سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950822/1
تاریخ انتشار: 1395/08/22-10:00:39

بازارهای آسیای میانه را از دست دادیم

بازارهای آسیای میانه را از دست دادیم

نایب رییس انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی با بیان اینکه صادرکنندگان ما امروز بسیاری از بازارهای صادراتی از جمله آسیای میانه را از دست می‌دهند، گفت: برخوردهای سیاسی که با کشور ما می‌شود، توان رقابتی را از صادرکننده ایرانی می‌گیرد. به عنوان مثال به کالاهای ترکیه که به اتحادیه اروپا صادر می‌شود، عوارض تعلق نمی‌گیرد، اما کالای ایرانی باید عوارض پرداخت کند.
حمید طیبی درگفتگو با شهرآرا درخصوص مشکلات صادرات به روسیه گفت: برای حضور در بازارهای روسیه باید راهی برای نقل و انتقال پولی داشته باشیم چون تحریم های این کشور از ما بیشتر است و مقرر شده بود تا بانک های مرکزی هر دو کشور راهکاری برای این موضوع داشته باشند اما هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و درنتیجه هیچ راهی برای نقل و انتقال پول وجود ندارد برای همین نتوانستیم در بازارهای این کشور سهم خوبی به دست بیاوریم.
وی عنوان کرد: مطابق قوانین بالادستی، هر سال مابه‌ازای تورم داخلی و خارجی باید قیمت ارز افزایش یابد، اما این اقدام انجام نشده و زمانی تولیدکنندگانی که صادرکننده نبودند تصور می‌کردند اگر قیمت ارز افزایش نیابد به نفع آن‌هاست، اما این در صورتی است که جلوی دروازه‌ها را گرفته و از قاچاق کالا به صورت جدی جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه کاهش یک باره تورم و ثابت نگه داشتن نرخ ارز، رکود در بازار را به دنبال داشت، اظهار کرد: با شرایط اقتصادی که طی چند سال اخیر برای کشور اتفاق افتاد، قدرت خرید مردم به حدی کاهش یافت که حاضر شدند کالای بی‌کیفیت را خریداری کنند، چون قیمت کمتری دارد.

قیمت‌ها دو برابر شد
وی افزود: زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، قیمت دلار ٣٨٠٠ تومان بود که امسال به ٣۶٠٠ تومان رسیده، اما در طی این سال‌ها چه میزان تورم داشته‌ایم؟ از آنجا که تورم هر سال روی سال بعد تاثیر می‌گذارد و اینکه تورم از ۴٢درصد به ٣۶ و سپس به ١١درصد رسیده است، درنتیجه سطح عمومی قیمت‌ها نزدیک به دو برابر شده است.
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان عنوان کرد: زمانی در کشور گفته شد تا قیمت‌ها را واقعی کرده و ٩۵درصد فوب خلیج فارس کنیم و چرا دولت سالانه ١٢٠هزار میلیارد تومان رانت دهد و افراد پول دار از این رانت استفاده کنند، درنتیجه هدفمندی یارانه ها اجرایی شد، اما به همه افراد یارانه یکسان تعلق گرفت و به تولید هیچ یارانه‌ای داده نشد و نتیجه این شد که تولید صدمات عمده و اساسی خورد و با افزایش قیمت نهاده‌های برق، آب، گاز و فشاری که به تولیدکننده برای افزایش ندادن قیمت ها وارد می‌شد، سببب شد تا آن‌ها برای جلوگیری از ورشکستگی از کیفیت کالاهای خود بکاهند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: سپس گفته شد که قانون هدفمندی یارانه‌ها طی دو دوره اجرایی شود، اما سپس پنج ساله و سه ساله پیشنهاد شد؛ اما گام اول که برداشته شد، گام دومی محقق نشد و درنتیجه تمام این تغییر عقیده‌ها و روش‌ها باعث شد تا شرایط اقتصادی کشور رو به نابودی رود و توان خرید مردم کاهش یابد و قشر متوسط یه قشر ضعیف مبدل شوند.عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ادامه داد: چرا امروز تولید نمی‌تواند بازپرداخت تسهیلات بانکی را داشته باشد؟ چون تمام پیش‌بینی‌هایش با وجود شرایط نامعلوم کشور اشتباه از آب درآمده است.وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار جای امن را انتخاب می‌کند و نمی‌خواهد با تصمیم خلق‌الساعه روبه‌رو شود؛ اما قانون‌گذاری در کشور ما خلق‌الساعه است و تصمیمات از سوی افرادی گرفته می‌شود که اقتصادی نیستند؛ درنتیجه به جای رشد هر روز با مشکلات و چالش‌های جدیدی مواجه می‌شویم.

منبع : شهر آرا
تعداد بازدید: 985

ارسال به:

رویدادها