سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941218/4
تاریخ انتشار: 1394/12/18-14:46:07

سرمایه‌گذاران خارجی بورس ایران را نمی‌شناسند

سرمایه‌گذاران خارجی بورس ایران را نمی‌شناسند

مدیرعامل بورس تهران گفت: سرمایه‌گذاران خارجی بورس ایران را نمی‌شناسند و اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم، باید بلد باشیم به زبان آنها صحبت کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن قالیباف اصل امروز در نشستی خبری با تشریح عملکرد بورس تهران در سال ۹۴، گفت: ارزش بازار در ابتدای سال ۲۸۱ هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون با افزایش ۲۰ درصدی به ۳۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران درباره ارزش اسمی بازار تصریح کرد: ارزش اسمی بازار در ابتدای سال، ۹۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که با افزایش ۲۰ درصدی به ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد  تومان رسیده است. بخشی از رشد اسمی بازار ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها و بخشی بابت ورود شرکت های جدیدی به بازار سرمایه بوده است.

وی در ادامه گفت: از ۱۹ هزار میلیارد تومان ارزش اسمی بازار، ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن بابت افزایش سرمایه شرکت ها بوده و ۲۸۰۰ میلیارد تومان ناشی از سرمایه شرکت های جدید الورود به بازار بوده است.

قالیباف اصل در حوزه ارزش معلاملات خرد و بلوک افزود: ارزش معاملات خرد و بلوک امسال به ۳۸ هزار و ۷۰۰ میلیلارد تومان رسیده که سال گذشته در مدت مشابه، این عدد ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده است و این حکایت از رشد ۸ درصدی ارزش معاملات دارد.

وی ادامه داد: در بازار بدهی، سال گذشته در مجموع ارزش معاملات این بازار ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود که امسال تا به امروز با رشد ۱۴۷ درصدی، به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. معاملات آنلاین سال گذشته ۱۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده که با رشد ۹ درصدی به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.  

مدیرعامل شرکت بورس تهران، با بیان اینکه بالغ بر ۵۵ درصد معاملات از لحاظ ارزشی، به صورت آنلاین انجام می شود، گفت: در ابتدای سال، شاخص کل ۶۲ هزار و ۵۳۲ واحد بوده که با رشد ۲۵ درصدی هم اکنون به ۷۸ هزار و ۹۳ واحد رسیده است.

وی درباره ترکیب معاملات حقیقی و حقوقی نیز در معاملات نرمال گفت : امسال ۵۵ درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی و ۴۵ درصد آن توسط سهامداران حقوقی انجام شده است. ضمن اینکه خرید سهامداران حقیقی بیشتر از فروش بوده است. به عبارتی این سهامداران ۵ درصد بیشتر از سمت فروش در بازار حاضر شده اند.

قالیباف اصل در این خصوص توضیح داد: سهامداران حقیقی از لحاظ ارزش کل بازار ۲۲ درصد را در اختیار دارند در حالی که از نظر ارزش معاملات، ۵۵ درصد در دست حقیقی ها است.

وی به مقایسه افزایش سرمایه شرکت ها طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال ۹۲ شرکت ها ۱۶ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند که این عدد در سال ۹۳ به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و امسال تاکنون به ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که از کل سال ۹۲ بالاتر بوده است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره درآمد و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بازار اظهارداشت: سود تحقق یافته شرکت ها در سال ۹۲،   ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۳ هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل ۷۹ درصد سود تحقق یافته،  تقسیم شده است.

وی درباره درآمد و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بازار هم گفت: سود تحقق یافته شرکت ها در سال گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۳۳ هزار میلیارد تومان آن معادل ۷۱ درصد سود تحقق یافته،  تقسیم شده است.

قالیباف اصل درباره پیش بینی بودجه سال ۹۴ شرکت ها نیز گفت: شرکت ها در سال جاری ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود پیش بینی کردند. نسبت P/E بازار هم اکنون هفت و نیم مرتبه است.

وی همچنین درباره سرمایه گذاران خارجی، بیان کرد: در سال جاری ۲۵۰ بازدید توسط سرمایه گذاران خارجی به صورت انفرادی و گروهی انجام گرفته که ۶۰ بازدید آن گروهی بوده است. تعداد کدهای معاملاتی سرمایه گذار خارجی در مجموع ۵۵۰ کد است که ۲۰۰ کد آن در طول سال جاری صادر شده  و این بی سابقه است.

وی افزود: یکماه قبل از اجرایی شدن برجام، آمار ارزش معاملات روزانه سرمایه گذاران خارجی ۵ میلیارد تومان بوده که همین کدها بعد از برجام، به ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.

قالیباف اصل همچنین در حوزه پذیرش شرکت ها عنوان کرد: امسال چهار شرکت سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین، بیمه ما و  پتروشیمی فجر  پذیرششان قطعی شده است و انتقال دو شرکت فرابورسی پتروشیمی جم و سبحان دارو  هم انجام گرفت و نماد آن در بورس بازگشایی شد. لیزینگ ملت، پذیرش و درج شده اما از طریق سهامدار عمده، عرضه ای انجام نشده است که بلافاصله بعد از اعلام آمادگی سهامدار عمده، این عرضه صورت می گیرد.

وی به اضافه شدن یک صنعت جدید به جمع صنایع بورسی اشاره و تصریح کرد: تامین سرمایه امید پذیرش شده که نخستین شرکت در صنعت تامین سرمایه است و اگر درج و عرضه شود، یک صنعت به جمع ۳۷ صنعت بورسی کشور اضافه می شود.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به پذیرش بانک شهر هم گفت: شرکت صنعتی مینو، که به دلایل برخی مشکلات به بازار پایه فرابورس انتقال پیدا کرده بود، هم اکنون با بهبود وضعیت شرکت درخواست پذیرش مجدد به بورس داده که با احراز مستندات، این شرکت نیز مجددا به بورس برمی گردد. شش عرضه هم در اوراق بدهی داشته ایم.

قالیباف درباره سهام شناور بازار مطرح کرد: این شاخص، از ۱۹.۶ درصد به ۲۱.۸۹  رسیده که این حجم معاملات ناشی از خرید سهامداران حقیقی بوده است.

مدیرعامل بورس تهران به امکان جدید قرار داد آتی سبد سهام اشاره کرد و افزود: قرارداد آتی سبد سهام با کسب مجوز از کمیته فقهی در صورت تدوین مقررات روی آئین نامه و تصویب هیأت مدیره، امکان معامله پیدا می کند.

وی درباره قرارداد آتی سبد سهام گفت: این امکان در قالب اختیار معامله با کارکرد آتی شاخص انجام می پذیرد که هم اکنون درباره اینکه کدام شاخص در این قرارداد مورد معامله قرار بگیرد، شاخص۳۰ شرکت بزرگ هدف گذاری شده که بر اساس معیارهای در نظر گرفته و دستورالعمل پذیرش قابلیت تحویل را دارد.

قالیباف اصل در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای کاهش کارمزد معاملات با توجه به علاقه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در بازار سهام اندیشیده است، گفت: کارمزد معاملات در کلیه ارکان بازار سرمایه از جمله معاملات سهام، مدیریت فناوری، سپرده‌گذاری، نهادهای ناظر و شرکت‌های کارگزاری جدای از سهم نیم درصدی مالیات، ۵۵ صدم درصد یا به عبارتی ۵۵ در هزار معاملات روزانه بازار است. در بورس‌های جهانی، نهادهای ناظر در زمینه حق پذیرش، حق درج و بسیاری از موارد دیگر کارمزد دریافت می‌کنند.

قالیباف اصل عنوان کرد: من به عنوان مدیرعامل شرکت سهامی عام بورس باید همواره منافع حقوق صاحبان سهام این شرکت‌ها را درنظر داشته باشم، اما به عنوان رکن ملی این موضوع، معتقدم هر چه هزینه‌های معاملات در بازار سرمایه کاهش یابد، سرمایه‌گذاری در این بازار جذاب‌تر خواهد بود. تمام هزینه‌ها از جمله هزینه حق پذیرش، درج نماد و سایر موارد مطرح در این زمینه باید برای سرمایه‌گذار جذابیت داشته باشد.

به گفته وی، حقیقت موضوع در بازار سرمایه این است که سهم کارمزدهای در نظر گرفته شده برای ارکان بازار آنچنان بالا نیست، در این حال در بخش ابزارهای بدهی از جمله صندوق‌های قابل معامله، کارمزدها به یک بیستم کارمزد سهام می‌رسد. در حال حاضر سازمان بورس مشغول بررسی کارشناسی روی بازنگری کارمزدها بوده و به لحاظ دید ملی نیز بورس تهران اعتقاد دارد باید جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس با کاهش کارمزدها افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تعریف نمانگرهای مختلف برای بازار سرمایه چه برنامه‌ای برای راه‌اندازی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری اندیشیده شده و چرا در عرضه‌های اولیه همچنان به روش حراج مستقیم کشف قیمت صورت می‌گیرد، اظهارداشت: در بازار سرمایه ایران، هم‌اکنون در کنار نماگرهای منتخب بازار برای تمامی صنایع بورسی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری نیز وجود دارد. هم‌اکنون در بورس تهران ۳۷ صنعت وجود دارد که برای هریک از آنها به طور جداگانه شاخص‌های بازده و قیمت تعریف شده است. با این همه بورس تهران بنا دارد در کنار تعریف شاخص حاکمیت شرکتی، شاخص بازار بدهی را نیز طراحی و به بازار ارائه دهد.

وی افزود: سرمایه‌گذار خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران هم‌اکنون علاقمند به ابزارهای بدهی و برخوردار از درآمد ثابت است به طوری که در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌گذاران خارجی، ابزارهای با درآمد ثابت را در دنیا مورد استفاده قرار می‌دهند.

وی در خصوص شرایط جذب سرمایه خارجی در بورس در دوران پساتحریم گفت: سرمایه گذار به دنبال گرفتن بازده متناسب با ریسک است که متغیرهای فراوانی این بازدهی را تضمین می کنند.

وی افزود: در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد کشور باید گفت بازار سرمایه یکی از بازارهای سهل الوصول برای ورود خارجی هاست و بر این اساس جلسات مختلفی را برگزار کرده ایم و به جرات می توان گفت بورس ما به لحاظ شافیت از بسیاری از بورس های دنیا شفاف تر است و این موضوع موجب جذب سرمایه گذاران خارجی شده است.

قالیباف اصل اضافه کرد: بر این اساس از ابتدای امسال اکنون بنابه آمار موجود بورس ایران بیشترین بازده را داشته است و باید از این امکانات استفاده کنیم تا جذب سرمایه بیشتری در بورس ما اتفاق بیفتد که البته این موضوع به گذر زمان نیاز دارد.

وی همچنیین با اشاره به اینکه سرمایه گذاران خارجی بورس ایران را نمی شناسند، گفت: صورتهای مالی شرکتها به زبان انگلیسی تهیه شده اما این اتفاق برای یادداشتهای همراه آنها نیفتاده است و اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم باید بلد باشیم به زبان آنها صحبت کنیم. شرکتی که می خواهد سرمایه گذار خارجی داشته باشد و به بورس های خارجی ورود کند باید جایگاه خوبی در بورس داخل کشور داشته باشد.

وی اضافه کرد: موضوعات مختلف از جمله امانتداری سهام و رتبه ایران در فضای کسیب و کار از جمله مواردی هستند که در کنار سایر مسائل باید برای جذب سرمایه خارجی در کشور به آنها پرداخت و بر این اساس با بورس های بزرگ دنیا نیز مذاکراتی داشته ایم که امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نیازشان، شاهد ورود هر چه بیشتر خارجی ها به اقتصاد و بورس کشور باشیم.

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به این که مدل جدیدی از شاخص در سالجاری مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است تصریح کرد: این مدل به تائید کمیته فقهی سازمان بورس اوراق بهادار نیز رسیده و در حال تهیه و تدوین آئین نامه است. اوراق اختیار معامله سهام را می توان بر روی شاخص داشت و در حال حاضر در مرحله کارشناسی این موضوع هستیم که بحث نرم افزار مدیریت ریسک آن باید بررسی شود.

وی گفت: یکی دیگر از مباحثی که امسال مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت موضوع بورس ارز است که با جدی شدن ورود سرمایه گذاران خارجی پیشنهاد راه اندازی آن را به بورس دادیم که برای مدیریت ریسک سرمایه گذاریها می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد که البته پیش نیاز راه آندازی آن، تک نرخی شدن ارز است.

منبع : مهر
تعداد بازدید: 575

ارسال به:

رویدادها