سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950131/5
تاریخ انتشار: 1395/01/31-12:06:54

افزایش ۴ برابری اعتبار برای صدور ضمانتنامه به صنایع کوچک

افزایش ۴ برابری اعتبار برای صدور ضمانتنامه به صنایع کوچک

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در گفت‌وگو با صمت از افزایش اعتبارسازی این صندوق تا ۴۰۰ میلیارد تومان خبر داد که قرار است سهم منابع بانکی در تامین اعتبار این صندوق افزایش یابد به طوری‌که متقاضیان امکان تامین منابع خارج از ردیف بانکی در خرید مواد اولیه را داشته باشند.


در ادامه گفت‌وگوی علی تعقلی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را می‌خوانید:
این صندوق چه خدماتی به صاحبان صنایع کوچک ارائه می‌دهد و مهم‌ترین دستاوردهای آن در سال گذشته چه بوده است؟
صنایع کوچک به دلیل منابع اندکی که دارند، نمی‌توانند از تسهیلات مالی زیاد بهره ببرند به طوری‌که تامین اعتبار برای خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه از عمده مشکلات صنایع کوچک است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران بیشتر با تامین مالی آشنایی دارند و تامین اعتبار در صنایع ایران مغفول مانده است. همچنین صنایع کوچک در ۴ حوزه خرید، فروش، سرمایه‌گذاری و پیمانکاری دچار مشکل هستند؛ به همین دلیل در تمام دنیا دولت‌ها صندوق‌های ضمانت را به منظور پشتیبانی از صنایع کوچک پدید می‌آورند. به طوری‌که اگر صنایع کوچک بخواهند خریدی همچون مواد اولیه، ماشین‌آلات و... انجام دهند صندوق برای خرید اقساطی و نیز برای فروش محصولات تولیدی صنایع ضمانتنامه ارائه خواهد کرد.
ضمانتنامه‌های تعهد پرداخت، مناقصه و مزایده، حسن انجام کار، پیش‌پرداخت، ترخیص موقت یا ترانزیت کالا، پرداخت سود و عوارض گمرکی، استرداد کسور وجه‌الضمان، بیمه و مالیات از خدمات قابل ارائه از سوی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به متقاضیان است. همچنین ضمانتنامه اعتبار خریدار نیز به متقاضیان ارائه می‌شود تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند. این خدمت توانسته شرایطی را به وجود بیاورد که تولیدکنندگان با خرید مدت‌دار مواد اولیه یا ماشین‌آلات، لوازم تولید خود را تهیه کنند. صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز پرداخت آنها را به فروشندگان تضمین می‌کند.
ایجاد تنوع در خدمات صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک باعث شد در سال گذشته رشد ۵ برابری نسبت به سال ۹۳ از نظر تعداد و ریال در خدمات ارائه شده به متقاضیان حاصل شود. به طوری‌که در سراسر کشور ۶۰ ضمانتنامه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ صادر شد.

 

استان‌های صنعتی مانند اصفهان، تهران، مرکزی، قزوین و... بیشترین تعداد و میزان ضمانتنامه‌های صادرشده را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال برای امسال ارائه خدمات صندوق را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟
با توجه به تنوع خدماتی که سال گذشته در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک ایجاد شد، اکنون پیش‌بینی می‌شود برای امسال حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان برای اعطای ضمانتنامه به صنایع کوچک اعتبارسازی شود.
در سال ۹۴ تامین اعتبار صندوق متمرکز بر منابع بانکی بوده و تا ۷۰ درصد پرتفوی را دربر گرفته است اما امسال درنظر داریم سهم منابع غیربانکی در تامین اعتبار صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک را افزایش دهیم به طوری‌که متقاضیان امکان تامین منابع خارج از ردیف بانکی را داشته باشند. این امر شامل تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان عمده، تامین مالی و خرید کالا از کارگزاری‌ها و... می‌شود. اکنون با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده حجم تقاضا در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته افزایش یافته است.

 

اولویت‌بندی دریافت ضمانتنامه‌ها چگونه است و متقاضیان باید دارای چه شرایطی باشند؟
قراردادهای صادراتی، دانش‌بنیان و تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام، دریافت سرمایه در گردش، تکمیل خط تولید و... از اولویت‌های صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری است که برای اعطای ضمانتنامه به صنایع کوچک درنظر گرفته شده است.
تمام صنایع کوچک کشور که داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی قرار دارند، می‌توانند این ضمانتنامه‌ها را دریافت کنند. توانایی واحد تولیدی در فروش محصولات و برگشت منابع دریافت شده مهم‌ترین معیار برای اعطای ضمانتنامه به صنایع کوچک متقاضی است. واحدهای صنعتی دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌توانند برای تامین اعتبار بانکی و غیربانکی اقدام کرده و ضمانتنامه‌ها را با ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور و تنوع خدمات ارائه شده دریافت کنند. شرایط متقاضیان دریافت ضمانتنامه به دقت در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بررسی می‌شود و طرح‌های موفق با قابلیت بازگرداندن اعتبار دریافت شده، شناسایی و برای دریافت ضمانتنامه معرفی می‌شوند.

 

آیا برای صدور ضمانتنامه‌ها برای صنایع کوچک حد نصاب مشخصی درنظر گرفته شده و اگر این‌طور است، امکان افزایش آن وجود دارد؟
سقف اعطای ضمانتنامه به هر متقاضی حقیقی و حقوقی تا ۳ میلیارد تومان است و امکان افزایش آن در سال جدید درنظر گرفته شده اما هنوز رقم مشخصی پیش‌بینی نشده است همچنین در صورتی که این سقف بیش از حد افزایش یابد از سطح فعالیت و توان پرداخت واحد صنعتی کوچک خارج می‌شود.

 

چه توصیه‌ای برای صاحبان صنایع کوچک دارید؟
به صاحبان صنایع کوچک پیشنهاد می‌کنیم از علم و دانش روز مطلع شده و با شروع کار در سطح صنایع کوچک و سپس ارتقا به واحد صنعتی متوسط و بزرگتر اقدام کنند. مهم‌تر آنکه موضوع فروش و تجارت را مهم‌ترین قسمت امور خود دانسته و حتی پیشقدم‌تر از امر تولید قرار دهند تا در ادامه فعالیت خود با مشکلات کمتری مواجه شوند.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 598

ارسال به:

رویدادها