سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950218/7
تاریخ انتشار: 1395/02/18-13:57:21

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد: حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی

معاون اول رییس جمهور اعلام کرد: حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی

جهانگیری با اشاره به گزارش وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس: حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی است در حالی که در تمام دنیا برای پرداخت بدهی دولت اوراق بدهی منتشر می کنند.

اسحاق جهانگیری در همایش « فرآیند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها» که با حضور منتخبان مجلس دهم در حال برگزاری است با اشاره به برخی محدودیت های پیش رو برای توسعه کشور اظهار داشت:

اولین مشکل منابع مالی است که در این خصوص باید بخش خصوصی را باور کرد که تا کنون شعارهای زیادی در این خصوص داده شده است اما متأسفانه به دلیل برخی اقدامات، اعتماد بخش خصوصی کاهش یافته چنانچه نیروگاهی را در قبال دریافت مبلغی به آنها واگذار کردیم اما بعد از فروش نفت پول آن را نپرداختیم که در زمینه آب شیرین کن هم همین اتفاق افتاد و بخش خصوصی طلبکار دولت شد.
وی در ادامه به گزارش وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس اشاره و بیان کرد: حدود 380 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به بخش خصوصی است در حالی که در تمام دنیا برای پرداخت بدهی دولت اوراق بدهی منتشر می کنند برای مثال ژاپن دو برابر تولید ناخالص داخلی خود اوراق بدهی می دهد تا سامان بگیرد که ما نیز در تبصره ای در بودجه 95 این را آوردیم اما مجلس آن را حذف کرد و حالا باید راهکار دیگری اندیشید.
جهانگیری در ادامه به اشکالات نظام بانکی کشور اشاره کرد و یادآور شد: نظام بانکی کشور که تأمین منابع مالی اقتصادی را دارد دچار چالش شده و بانک های ما استانداردهای بین المللی را ندارند همچنین سپرده های بانک ها به صورت معوقه بانکی درآمده که به حدود 90 هزار میلیارد تومان می رسد.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: بانک ها از این سپرده ها می خواهند وام بدهند و سود سپرده گذاری را تأمین کنند که از این رو جنگ در افزایش پول سود سپرده گذاری ایجاد می شود چون سپرده گذار نباید ضرر کند و در حالی که امروز تورم به 11 درصد رسیده همچنان سود بانکی بالاست و پایین نمی آید لذا طرح اصلاح نظام بانکی را در تبصره ای در بودجه 95 آوردیم که آن هم از سوی مجلس حذف شد.
وی افزود: اکنون دولت درآمدهای حاصل را صرفا می تواند صرف هزینه های جاری کند از این رو راهی جز کوچک سازی دولت نداریم چنانچه بودجه های عمرانی به حداقل ممکن کاهش پیدا کرده در حالی که باید طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانیم پس برای حل این مشکل لازم است طرح های قابل واگذاری به قیمت صفر به بخش خصوصی واگذار شود.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه قطری ها در سال 92، 1.5 برابر ایران از پارس جنوبی برداشت کرده اند گفت: لازم است ما هم میزان بالایی مصرف از میادین مشترک داشته باشیم البته در این زمینه باید به منتقدان نیز توجه شود ولی برای بخش نفت و گاز باید تصمیم گیری جدی صورت گیرد و مجلس و دولت باید از تصمیمات دفاع کنند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه حمایت از سازمان کالا و خدمات را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: باید توجه داشت که بازارهای صادراتی ما اروپا و آمریکا نیست بلکه کشورهای منطقه است.
 
* یکسان سازی نرخ ارز تصمیم مهم استراتژیکی است که باید گرفته شود
وی ادامه داد: یکسان سازی نرخ ارز تصمیم مهم استراتژیکی است که باید گرفته شود چرا که با ارز دو نرخی فساد ایجاد می شود البته در ابتدای دولت ارز سه نرخی با عناوین مرجع، مبادله ای و آزاد داشتیم که تعیین تکلیف شد و ارز مرجع حذف شد همچنین در همه دولت ها تا سال 89 ارز تک نرخی بود که بنا به مسائلی از آن سال به بعد چند نرخی شد.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه بانک ملی باید بر منابع ارزی تسلط داشته باشد گفت: برخی رسانه ها ذخایر ارزی را چیزی حدود 100 هزار میلیارد دلار برآورد می کنند که در این زمینه باید شفاف سازی صورت گیرد.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه رسیدگی سریع به برنامه ششم توسعه کشور در مجلس نهم مطلوب دولت نیست گفت: ما با برخی مصوبات موافق نیستیم و بهتر برنامه ششم در مجلس دهم پیگیری شود.

تعداد بازدید: 1013

ارسال به:

رویدادها