سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941218/1
تاریخ انتشار: 1394/12/18-12:07:58

سرمایه‌ها روانه ساخت‌وساز شد !

سرمایه‌ها روانه ساخت‌وساز شد !

عضو هیئت رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان‌ در گفتگو با شهرآرا با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش تولید، گفت: ورود بانک‌ها به حوزه ساخت‌وساز و امتناع از دادن تسهیلات به بخش تولید با نرخ سود مناسب یکی از مهم‌ترین دلایل این مسئله است.
فرامرز مرادی افزود: در دهه80 و اوایل دهه90، بانک‌ها و موسسات مالی وارد ساخت‌وساز در حوزه تجاری شدند. این مسئله موجب حبس نقدینگی در این بخش شد، به‌طوری که هم‌اکنون بخش تولید و صادرات با کمبود نقدینگی مواجه است.
وی ادامه داد: اگر بانک‌ها و موسسات مالی سرمایه خود را صرف ساخت مسکن برای افراد جامعه می‌کردند، این مسئله ضمن اینکه باعث ایجاد اشتغال برای هزاران نفر می‌شد، امکان خانه‌دارشدن برای افراد مختلف را نیز فراهم می‌کرد، اما چون این سرمایه‌گذاری در حوزه تجاری‌سازی و برج‌سازی صورت گرفته‌است، نتیجه این مسئله کمبود نقدینگی در کشور به دلیل حبس پول در برج‌هایی است که هم‌اکنون در رکود به سر می‌برند.

عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان‌ با بیان اینکه حاشیه سود فعالیت در تولید به‌مراتب کمتر از نرخ سودهای بانکی است، گفت: این مسئله موجب می‌شود سرمایه‌ها به‌جای اینکه وارد تولید و صادرات شود، به سمت فعالیت‌های غیرمولد که هم‌اکنون حاشیه سود بیشتری دارد بشوند.
این فعال اقتصادی تاکید کرد: اگر حاشیه سود فعالیت‌های مولد را افزایش داده و از طرفی، هزینه فعالیت در بخش غیرمولد را با اخذ مالیات افزایش دهیم، به‌طور حتم، سرمایه‌ها به سمت بخش مولد می‌آیند. وی تصریح کرد: یکی از دلایل رکود اقتصادی در کشور روانه‌شدن سرمایه‌های کشور در دهه گذشته به سمت تجاری‌سازی است. این در حالی است که بانک‌ها باید حامی تولید باشند و سرمایه لازم را در اختیارشان قرار دهند.

تعداد بازدید: 528

ارسال به:

رویدادها