سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950218/5
تاریخ انتشار: 1395/02/18-09:53:40

بین کارآفرینان رانتی و واقعی، تفاوت قائل شوید

بین کارآفرینان رانتی و واقعی، تفاوت قائل شوید

در سال‌های اخیر و به‌ویژه بعد از تحریم‌های اقتصادی، فضای کسب‌وکار در کشور به‌شدت متزلزل شد. در کنار این مسائل، برخی رویکردهای اقتصادی گذشته ازجمله ایجاد قانون‌های خلق‌الساعه، تورم فزاینده و نوسانات غیرمنطقی قیمت دلار در آن زمان همگی موجب شده بود تا بسیاری از واحدهای تولیدی از دور خارج شوند. بااین‌حال در همان شرایط واحدها و تولیدکنندگانی بودند که با همه مشکلاتی که بر آن‌ها تحمیل می‌شد، نه‌تنها به حیات خود ادامه دادند، بلکه کسب‌وکار خود را نیز گسترش دادند. این مسئله موجب می‌شود تا برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد شود که این افراد چگونه توانستند کارآفرینان موفقی شوند؟ برای بررسی این مسئله، با رضا حمیدی، رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان‌رضوی گفتگو کرده و نظراتش را دراین‌خصوص جویا شدیم.

رشد برخی مانند برنده های بلیت بخت آزمایی است
رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان‌ رضوی در این باره گفت:در ایران دو گروه کارآفرین داریم. گروهی هستند که رشد آن‌ها مانند افرادی که بلیت بخت‌آزمایی می‌برند، ناگهانی و بدون تلاش بوده است. این‌ها با رانت رشد کرده‌اند و در ظاهر به‌عنوان کارآفرین موفق دیده می‌شوند؛ اما افرادی هستند که با سعی و تلاش و گذران دوره‌های سخت‌، رشد کرده‌اند و هم‌اکنون به‌عنوان فردی موفق در جامعه شناخته می‌شوند.
حمیدی افزود:ازاین‌رو اگر می‌خواهیم ویژگی کارآفرین موفق را عنوان کنیم، باید به سراغ گروه دوم برویم و ببینیم آن‌ها چه کرده‌اند که امروز همه افراد با نگاه تحسین‌آمیز به آن‌ها نگاه می‌کنند.
این کارآفرین نمونه با بیان اینکه توجه به کیفیت کار و دقت در انجام امور به‌صورت دقیق و با نظم یکی از اصولی‌ترین پایه‌های موفقیت کارآفرینی است،گفت: هم‌اکنون در کشور ما آن‌طور که شایسته است، به نظم در امور توجه نمی‌شود، برای‌همین در کارها مسائل آن‌طور که باید پیش نمی‌رود.
عضو هیئت امنای کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد:این درحالی است که پیش‌شرط هر توسعه و پیشرفتی نظم است؛ البته دراین‌میان ساختارهای قوانین نیز باید به‌سمتی بروند که نظم را بر فضای اقتصادی کشور الزامی کنند؛ درصورتی‌که این کار انجام شود، تمامی بنگاه‌های اقتصادی نیز ملزم می‌شوند تا نظم را رعایت کنند.
حمیدی با بیان اینکه در کشور آلمان هم‌اکنون فضای کسب‌وکار به‌گونه‌ای است که نظم را بر فضای اقتصادی کشور حاکم کرده است و حتی این نظم در حوزه‌های دیگر مانند راهنمایی و رانندگی مشهود است،گفت:در چنین‌شرایطی اگر واحدی بی‌نظمی کند،سریع به چشم می‌آید؛ اما در کشور ما این مسئله حاکم نیست. برای همین اگر واحدی بتواند نظم را به‌صورت خودجوش بر فضای کاری که دارد حاکم کند، سریع‌تر می‌تواند رشد کند.

کارآفرین باید بحران را پیش بینی کند
حمیدی با بیان اینکه هر کارآفرینی باید نسبت به محیطی که در آن به کسب‌وکار می‌پردازد و پیشینه آن شناخت پیدا کرده و خود را برای شرایط خاص آماده کند،گفت:در چنین‌صورتی اتفاقاتی که در فضای کسب‌وکار روی می‌دهد، قابل کنترل بوده و آسیب‌های وارده تا حدودی قابل‌مهار است. درواقع ما می‌دانیم که فضای کسب‌وکار در کشور ما چگونه است.
رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان‌رضوی تصریح کرد:برای همین باید از قبل خودمان را برای شرایط خاص و مشکل آماده کنیم. خود من یادم هست زمانی به‌خاطر یکی از مسائل سیاسی عنوان شد که ممکن است واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شود.
حمیدی ادامه داد: من تا این را متوجه شدم، سریع برای چند ماه شرکتم مواد اولیه تهیه کردم تا به مشکل برنخورم؛ البته خوشبختانه مسئله‌ای ایجاد نشد، اما من نباید می‌گذاشتم کار از کار بگذرد و بعد ببینم در شرایط بحرانی باید چه‌کار انجام دهم. درواقع من بحران را پیش‌بینی کردم و قبل از وقوع آن راه‌حل‌های مقابله با آن را تدوین و برای هرکدام سناریویی تدوین کردم تا به کسب‌وکار من لطمه‌ای وارد نیاید.
عضو هیئت امنای کانون کارآفرینان خراسان رضوی گفت: یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت کارآفرینان، توجه به کیفیت و خواسته مشتری و البته احترام به اوست. اگر مشتری احساس کند که به او احترام می‌گذاری، او خودش مبلغی برای کارهای شما می‌شود.
حمیدی افزود: یادم هست یک‌دفعه مشتری که خانمی اصفهانی بود، تلفن من را پیدا کرد و گفت گله‌ای دارم که یک فرش از نمایندگی شما خریده‌ام؛ اما این فرش ایراد داشته است. من به او گفتم با هزینه شرکت، فرش را به نمایندگی ببر و یک فرش نو تحویل بگیر و باز با هزینه شرکت فرش نو را به خانه‌ات ببر. من از او تشکر کردم که ایراد کار شرکت را به ما اطلاع داده است. این کارآفرین نمونه با بیان اینکه توجه به کیفیت و خواسته مشتری مهم است و هرچقدر شما به مشتری احترام بگذارید، در بازار موفق‌تر هستید،تصریح کرد:زمانی بود که جنسی تولید می‌کردید و بعد اقدام به بازاریابی می‌کردید، الان دنیا تغییر کرده است. شما اول باید در بازار نیازسنجی کرده و سپس براساس نیازسنجی اقدام به تولید کنید. در بحث صادرات نیز همین‌گونه است.
وی تاکید کرد:اول ما باید نیازسنجی کنیم و ببینیم مشتری چه می‌خواهد و بعد اقدام به صادرات کنیم. در چنین‌صورتی موفق خواهیم بود. همچنین توجه به نیروی انسانی نیز مهم است. کارآفرین موفق باید برای نیروی انسانی خودش اهمیت قائل شود و طوری رفتار کند که نیروی انسانی به مجموعه دلبستگی داشته باشد.

منبع : شهر آرا
تعداد بازدید: 965

ارسال به:

رویدادها