سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941028
تاریخ انتشار: 1394/10/28-14:12:05

گردهمایی بازرگانان و فعالان اقتصادی جمهوری اسلواکی در خراسان رضوی

گردهمایی بازرگانان و فعالان اقتصادی جمهوری اسلواکی در خراسان رضوی

وزیر دارایی اسلواکی از برنامه‌ریزی‌ها برای ارتقاء روابط تجاری با ایران تا 50 میلیون یورو در دو سال آینده خبر داد.

معاون نخست وزیر و وزیر دارایی جمهوری اسلواکی در گردهمایی هیئت تجاری کشورش با فعالان اقتصادی خراسان رضوی از پایان یافتن روابط تحریم ها و حضور در روزهای رفع تحریم ها درایران ابراز خرسندی کرد.

پیتر کاژیمیر که به همراه هیاتی متشکل از 40 فعال اقتصادی در زمینه های مختلف، صبح امروز در هتل درویشی مشهد با فعالان اقتصادی و صنعتی مشهد دیدار کرد در ادامه این نشست اظهار کرد: خوشحالیم که جزو نخستین مقامات اروپایی هستیم که در این موقعیت خاص و مهم در این سرزمین حضور یافته و آماده تقویت روابط فی ما بین هستیم و تجارت مسلماً دوستی بین دو طرف است نه سود و زیان.

وزیر دارایی اسلواکی از تمایل این کشور برای ایجاد جهشی در اقتصاد خود خبر داد و گفت: ما به همراه 40 نفر از فعالان اقتصادی کشورمان در اینجا حضور داریم تا این جهش اقتصادی محقق شود. انتظار می‌رود در بخش انرژی مخصوصا انرژی‌های قابل بازیافت همکاری بین دو کشور ادامه یابد ما اینجا هستیم تا بتوانیم تجربیاتمان را با ایران به اشتراک بگذاریم و در زمینه‌های حمل و نقل و انتقال تکنولوژی‌های جدید تعامل داشته باشیم.

وی با معرفی توانمندی های کشور خود افزود: اسلواکی کشوری با پنج و نیم میلیون نفر جمعیت در مرکز اروپا  است که با فعالیت در حوزه خودروسازی سالانه یک میلیون اتومبیل تولید می کند.

کاژیمیر با اشاره به فعالیت سه برند جهانی تولید خودرو در کشورش، گفت از 20 سال گذشته که مونتاژ خودرو را در کشور انجام می دادیم تلاش شده است تا امروز به عنوان یکی از خودروسازان برتر جهان باشیم و از نظر سرانه تولید، بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان محسوب می شویم.

معاون نخست وزیر اسلواکی همچنین از عقد دو قرارداد مهم در تهران در راستای حمایت و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری مشترک در ایران خبر داد و افزود: جمهوری اسلواکی در نظر دارد تا در زمینه اتومبیل و ماشین‌آلات صنعتی جلسات بیشتری برگزار کند

وی از پیشنهاد استاندار خراسان رضوی درخصوص تولید مشترک برای صادرات استقبال کرد و گفت: امیدواریم روابط دو کشور در زمینه های مذکور و مبادله هیئت های اقتصادی بیش از پیش افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این سفر بعد ازاجرای برجام نخستین سفر یک هیات خارجی به این استان است، گفت: خراسان رضوی امکان گسترش تعاملات در حوزه کشاورزی و صنعت را از مسیر اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با آن کشور را دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشور اسلواکی دارای ظرفیت‌های بالا در صنعت است، بیان کرد: این کشور علاوه بر تولید خودرو همچنین در زمینه تولید انرژی، مدیریت منابع آب، مخابرات، فناوری و تجهیزات پزشکی و دارو دارای ظرفیت‌های قابل توجهی می باشد.

وی  عنوان کرد: خراسان با دارا بودن 44 نوع ماده معدنی در قالب 679 معدن فعال و استخراج 29 میلیون تن مواد معدنی در شمار استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شود، در حوزه کشاورزی نیز با بیش از یک میلیون و 100 هزار هکتار سطح زیر کشت و 14.6 میلیون تن دام بیش از 6 میلیون و 700 هزار تن محصولات زراعی و دامی تولید می‌کنند.

رشیدیان با تاکید بر مقام نخست ملی و جهانی خراسان در تولید زعفران، ادامه داد: این استان همچنین رتبه‌های خوبی در زمینه تولید پسته، مرغ، تخم‌مرغ و ... از آن خود کرده است. علاوه بر این خراسان رضوی در تولید فرآورده‌های غذایی، لبنی، کاشی، سرامیک، ظروف چینی، طلا، مس و فرش دارای رتبه‌های قابل توجه‌ای است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: همچنین با وجود تعداد قابل توجهی واحد تولید قطعات در استان و رتبه دوم در تولید خودرو می توان روابط را در مناطق با معافیت های مالیاتی در آن کشور توسعه داد.

رشیدیان با بیان اینکه طی شش ماه آینده اسلواکی رییس دوره ای اتحادیه اروپا خواهد شد، اظهار داشت: با اتمام تحریم های بین المللی بر علیه ایران در اقتصاد جهانی می توان از این مهم به عنوان یک فرصت مغتنم برای رشد تعاملات اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در استان بهره برد.

رشیدیان در پایان اظهار کرد:  امید است با اراده‌ای که در دولت‌مردان و فعالان اقتصادی جمهوری اسلواکی و همچنین تمایل به همکاری این دولت با ایران وجود دارد بتوان از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل موجود بیشترین بهره برداری را نمود تا زمینه گسترش روابط و همکاری‌های بین دو کشور فراهم شود.

در انتهای مراسم گردهمایی، هیات 40 نفره اقتصادی ، مالی و سرمایه گذاری اسلواکی در قالب پنج کارگروه انرژی، مخابرات و فناوری، دارو، بهداشت و درمان، صنایع و مدیریت منابع آب با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی استان نشست های تخصصی برگزار کردند

تعداد بازدید: 981

ارسال به:

رویدادها