سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941205
تاریخ انتشار: 1394/12/05-08:51:01

رشد منفی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت

رشد منفی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نه تنها در صنایع سرمایه گذاری نکرده‌ایم بلکه در صنعت‌مان نوسازی هم نداشتیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: در بحث سرمایه‌گذاری 22 درصد رشد داشتیم و این رشد منفی نشان می دهد که در صنعت سرمایه گذاری نداشته‌ایم و در واقع کم کار شده است، طبیعی است که اگر کم بکاریم کم هم درو می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ شرایط کشور از چند سال گذشته شرایط ویژه‌ای بود. ما در تحریم به سر می بردیم. وظیفه همه ما در حال حاضر این است که تلاش کنیم رشد را در صنعت به 6.7 درصد برسانیم. آمار امسال ما خیلی امیدوارکننده نیست که یک دلیلش رکود جهانی است، چراکه رشد جهانی کمتر از مقداری است که پیش‌بینی می‌شد. علت دیگر، افت قیمت نفت و معادن است و همچنین کاهش رشد اقتصاد چین که از اقتصادهای تاثیرگذار است دلیل دیگر به شمار می‌رود. همچنین سیاست‌های کاهش تورم هم بی‌تاثیر نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: توسعه صادرات غیرنفتی ما در مرحله اول هدف‌مان است. هدف دیگر ما سازماندهی نظام توزیع و قیمت است. ما می‌خواهیم به کشوری در زمره کشورهای نوظهور صنعت برسیم. خیلی تلاش کردیم که بررسی کنیم آیا می شود طی 10 سال کشوری صنعتی شویم؟ اما دیدیم که نمی توانیم در نتیجه ان‌شاءالله بتوانیم به سمت کشورهای نوظهور صنعتی برسیم که البته این موضوع همت زیادی می‌طلبد. همان طور که در اقتصاد مقاومتی به اقتصاد دانش بنیان تاکید شده این مبحث موضوع جدی است.

او اضافه کرد: ما نه تنها در صنایع سرمایه گذاری نکرده‌ایم بلکه در صنعت‌مان نوسازی هم نداشتیم.

نعمت زاده افزود: ما افتخار می‌کنیم که 5500 معدن فعال داریم. در صورتی که بسیاری از کشورها هستند که یک دهم ما معدن دارند اما تولیدشان از ما بیشتر است.

او ادامه داد: رتبه کشور در رقابت بندی صنعت جهان در شاخص های بین المللی زیاد بد نیست، چرا که ما رتبه 67 را داریم و می خواهیم به رتبه 50 برسیم. سهم ارزش افزوده صنعتی در جهان برای ما سه دهم درصد است و یکی از معیارهایی که یک اقتصاد نوظهور شویم باید این آمار از نظر ارزش افزوده حداقل یک دویستم جهان شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: یکی از اهداف کلی ما نوسازی صنایع کشور است. در این مورد صنایع کوچک و بزرگ را جدا کردیم و سال اول چهار درصد از صنایع را می خواهیم نوسازی کنیم و سال بعد پنج درصد و به همین ترتیب در پنج سال اول 25 درصد از صنایع را می خواهیم نوسازی کنیم.

او افزود: در واحدهای متوسط و بزرگ ظرف پنج سال امیدواریم بتوانیم 15 درصد را نوسازی کنیم. البته صنایعی مانند فولاد جدید است و به نوسازی نیاز ندارد.

نعمت زاده گفت: تجربه و عملکرد جهانی نشان می دهد که به ازای یک واحد سرمایه گذاری در کشورهای جهان سوم دو واحد به صادرات بخش غیر نفتی اضافه شده است. درنتیجه یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی، دو میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایجاد می کند.

منبع : ایسنا
تعداد بازدید: 664

ارسال به:

رویدادها