سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950705/2
تاریخ انتشار: 1395/07/05-15:17:50

خراسان رضوی سومین مقصد سرمایه‌گذاران صنعتی

خراسان رضوی سومین مقصد سرمایه‌گذاران صنعتی

با سرمایه‌گذاری در صنایع و استفاده از فناوری‌های روز مواد اولیه به مواد عالی تبدیل می‌شود که این امر توسعه اقتصادی، ارزش افزوده و اشتغال را به همراه دارد.

همچنین آن‌دسته از صنایعی که بتوانند خود را بروز کرده و از فناوری نوین استفاده کنند جزو صنایع پیشرفته محسوب می‌شوند و ممکن است نام صنعتی قدیمی باشد اما زمانی که از فناوری نوین استفاده می‌کند جزو صنایع نوین به شمار می‌رود. از این منظر نگاهی خواهیم داشت بر صنایع استان‌هایی که توانسته‌اند خود را مجهز به فناوری‌های روز کنند.


استفاده از فناوری‌های روز
رمضانعلی صادق‌زاده، سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه تاکنون به آماری که نشان‌دهنده میزان استفاده صنایع استان از فناوری‌های روز باشد دست نیافته‌ایم به صمت گفت: بسیاری از صنایع قدیم درصدد بروز کردن فرآیند تولید خود با استفاده از واحدهای تحقیق و توسعه هستند که این صنایع هم جزو صنایع دانش‌بنیان تلقی می‌شود.
صادق‌زاده افزود: در صورتی که بخواهیم دسته‌بندی کلی از استان‌هایی که در صنایع خود از بیشترین فناوری‌های روز استفاده کرده‌اند، داشته باشیم می‌توان به تهران، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، اصفهان و خوزستان که در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز از بروزترین فناوری‌ها استفاده کرده‌اند اشاره کرد. این استان‌ها با در نظر گرفتن طرح‌های جدید در فرآیند خط تولید صنایع و ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در بروزرسانی صنایع خود وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌ها دارند و اغلب محصولات دانش‌بنیان با قابلیت رقابت تولید می‌کنند.
سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: براساس سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال‌حاضر صنایع دارای مزیت شامل صنایع خودرو، فولاد، نساجی و پوشاک، سیمان، تایر و تیوب، لوازم خانگی، کاشی و سرامیک است.
براساس گفته‌های سرپرست آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گذری خواهیم داشت بر دو استان خراسان رضوی و خوزستان که توانسته‌اند صنایع خود را از نظر فناوری بروز کرده و در بین سایر استان‌ها قد علم کنند. برای آشنایی بیشتر با صنایع این دو استان خبرنگار صمت نظر روسای آموزش، پژوهش و فناوری این استان‌ها را جویا می‌شود.

 


بیشترین تعداد واحد تحقیق و توسعه
طبق آخرین آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تعداد پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای تولیدی صنعتی این استان تاکنون ۵هزار و ۷۵۴ پروانه بوده و میزان سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰میلیارد و۸۰۰میلیون تومان تخمین زده شده که این واحدهای تولیدی و صنعتی توانسته‌اند برای بیش از ۱۸۶ نفر اشتغال ایجاد کنند. از این میزان تعداد پروانه بهره‌برداری صادرشده سال ۹۴ در این استان ۳۴۷ پروانه بوده و نزدیک به ۸هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده که با این مبلغ برای ۵هزار و ۸۴۰ نفر در این استان اشتغال ایجاد شده است. در بین پروانه‌های صادرشده سال ۹۴ در استان، بخش ساخت مواد و محصولات شیمیایی با اختصاص ۲۵درصد از کل سرمایه‌گذاری بیشترین سهم را در بین صنایع داشته و از نظر اشتغال نیز صنایع غذایی و آشامیدنی با اختصاص ۲۷درصد از کل اشتغال استان دارای بیشترین میزان اشتغال در بین کل صنایع است.
این استان از نظر صدور تعداد پروانه‌های بهره‌برداری جایگاه سوم را در کشور بعد از استان‌های تهران و اصفهان دارد همچنین از نظر میزان سرمایه‌گذاری صنعتی جایگاه هفتم کشور را بعد از استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، مرکزی، آذربایجان شرقی و بوشهر دارد و علاوه بر این استان خراسان رضوی از نظر به وجود آوردن اشتغال جایگاه سوم را بعد از استان‌های تهران و اصفهان به خود اختصاص داده است.
اشتغال ۳۸۲ نفر
از نظر وضعیت جواز تاسیس و طرح‌های توسعه صادرشده در سال ۹۴ نیز می‌توان به ۱۵هزار و ۹۶۱ فقره اشاره کرد که کل سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱۹هزار میلیارد تومان بوده و برای بیش از ۳۸۲ نفر اشتغال به وجود آمده است. در سال ۹۴ بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در طرح‌های استان خراسان رضوی مربوط به بخش صنایع غذایی و آشامیدنی بوده که ۲۲درصد از کل سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داده است. همچنین بیشترین اشتغال در طرح‌های استان خراسان رضوی مربوط به بخش صنایع غذایی و آشامیدنی بوده که ۲۸درصد از کل اشتغال را به خود اختصاص داده است.

 


پیشرو بودن صنایع غذایی
محمدرضا افشین، رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه قطب اول صنعت این استان را صنایع غذایی تشکیل می‌دهد به صمت گفت: اگر بخواهیم استفاده از فناوری‌های روز را برای این استان در نظر بگیریم به‌طور قطع صنایع غذایی بیشترین استفاده را از فناوری‌های روز داشته‌اند اما در حوزه‌های ماشین‌سازی و صنایع فلزی نیز استفاده از فناوری‌های روز جزو اولویت‌ها در نظر گرفته شده و این صنایع فعالیت قابل قبولی دارند.
او افزود: در صورتی که تعداد و اشتغال صنایع استان مد نظر باشد باید گفت که صنایع غذایی استان بیشترین تعداد و اشتغال را به خود اختصاص داده و تنها پژوهشکده صنایع غذایی که توانسته از وزارت علوم مجوز اخذ کند در استان خراسان رضوی مستقر شده است.
افشین با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی در صنایع فولاد و آهن نیز توانسته زنجیره تولید را با استفاده از فناوری‌های روز کامل کند، تصریح کرد: در این‌باره پروژه‌های زیادی برای تبدیل سنگ‌آهن به فولاد در دست اجراست که فرآیند تولید آن با استفاده از فناوری‌های روز و به صورت بومی در حال اجراست.
رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با ابراز امیدواری از اینکه استان خراسان رضوی رتبه اول کشور را در تعداد واحدهای تحقیق و توسعه دارد، گفت: درحال‌حاضر تعداد واحدهای تحقیق و توسعه این استان ۵۱ واحد است و در نظر داریم امسال نیز با توسعه واحدهای تحقیق و توسعه صنایع را به سمت دانش‌بنیان شدن پیش ببریم. برای این منظور دو همایش توسعه صنایع دانش‌بنیان را خواهیم داشت و قبل از این دو همایش درباره رسوخ فناوری نانو در صنایع به کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار کرده‌ایم.
تولید محصولات در انحصار امریکا
براساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان تاکنون بیش از ۱۵هزار میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعت این استان شامل صنایع سلولزی و پوشاک، غذایی، فلزی، مصالح ساختمانی و مواد و محصولات شیمیایی و پلیمری شده است.
غلامرضا محمدی‌پور، رییس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان یکی از صنایع پیشرو برای استفاده از فناوری‌های روز را صنعت نفت و گاز این استان دانست و به صمت گفت: بسیاری از شرکت‌های فنی و مهندسی استان موفق به ساخت برخی محصولات حوزه نفت و گاز شده‌اند که انحصار آن تاکنون در دست امریکا بود. از این محصولات که برای نخستین بار تولید شده می‌توان به ساخت مته‌های حفاری برای چاه‌های نفت و گاز اشاره کرد.

 


ساخت ورق‌های عریض
محمدی‌پور افزود: از دیگر فعالیت‌های این حوزه می‌توان به ساخت ورق‌های عریض برای مخازن نفت و گاز اشاره کرد؛ این ورق زمانی که در تحریم بودیم برای نخستین بار در کشور ساخته شد. از دیگر محصولات تولیدی این استان می‌توان به طراحی و ساخت دستگاه چاه نفت و ساخت پنل نمونه‌گیری از چاه‌های نفت به‌صورت الکترونیک اشاره کرد که این محصولات نیز در زمان تحریم توسط پژوهشگران ایرانی در این استان برای نخستین بار ساخته شد.
محمدی‌پور به فناوری‌هایی که در صنایع معدنی این استان به کار رفته اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که پژوهشگران موفق به ساخت آن در حوزه صنایع معدنی شدند طراحی دستگاهی برای شناسایی معادن با استفاده از میدان مغناطیسی زمین است؛ این دستگاه به ثبت اختراع رسیده که برای توسعه آن نیاز است پژوهشگران بیشتر روی آن کار کنند.
او افزود: از دیگر فناوری‌ها می‌توان به ساخت ۳۰درصد چرم مصنوعی صنایع خودروسازی کشور و ساخت روکش صندلی هواپیما اشاره کرد همچنین استفاده از مهندسی معکوس برای ساخت کفپوش سالن‌های ورزشی با فناوری نانو که قابلیت ضد سایش دارد را نام برد.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 1096

ارسال به:

رویدادها