سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950214/9
تاریخ انتشار: 1395/02/14-15:23:32

مالیات مشاغل در سال95 افزایش نمی یابد

مالیات مشاغل در سال95 افزایش نمی یابد
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: مالیات مشاغل و اصناف در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش نخواهد یافت
سید کامل تقوی نژاد در نشست با خبرنگاران با بیان اینکه مالیات مشاغل و اصناف کمتر از 5 درصد مجموع مالیات کشور است افزود: دیروز با رییس شورای اصناف جلسه ای داشتیم و برای کمک به این قشر قرار شد علاوه بر ثابت ماندن نرخ مالیات اصناف و مشاغل نسبت به سال گذشته پرداخت آن نیز راحت تر و شفافتر صورت گیرد.
*درآمد مالیاتی در سال 94 حدود 90 درصد پیش بینی ها موفق شد
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در سال 94 در دو حوزه مالیات مستقیم و ارزش افزوده در مجموع بالغ بر 667 هزار میلیارد ریال مالیات وصول شد که نود درصد درآمد پیش بینی شده بود و این مبلغ نسبت به سال قبل  16 درصد رشد نشان می دهد.
 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در مالیاتهای مستقیم تا 120 میلیارد ریال، 421 هزار میلیارد درآمد داشتیم که 96 درصد پیش بینی ها تحقق یافت و نسبت به سال گذشته 17 درصد رشد داشت.
 
وی گفت: در مالیات بر ارزش افزوده 246 هزار میلیارد دلار درآمد داشتیم که 80 درصد پیش‌بینی بودجه را محقق کرد و نسبت به سال 93 حدود 13.5 درصد رشد نشان می دهد.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور  افزود:‌ از این مبلغ حدود 114 هزار میلیارد ریال عوارض وصول و به حساب شهرداری و بهداری ها واریز شد.
 
وی گفت: از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال 87 تا 94 حدود 542 هزار مودی در سامانه ثبت نام کردند که 71 هزارنفر آنها در سال 94 ثبت نام شده اند. 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: در این مدت بالغ بر 1304 ملیارد ریال مالیات وصول شده است و این یک موفقیت بزرگ در نظام مالیاتی محسوب می شود.
 
وی گفت: از ابتدای این قانون تا کنون 7 میلیون و 314 هزار اظهارنامه الکترونیکی ثبت شده است.
 
در سال 94 به تولید کنندگان و کسانی که صادرات داشته اند مبلغ 12 هزار و 561 میلیارد ریال طبق قانون و برای مشوق های صادراتی مسترد شده است.
 
وی عارضه مالیات  بر ارزش افزوده را کد فروشی برخی از شرکتها دانست و گفت: کد فروشی از دهه  70 همزمان با ایجاد کد اقتصادی پیدا شد که شامل کتمان درآمد ،‌کاهش سود و هزینه های غیر واقعی بود که با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل دفاتر صوری برای نپرداختن مالیات به آن اضافه شد.
 
رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: تاکنون هزار و 500 شرکت کد فروش شناسایی شده است و عملیات آنها خنثی شده و مطالبه مالیات واقعی صورت گرفته است و اسامی این شرکتها در سامانه سازمان امور مالیاتی در دسترس مردم قرار دارد.
 
وی گفت: در کدفروشی کالایی رد و بدل نمی شود و وجهی در سیستم بانکی صورت نمی گیرد که مورد بررسی بازرسان امور مالیاتی قرار گرفت و تنها در یک مورد در هفته گذشته در یکی از این شرکتها حدود 90 مهر کشف و ضبط شد.
 
وی گفت: ما روزانه به طور مرتب با این موضوع سر و کار داریم با ان برخورد خواهیم کرد.
 
*توضیح رئیس سازمان امور مالیاتی درباره بررسی حساب های مردم 
 
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درباره انتشار اخباری مبنی بر حسابرسی سازمان مالیاتی در حساب های مردم توضیح داد. 
 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران گفت: برخی می گویند آیا سازمان مالیاتی می خواهد به حساب مردم سرک بکشد؟ که باید بگویم سازمان مالیاتی چنین برنامه ای ندارد. 
 
وی افزود: البته این حق ماست و ما یک سازمان حاکمیتی هستیم و ماده 169 مکرر قانون مالیات نیز این اختیار را به ما داده است که اگر آنرا انجام ندهیم و نسبت به حساب ها ، اسناد ، دفاتر و دارایی افراد اقدام نکنیم باید مورد سؤال قرار بگیریم. 
 
وی گفت: طبق قانون این سازمان باید از اختیارات قانونی استفاده کند و اطلاعات عملکردی، هویتی ، مکانی ، مالی و دارایی افراد را در سامانه سازمان مالیاتی تجمیع کند. 
 
وی افزود: البته ما امانتدار مردم هستیم و در بحث حسابها فقط مجازیم در امر تشخیص مالیات از آن استفاده کنیم و اگر مأموری غیر از این موارد از حسابهای مردم اقدام دیگری انجام دهد مجرم است و باید مجازات شود.
 
تقوی نژاد گفت: در بخشنامه اخیر خود اعلام کرده ام که دستگاه های مسئول به حساب های مشکوک وارد شده و آنها را بررسی کنند. 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در اجرای این قانون در هر اداره ای گروهی پاکدست و خبره مأمور شده اند که این حساب ها را بررسی و کنترل کنند افزود: ابتدا این حسابها را با پرونده ها تطبیق می دهیم و اگر میزان گردش مالی با مالیات تطابق داشت بررسی ها پایان می یابد اما اگر مغایرت داشت مؤدی را فرا می خوانیم و از وی توضیح خواهیم خواست. 
 
تقوی نژاد گفت: در سال گذشته با بررسی فقط یک حساب مشکوک 630 میلیارد تومان مالیات از یک بازرگان برای دولت کسب شد. 
 
وی افزود: این قانون برای اجرای عدالت است و ما می خواهیم با اجرای آن حساب های کسانی که به رغم فعالیت های وسیع اقتصادی مالیات نمی دهند، بررسی کنیم. 
 
تقوی نژاد گفت: مقام معظم رهبری طبق فتوایی اعلام فرموده اند که سرمایه های کلانی که با فرار مالیاتی موجب وابستگی بیشتر به درآمدهای نفتی می شوند مجرم تلقی خواهند شد و بر اساس این فتوا مجلس در اصلاح قانون مالیات فصلی را برای مجرمین مالیاتی اختصاص داده است. 
 
وی افزود: بر همین اساس سازمان امور مالیاتی برای برخورد با فراریان مالیاتی اختیار یافته است که با کمک قوه قضائیه جلوی اینگونه رفتارها را بگیرد. 
 
*درآمد مالیاتی امسال 87 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت : درامد مالیاتی کشور در سال جاری 87 هزار و 600 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به سال 94 رشد 30 درصدی نشان می دهد. 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در این قانون مالیات مستقیم 17 درصد و مالیات بر ارزش افزوده 49 درصد نسبت به سال 94 افزایش یافته است.
وی گفت: حدود 50 درصد بودجه کل کشور در سال 95 از طریق درآمدهای مالیاتی محقق خواهد شد. 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اصلاح قانون مالیات های مستقیم از اول فروردین سال 95 اجرایی شده است ، افزود : این قانون، کار مؤدیان مالیاتی را بسیار راحت تر کرده است و در برخی موارد که تبعیض هایی وجود داشت این تبعیض ها از بین رفته است.
وی با بیان اینکه با اجرای این قانون مالیات بر ارث برای وارثان بسیار آسان تر از گذشته شده است ، افزود : همچنین مالیات بر کارمندان بخش های دولتی و خصوصی نیز در این قانون یکسان شده است. 
تقوی نژاد با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی در پی آن است تا مالیات بر ارزش افزوده را از حلقه آخر یعنی مصرف کننده نهایی دریافت کند ، گفت: الآن که در زنجیره توزیع مالیات ارزش افزوده از بخش های مختلف گرفته می شود نشانگر آن است که پایگاه های اطلاعاتی کامل و شفافی وجود ندارد و این جزئی از کارهای اساسی ما در سال جاری خواهد بود. 
 
تقوی نژاد از شناسایی مؤدیان جدید مالیاتی به عنوان دیگر راهکار این سازمان خبر داد و افزود: همچنین قصد داریم بسیاری از کارهای امور مالیاتی را به صنوف و در واقع به خود مردم و اگذاری کنیم که بر همین اساس مالیات بر خودرو واگذار شده است و درصدد هستیم که مالیات بر املاک و مستغلات را نیز واگذار کنیم. 
 
تقوی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با تشکیک در نحوه کسر مالیات و معافیت از مناطق آزاد هم گفت: سؤالی که مطرح می شود این است که آیا مناطق آزاد موجب رونق تولید و صنعت شده اند یا بارانداز واردات به کشور هستند؟ 
 
وی افزود: در این مناطق باید قوانین مربوط به مالیات ها و مشوق ها و معافیت ها تجدید نظر شود. 
 
تقوی نژاد گفت: در قانون جدید مالیاتی تمامی ارگان ها، نهادها، آستان ها و بنیادها از پرداخت مالیات معاف هستند اما شرکت های تولیدی وابسته به آنها مشمول مالیات هستند. 

*لایحه صندوق های مکانیزه فروش در راه مجلس
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: لایحه اجرای صندوق های مکانیزه فروش تهیه و به مجلس ارائه شده و در صورت تصویب آن اجرایی خواهد شد.
 
سید کامل تقوی نژاد افزود: متاسفانه قوانین قبلی در باره ایجاد این صندوق ها به صورت کامل اجرا نشده است.
 
وی گفت: با اصناف و اتحادیه ها هماهنگی های خوبی صورت گرفت و قرار شد در لایحه جدید هزینه های خرید صندوق از مالیات مودی کم شود و به این ترتیب سازمان مالیاتی هزینه های خرید این صندوق ها را پرداخت خواهد کرد.
 
وی افزود: ضوابط سخت افزاری و نرم افزاری و استانداردهای این صندوق ها در حال بررسی است و به محض تصویب در مجلس اجرایی خواهد شد.
 
تقوی نژاد گفت: هم اکنون سه میلیون و 200 هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد که برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بخش عمده آنها باید به صندوق های مکانیزه مجهز شوند.
 
وی گفت: با اجرای این قانون مالیات بر ارزش افزوده روشن و شفاف خواهد شد.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه هم اینک 421 هزار میلیارد ریال کل معوقات مالیاتی است گفت: از این رقم 187 هزار میلیارد ریال مربوط به اصل مالیات و 243 هزار میلیارد ریال مربوط به جرائم ان است که اینها باید تعیین تکلیف شود.
 
وی افزود: طبق دستوری که اخیرا صادر کرده ام باید پرونده های مشاغل که تا پایان سال 93 رسیدگی نشده است تا آخر امسال رسیدگی و قطعی شود.
 
تقوی نژاد گفت: در پورتال سازمان امور مالیاتی پنج میلیون و 500 هزار پرونده ثبت شده است و پایگاههای اطلاعاتی مرتبط در حال اتصال به سامانه سازمان مالیاتی هستند.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه طرح جامع مالیاتی در دستور قرار دارد گفت: با این طرح درآمدهای مالیاتی افزایش می یابد و فرار مالیاتی نیز به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.
 
وی بابیان اینکه هم اینک بررسی یک پرونده مالیاتی حدود یک میلیون تومان هزینه دربر دارد گفت: با اجرای طرح جامع مالیاتی هزینه های رسیدگی به پرونده به شدت کاهش خواهد یافت.
 
تقوی نژاد گفت: همچنین با اجرای این طرح رابطه مودی و ممیزهای مالیاتی از بین می رود و امکان سوء استفاده از بین خواهد رفت.
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل افزود: اقدام سازمان مالیاتی در سال 95 اجرای طرح جامع مالیاتی است و بخش عمده آن در بهمن  95 به بهره برداری می رسد و ما برای اجرای آن همه توان خود را به کار خواهیم بست.
 
*مهلت سازمان امور مالیاتی به بدهکاران مالیات 

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به بدهکاران مالیاتی مهلت داد تا پایان شهریور بدهی خود را پرداخت کنند. 
 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران گفت: اخیراً‌ بخشنامه ای صادر و به همه ادارات کل مالیاتی ارسال شده که کسانی که بدهی مالیاتی دارند تا پایان شهریور باید اصل مالیات خود را پرداخت کنند که در این صورت همه جرایم آنان بخشوده می شود. 
 
وی از وجود 770 قانون مختلف در حوزه مالیات خبر داد و افزود: اولین سازمانی هستیم که می خواهیم قوانین مربوط به خود را نظام مند کنیم و به همین خاطر تنقیح قوانین در دستور کار است و می خواهیم با حذف قوانین زاید مردم حداکثر با دو قانون خاص مالیاتی سر و کار داشته باشند و بقیه قوانین مزاحم را حذف کنیم. 
 
تقوی نژاد از شناسایی ظرفیت های پنهان مالیاتی و در کنار آن تلاش برای کاهش نرخ های مالیاتی خبر داد و گفت: معتقدیم نرخ ها باید منطقی و متناسب با فعالیت های اقتصادی مؤدیان باشد و باعث جلوگیری از فعالیت تولیدکنندگان و صنعتگران نشود. 
 
وی گفت: در کنار آن معتقدیم باید پایه های مالیاتی را افزایش دهیم یعنی مؤدیانی را که تاکنون مالیات نمی پرداختند ، شناسایی و از آنها مالیات دریافت کرد. 
 
تقوی نژاد ، ترویج اخلاق حرفه ای مأموران مالیاتی را در جهت مقابله جدی با فساد را از اولویت های این سازمان برشمرد و افزود: بازرسان مخفی در سازمان، تعریف و سازماندهی شده اند و من به کارمندان خودم نیز گفته ام که ممکن است بازرس من یک مؤدی مالیاتی باشد. 
 
وی از تلاش برای استقرار کامل رسیدگی به تخلفات در این سازمان خبر داد و گفت: مبارزه با رشوه و مقابله با ارتشاء در دستور جدی ما قرار دارد و ما می خواهیم رشوه را در سازمان مالیاتی بخشکانیم. 
 
وی گفت: اگر شما خبرنگاران اطلاع به من دادید که ارتباطی ناسالم بین مأمور و مؤدی قرار دارد و من رسیدگی نکردم ، حق دارید در هر نشریه ای آن را منتشر کنید. 
 
وی افزود: اگر ثابت شود که مأموری رشوه گرفته است از سازمان اخراج خواهد شد. 
 
* برای مالیات سپرده های بانکی تصمیمی گرفته نشده است 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت : تصمیمی درباره دریافت مالیات از سپرده های بانکی گرفته نشده و در حال مطالعه و تحقیق است. 
 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در حال بررسی برخی از کشورها در این زمینه هستیم که در عمده این کشورها از سپرده ها مالیات گرفته می شود. 
 
وی گفت: حتی در برخی از کشورها در حالی که نرخ سود سپرده منفی است از همان نیز مالیات گرفته می شود. 
 
تقوی نژاد با بیان اینکه گزارش این مطالعه در حال نهایی شدن است و به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارائه خواهیم داد گفت: اگر در این زمینه به نتیجه برسیم حتماً دامنه این مالیات و اینکه مثلاً‌ از سپرده های کوچک و کسانی که از سود سپرده ارتزاق می کنند مد نظر قرار خواهد بود همان طور که یک کارمند تا یک میلیون و 350 هزار تومان دریافتی در ماه از پرداخت مالیات معاف است 
.
تقوی نژاد با تأکید بر اینکه سیاست جدی سازمان امور مالیاتی اجرای عادلانه قانون مالیات است ، افزود: هر فعال اقتصادی طبق قانون باید مالیات بپردازد حتی اگر دارای سمت اجرایی خاصی نیز باشد. 
 
وی در واکنش به سؤال یکی از خبرنگاران که گفت اخیراً اعلام شده یکی از وزراء به همراه دختران و پسرانش دارای 14 کارخانه است و می خواهیم بدانیم او مالیات می دهد یا نه؟تصریح کرد : اگر مصادیقی وجود داشته باشد که کسی با داشتن سمت اجرایی از پرداخت مالیات خودداری می کند حق دولت را از او خواهیم گرفت و اگر لازم باشد به اطلاع همه مردم خواهیم رساند. 
 
تقوی نژاد با هشدار به دانه درشت هایی که از دادن مالیات فرار می کنند ، گفت : در حوزه وصول مطالبات دولت و در انجام امور قانونی محوله با قدرت عمل خواهیم کرد و هر جا که قانون اجازه داده و از هر کس یا نهاد با ارگانی باشد مالیات دولت را خواهم گرفت. 
 
رئیس سازمان مالیاتی در پاسخ به این سؤال گفت: مالیات حق مردم است و از حقوق عمومی است و هیچ عاقلی در دنیا نسبت به دریافت و اصل مالیات تردید نمی کند. 
 
وی گفت: حتی کسانی که بدهی مالیاتی نیز دارند می گویند که این حق دولت است و باید گرفته شود. 
 
تقوی نژاد با اشاره به خبری که در گذشته از تعطیلی یک کارخانه با 1500 کارگر در نشریات منتشر شد افزود: صاحب این کارخانه 11 سال است که اعلام کرده زیانده است اما در رسیدگی به دفاتر و اسناد آن مشخص شد همه این ادعاها واهی است و این کارخانه سودده بوده و هم اینک نزدیک به 100 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد که ریالی از آنرا نپرداخته است. 
 
 
وی گفت: این موارد در شورای حل اختلاف در حال رسیدگی است و ما بدون مماشات تا ریال آخر این حق مردم را از این کارخانه دار خواهیم گرفت. 
 
تقوی نژاد افزود: کسی که 11 سال است مالیات نداده است قطعاً باید با کمک شما خبرنگاران او و همدستانش را شناسایی و به مردم معرفی کرد. 
 
وی گفت: من از این به بعد اگر ببینم که کسی در راه وصول مالیات اخلال می کند به کمک شما رسانه ها آنها را افشا خواهم کرد. 
 
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مالیات بر ارزش افزوده از بانک های مجاز گرفته نمی شود و از مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز طبق قانون گرفته می شود. 
 
وی درباره خبری مبنی بر دستگیری یک باند ارتشاء در سازمان مالیاتی گفت: خواهر یکی از کارمندان امور مالیاتی در یکی از شرکت های کت فروشی شراکت داشت که این کارمند نیز با‌ آنها همکاری می کرد و ما خودمان آن فرد را شناسایی کردیم و پرونده اش را در اختیار وزارت اطلاعات و قوه قضائیه قرار دادیم. 
 
خبرنگاری گفت در حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه ها آیا از پایگاه اطلاعاتی شما نیز استفاده می شود؟ که تقوی نژاد پاسخ داد: ما در این زمینه مسئولیتی نداریم و قصد نداریم دخالت کنیم و در این زمینه از سایر سامانه های اطلاعاتی استفاده خواهد شد. 
 
*سیاست سازمان مالیاتی برخورد جدی با دانه درشت هاست 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: سیاست این سازمان برخورد جدی و بدون مماشات با دانه درشت هایی است که فرار مالیاتی دارند. 
 
سید کامل تقوی نژاد در ادامه نشست با خبرنگاران افزود: در این زمینه به کمک اصحاب رسانه نیازمندیم و از کمک های وزارت اطلاعات به خوبی بهره مند شده ایم و از قوه قضائیه نیز کمک گرفته ایم. 
 
وی با بیان اینکه در قانون پیش بینی تأسیس شعب ویژه برای متخلفان امور مالیاتی شده است گفت: این امر با پیشنهاد رئیس سازمان مالیاتی و دستور رئیس قوه قضائیه به انجام می رسد و ما مقدمات آنرا تهیه کرده ایم. 
 
وی افزود: از امسال به بعد جرایم کسانی که در برابر قانون مالیاتی تمکین نمی کنند، فرار مالیاتی دارند ، اسناد واهی ارائه می دهند و زد و بند می کنند پیش بینی شده است و طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد. 
 
تقوی نژاد گفت: بر این اساس پیش بینی لازم برای اجرای عملیاتی برخورد با این مجرمان با کمک قوه قضائیه و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و اطلاعات انجام شده است. 
 
وی با بیان اینکه همه صادرکنندگان کشور از پرداخت مالیات معافند افزود: البته صادرکنندگان مواد خام معدنی فقط 20 درصد از دادن مالیات معافند و این برای کمک و تشویق فراوری محصولات در داخل کشور است. 
 
تقوی نژاد گفت: طبق قانون اگر صادر کننده زیانی را در موقع فروش ارز متحمل شود این زیان جزء هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.
 
وی افزود: در سالهای گذشته زیان صادر کنندگانی که ارز آنها به خاطر نرخ بازار دچار تغییر می شد پرداخت می شد اما اگر صادرکننده ای ارز خود را نگهداری کند و بعد آنرا خرید و فروش کند شامل این موضوع نخواهد شد. 
 
رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت: البته در مجلس اخیراً تصویب شد که این موضوع نیز جزو معافیت های مالیاتی است که ما با آن موافق نیستیم و همچنان سود حاصل از تسعیر نرخ ارز همچنان مشمول پرداخت مالیات است.
تعداد بازدید: 1061

ارسال به:

رویدادها