سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941127
تاریخ انتشار: 1394/11/27-09:26:34

تداوم ماه‌های سخت اقتصاد تا نیمه دوم ۹۵

تداوم ماه‌های سخت اقتصاد تا نیمه دوم ۹۵

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه آثار برجام بر اقتصاد ایران از نیمه دوم سال ۹۵ آشکار خواهد شد، گفت: تا این زمان، باید همچنان شرایط سخت را سپری کرد.

علینقی مشایخی، با تاکید بر اینکه آثار برجام بر اقتصاد کشور از نیمه دوم سال ۹۵ آشکار خواهد شد، گفت: پیاده سازی و نتایج برجام در اقتصاد کشور بسرعت عملی نخواهد شد و در این مدت باید همچنان شرایط سخت را پشت سر گذاشت.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کشور هم اکنون به لحاظ اقتصادی در حال رکود قرار دارد و رشد اقتصادی در حد صفر است؛ ضمن اینکه طی ۸ سال گذشته، کشور با درآمدهای خوبی مواجه بود؛ اما در مقابل به رشد و توسعه و ایجاد شغل توجهی نشد؛ ضمن اینکه دولت یازدهم در ابتدای کارش با ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به بانکها بخش خصوصی پیمانکاران وسازمانهای عمومی فعالیت خود را شروع کرد و وقتی شرایط بگونه ایی باشد که این بدهی ها پرداخت نشود به طور قطع بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: بانکها نیز همچون سایر بنگاههای اقتصادی از شرایط مطلوبی برخوردار نبودند و با معوقات بی شماری مواجه بودند که این موضوع بر اوضاع صنعت تاثیر قابل توجهی داشت؛ این در حالی است که این اوضاع ناشی از سوء مدیریت و تحریم‌ها بوده است؛ بنابراین دولت یازدهم با به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای، مقدمات رفع تحریم‌ها را ایجاد کرد و اگرچه برجام گام بسیار مهمی در تاریخ کشور به شمار می‌آید؛ اما پیاده‌‌سازی و نتایج آن به سرعت عملیاتی نخواهد شد.

به گفته مشایخی، پس از سال ۹۵ و اینکه سایر مسایل با عقلانیت حل و فصل شود به طور قطع پتانسیل و توانمندی ایران در عرصه اقتصادی بسیار عظیم و گسترده خواهد بود؛ این در حالی است که برخی صنایع همچون پتروشیمی که جز صنایع بالادستی به شمار می‌آید، در ایران از توسعه بالایی برخوردار است و هم اکنون تولیدات این صنعت بالغ بر ۶۲ میلیون تن است که اگر این صنعت با صنعت مستربچ و کامپاند تعامل پیدا کند مسیر گسترده ای یش روی مجموعه صنعت کشور گشوده خواهد شد.

وی، سپس با اشاره به ارزش افزوده بالای صنعت مستربچ و کامپاند پلیمری اظهار داشت: در دوران رکود باید این صنعت چندین خط استراتژیکی را دنبال کند که از آن جمله بای پوشش محصولات مستربچ وسیع‌تر شود؛ ضمن اینکه عمق صنعت به لحاظ ارزش افزوده افزایش یابد و البته تحقیق و توسعه و ارتقای کیفیت و برندسازی را باید بیش از گذشته جدی گرفت و در دستور کار قرار داد.

همچنین عباس شعری مقدم کارشناس اقتصادی نیز به ماموریت جدید وزارت نفت برای ورود به صنایع پایین دستی اشاره کرد و گفت: در این ماموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی موظف شد به منظور توسعه و رشد صنایع پایین دستی ورود کند؛ ضمن اینکه هم اکنون حدود ۶۲ میلیون تن در بخش پتروشیمی ظرفیت تولید ایجاد شده که به غیراز بخش اندکی مابقی مربوط به صنایع بالادستی است.

وی ادامه داد: اوج ارتباط صنعت پتروشیمی با صنایع پایین دستی مربوط به تاسیس شرکت بازرگانی پتروشیمی بود تا بر آن اساس نیازهای مربوطه پیگیری شود اما پس از خصوصی سازی این ارتباط هم از بین رفت؛ در عین حال، با ورود به بورس متاسفانه رابطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نیز قطع شد و به دنبال آن مشتری مداری نیز در حوزه پتروشیمی از بین رفت.

شعری مقدم؛ سپس خواستار بازگشت نقش حاکمیتی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی شد و گفت: ما باید در صحنه باشیم و نقش رگولاتوری را در صنایع بالادستی و پایین دستی اعمال کنیم؛ هیچ کس مخالف خصوصی‌سازی نیست؛ اما سیاستهای اجرایی اصل ۴۴ نیازمند اصلاح است.

وی گفت: عدم دسترسی مستمر به خوراک کافی، پایین بودن ظرفیت تولید این صنعت، نبود بارار مصرف این محصولات، عدم امکان حضور در بازارهای بین المللی، ثابت بودن نرخ ارز در شرایط تورم و بالا بودن نرخ تسهیلات از جمله مشکلات عمده این صنعت به شمار می آید.

در ادامه، امید کوشکی، دبیر نخستین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاند پلیمری نیز گفت: فاصله زیاد دانشگاه با نیازهای صنعت دلیل اصلی برگزاری این کنفرانس بوده است ضمن اینکه نیاز به صنایع تکمیلی بشدت احساس شده است؛ این در حالی است که ایران اکنون در زمره برگزارکنندگان این کنفرانس در دنیا قرار گرفته است ضمن اینکه با این اقدام نیازهای ارتقای دانش فنی از کشور مرتفع خواهد شد

تعداد بازدید: 570

ارسال به:

رویدادها