سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950118/5
تاریخ انتشار: 1395/01/18-11:51:02

آغاز همکاری ایران و کره در شهرک‌های صنعتی

آغاز همکاری ایران و کره در شهرک‌های صنعتی

بهره‌مندی از تجربه کشورهای پیشرفته در ساخت و توسعه شهرک‌های صنعتی موضوعی است که با لغو تحریم‌ها با جدیت بیشتری از سوی سازمان صنایع کوچک دنبال می‌شود اما برخی معتقدند که در انتقال دانش و الگوبرداری از تجربه‌های موفق نباید بومی‌سازی صنعت و دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی مورد غفلت واقع شود.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که دستیابی به الگوی مناسب از مقایسه تطبیقی با کشورهای پیشرفته در شهرک‌های صنعتی و بخش صنایع کوچک باید در جهت شناسایی راه‌های جدید برای توسعه و حمایت یا رفع معضلات عمومی صنایع کوچک بوده و وابسته به یک واحد صنعتی خاص نباشد به‌طوری که شرایط و ظرفیت‌های کشور را در آن مد نظر قرار داده و با هدف بومی‌سازی آن مورد استناد قرار بگیرد.
مصطفی آمره، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: توسعه خوشه‌های صنعتی یکی از تجربه‌های موفق در دنیا است که با الگوبرداری از کشورهای موفق در حال انجام است اما باید درنظر داشت که در الگوبرداری و استفاده از این تجربه‌ها شرایط و ظرفیت‌های کشور دیده شود.
او معتقد است؛ احداث و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در دنیا تجربه‌های موفقی دارد اما خالی از مشکلات نبوده است. در کشور ما تامین زیرساخت‌ها به‌دلیل حمایت از صنایع جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا گسترش شهرک‌های صنعتی در مسیر توسعه صنعتی کشور دنبال می‌شود بنابراین واگذاری زمین‌ها و راه‌اندازی واحدهای صنعتی در شهرک‌ها با شرایط خاصی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی تاکید کرد: از الگوهای موفق در ساخت و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی دیده شده اما با شرایط کشور منطبق شده که استقبال صنعتگران نیز گواه همین امر است.
این در حالی است که برخی دیگر، رسیدن به توسعه‌یافتگی صنعتی را در گرو هماهنگی با کشورهای دیگر دانسته و بر منطبق‌سازی شهرک‌های صنعتی کشور در ساخت و عملکرد با الگو برداری از شهرک‌های صنعتی کشورهای پیشرفته تاکید دارند. آنها معتقدند برای رقابت در بازارهای دنیا باید زیرساخت‌ها و فناوری مناسب روز را به‌دست آورد. محمدعلی یوسفی، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه در دهکده جهانی رسیدن به توسعه‌یافتگی مهم‌تر از بومی‌سازی یک صنعت خاص در کشور است، به صمت گفت: کشورهای در حال توسعه برای رسیدن به توسعه‌یافتگی نیازمند الگوبرداری از تجربه کشورهای توسعه‌یافته صنعتی هستند.
یوسفی با نام‌بردن کره‌جنوبی به‌عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه صنایع کوچک اظهار کرد: ما نیز طبق تفاهمنامه سازمان صنایع کوچک از تجربه‌های موفق آن برای رسیدن به توسعه‌یافتگی در حوزه صنایع کوچک استفاده می‌کنیم.
او تاکید کرد: پیشرفت در صنعت با تقویت و توسعه صنایع کوچک ایجاد می‌شود بنابراین در دوره ۵۰ساله تا رسیدن به توسعه‌یافتگی بهره‌مندی از مدل‌های موفق کشورهای دیگر اهمیت دارد که به لحاظ جایگاه فعلی بخش صنعت کشور باید از انتقال فناوری کشورهای پیشرفته بهره برد.

 


سازمان صنایع کوچک ایران به‌عنوان متولی شهرک‌های صنعتی و کسب‌وکارهای خرد دست از تلاش در منطبق‌سازی زیرساخت‌های صنعتی با کشورهای پیشرفته برنداشته و با کشورهای دارای مدل موفق ازجمله آلمان، ایتالیا و اتریش مذاکره کرده است. همچنین قرار است شناسایی و انتقال فناوری مورد نیاز واحدهای صنعتی ایران بنا بر تفاهمنامه همکاری مشترکی که بین سازمان صنایع کوچک دو کشور امضا شده، انجام شود.
غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران از رفع مشکلات صنایع کوچک مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور با مشارکت کره‌جنوبی خبر داد و گفت: بنا بر تفاهمنامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک ایران و کره‌جنوبی قرار است نخستین دوره آموزش در زمینه روش شناسایی مشکلات فناوری در سطح صنایع کوچک برای ۳۰ نفر مشاوران واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی ایران از شنبه آینده آغاز شود.
سلیمانی تاکید کرد: مشارکت بخش خصوصی و شناسایی و نیازسنجی و تبادل فناوری بین ایران و کره از این طریق با تقویت بخش خصوصی ایران انجام می‌شود.
معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: در تلاشیم تا در راه‌اندازی شهرک «آی‌تی» و «آی‌سی‌تی» تهران با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف از دانش و تجربه کره‌جنوبی استفاده کنیم زیرا کره‌ای‌ها در صنایع کوچک مدل موفقی داشته و تجربه‌های مناسبی کسب کرده‌اند.
سلیمانی تاکید کرد: در حوزه صنایع کوچک و فعالیت و احداث شهرک‌های صنعتی تفاهمنامه‌های مختلفی با کشورهای دارای مدل و تجربه موفق انجام شده به‌طوری که مذاکره با آلمان، اتریش و ایتالیا در حال انجام است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران گفت: بازارهای امروز جهانی است و بنا بر اقتصاد مقاومتی باید تولیدات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم، بنابراین برای رقابت در بازارهای دنیا باید صنایع کوچک را تقویت کرد و از دانش، فناوری و تجربه‌های کشورهای پیشرفته استفاده کرد اما این به‌معنای کپی‌برداری یا اجرای همان سیاست‌ها نیست بلکه به نسبت ظرفیت‌های صنعت کشور هماهنگ و بومی‌سازی می‌شود.
بنابراین انتظار می‌رود با افزایش تعاملات بین‌المللی راه توسعه کسب‌وکارهای کوچک و تکمیل و توسعه شهرک‌های صنعتی به‌عنوان محفلی برای انجام فعالیت‌های صنعتی بیش از گذشته فراهم شود.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 634

ارسال به:

رویدادها