستان ما از این توافق خوشحالند و بدخواهان ملت ایران هم ماتم گرفتند که در راس آنها رژیم صهیونیستی است.
سخنگوی دولت اظهار کرد:‌ ما نمی‌خواهیم در یک فضای بگوو مگوی سیاسی بیافتیم. شما با ادیبات درشت گویی آشنا هستید. اجازه دهید مابه جای این کارها با هیات های اروپایی برای سرمایه‌گذاری مذاکره کنیم. ما می‌دانیم ریشه آن نق‌هایی که می‌زنند کجاست.
وی همچنین گفت: هم اکنون معقول نیست که نگاه بدبینانه‌ای داشته باشیم اگر چه همواره احتیاط‌های خود را داریم ولی فعلا با اصل و فرع این که این تحریم‌ها در حال کنار رفتن است، برنامه‌های‌مان را دنبال می‌کنیم و اخلاق اسلامی هم ایجاب می‌کند که ما به تعهدات‌مان پایبند باشیم و قصد زیر پا گذاشتن این توافق را نداریم.
وی در قالب پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار کرد: درست است؛ آقای رئیس‌جمهور بااین اقدام به یکی از وعده‌هایش عمل کرده است. ایشان وعده‌ های دیگری هم داده‌اند و شما تردید نکنید که ایشان به عنوان یک انسان اخلاق مدار به وعده‌های خود پایبند هستند.
نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا وجود پیشنهادی مبنی برایجاد محدودیت از ده سال تا 15 سال درست است‌؟ گفت: من از این موضوع بی خبرم. قطعنامه تصویب شده و جایی برای این حرفها باقی نمی‌ماند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اثرات انجام توافق بر وضعیت معیشت مردم گفت: به صرف امضای توافق نامه مردم ما انتظارندارند که در اقتصاد بلافاصله تغییر مشاهده کنند اگر چه این انتظارشان نابجا نیست، ولی به هر حال ما به دنبال این هستیم که رضایت مردم را معقولانه نه از راه‌های پوپولیستی و کوتاه مدت برآورده کنیم.
خبرنگاری در مورد نگاه نمایندگان مجلس به برخی از بندهای توافقنامه سوال کرد که نوبخت در پاسخ گفت:‌ ممکن است درخصوص بندهای مختلف این توافق نامه نمایندگان محترم و یا هر شخص دیگری نکته‌ای را داشته باشد . آنچه مورد توجه است این است که در قالب بده و بستان‌هایی مذاکراتی صورت گرفته که باید ببینیم به طور کلی به نفع ما بوده است یا خیر.
نوبخت با بیان این‌که «ما معتقدیم در داخل کشورباید یک مسیر قانونی دراین راستا طی شود» گفت: جناب آقای ظریف و صالحی گزارش های خود را به مجلس ارائه کردند و شورای عالی امنیت ملی نیز وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد. در واقع مداقه در فرایند قانونی روی این مذاکرات انجام می شود.
موضوع مدیریت بحران با توجه به سیل رخ داده در کشور از دیگر سوالات خبرنگاران بود که نوبخت دراین باره اظهار کرد: من از این که این رخداد باعث شد جان تعدادی از هموطنانمان گرفته شود و به اموالشان خسارت وارد شود اعلام تاسف می‌کنم . ما از دیروز جلسه دولت نداشتیم ولی تردید ندارم که گزارش این موضوع در اولین جلسه هیات دولت از سوی سازمان مدیریت بحران ارائه خواهد شد.
وی افزود: حتی پیشنهاد می‌کنم برای این که قصوری انجام نشود هیاتی مامور شود تا این موضوع را بررسی کند اگرچه انتظار ما پیش‌بینی و تمهید مقدمات برای همه این رخدادهاست.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به توافق انجام شده وضعیت کارگران به چه شکل خواهد شد؟ گفت: با توجه به سرمایه گذاری‌هایی که انجام خواهد شد واحدهای تولیدی راه می‌افتند و از این طریق کارگران می‌توانند حقوق خود را استیفا کنند.
نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص استخدام در قوه قضاییه گفت: منابع مالی این موضوع دیده شده تا آنچه که مربوط به سال 94 است مطابق با توافقی که صورت گرفته انجام شود و این مشکل برای قوه قضاییه حل شده است.
خبرنگاری پرسید که آیا درست است که دولت مجوز افزایش قیمت 6 درصدی برای کالاهای اساسی را داده است؟ سخنگوی دولت دراین باره اظهار کرد:‌ما چنین مجوزی را صادر نکرده‌ایم.
وی همچنین به تشریح برنامه‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال حاضر پرداخت و اظهار کرد:‌ هم‌ اکنون ستاد بودجه سال 95 فعال است و همکاران ما در حال آماده کردن این بودجه هستند. همچنین با توجه به برخی از ظرفیت‌های آزاد شده برنامه ششم نیز مدنظر است. و این که چطور بتوانیم با وجود این مساله که هنوز محدودیت‌هایی داریم تخصیص بهینه منابع داشته باشیم نیز پیگیری می‌شود ضمن این که آماده کردن دو قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه و بودجه از دیگر فعالیت‌هایی است که این سازمان انجام می‌دهد.
وی همچنین با بیان این که هزار و 100 میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در آخرین جلسه هیات وزیران اختصاص پیدا کرده است گفت: از نظر کارگروه ویژه این دریاچه هزار و 900 میلیارد تومان برای 88 طرحی که باید در سال 94 برای احیای دریاچه ارومیه اجرا شود درخواست شده بود که 800 میلیارد تومان از این مقدار از محل ردیف‌های بودجه‌ای سال 94 تامین می‌شد.
سخنگوی دولت افزود: هزار و 100 میلیارد تومان باقی مانده نیاز به مصوبه‌ای داشت که هیات وزیران در جلسه گذشته آن را تصویب کرد. به این ترتیب احیای دریاچه ارومیه با این مصوبه با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 509

ارسال به:

رویدادها