سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 14010225
تاریخ انتشار: 1401/02/25-09:51:42

بررسی تبعات درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالا بر بنگاه های تولیدی در نشست اعضای انجمن با رییس و معاونین سازمان صمت خراسان رضوی

بررسی تبعات درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی کالا بر بنگاه های تولیدی در  نشست اعضای انجمن با رییس و معاونین سازمان صمت خراسان رضوی

در نشستی که در محل انجمن مدیران صنایع خراسان برگزار گردید، اعضای هیئت رییسه انجمن مدیران صنایع خراسان و جمعی از فعالان اقتصادی استان در نشستی با رئیس و معاونان بازرسی و صنایع سازمان صمت خراسان رضوی، به بحث و تبادل نظر در خصوص «ابلاغیه وزارت صمت جهت درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده» و تبعات ناشی از آن برای بنگاه‌های تولیدی پرداختند.

«احمد اثنی عشری» نایب رییس انجمن در این نشست با بیان اینکه اصل بازار بر قیمت و ارزش استوار است، افزود: قیمت را تولیدکننده و ارزش را مصرف کننده تعیین می کند و قدرت نقدشوندگی کالا، زمان ماندگاری کالا و نقش برند در بازار اهمیت دارد.

رییس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق مشهد گفت: این برخلاف عرف بازار است که صاحب یک کالای دارای برند با صاحب کالای کم کیفیت یا زیرپله ای قیمت یکسانی تعیین کنند.

اثنی عشری اظهار کرد: امروز به جای اینکه تولیدکننده برای ارتقای کیفی کالا و بسته بندی آن برنامه ریزی کند، باید دائما نگران مواجهه خود با بخشهای نظارتی باشد.

«محمدعلی چمنیان» عضو هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان و رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق مشهد در این نشست گفت: حمایت از حقوق مصرف کننده چندین مولفه دارد که شامل کیفیت، مرغوبیت، استاندارد، قرار دادن صندوق در همه فروشگاه ها و الزام آنها به استفاده از این صندوق و ایجاد ارزش افزوده و پرداخت مالیات مربوط به آن است.

چمنیان افزود: تنها موردی که در هیچ کدام از بخشهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان در جهان ندیده ایم، کنترل قیمتها است؛ زیرا این مهم به ضرر مصرف کننده تمام می شود و مانع از رقابت بین تولیدکنندگان می شود. رقابت پذیری اصل اول حمایت از مصرف کننده است و دولت باید بستر رقابت پذیری مناسب را فراهم کند تا کیفیت کالا افزایش یابد.

عضو هیات نمایندگان اتاق مشهد اظهار کرد: توان دستگاه های اجرایی نیز صرف کنترل قیمت شده است؛ این در حالی است که این توان می بایست به سمت حمایت از حقوق مصرف کننده هدایت شود.

امیرمهدی مرادی، دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان نیز با اشاره به ابلاغیه سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با هزینه های سوخت و ضرایب شبکه های توزیع، به مشکلات و چالش هایی که برای صنعتگران به وجود آمده است اشاره کرد و گفت: براساس ابلاغیه مذکور که برخلاف مفاد 2 و 3 قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار بدون اخذ نظر تشکل های مختلف در حوزه تولید، توزیع و اصناف تدوین و ابلاغ شده است، متاسفانه برای توزیع کننده و خرده فروش سودهای فرضی در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد مواردی همچون هزینه حمل کالا به مقصد فروش، مدت زمان متفاوت انبارش کالا، شرایط انبارش، وابستگی زیاد برخی تولیدکنندگان به توزیع کنندگان مشخص و تعیین تکلیف وضعیت فروشگاه های زنجیره ای در نظر گرفته نشده و در نتیجه، ضرایب اعلامی در ابلاغیه با واقعیت های بازار تطابق ندارد.

مرادی تصریح کرد: با توجه به الزام تولیدکنندگان به درج قیمت تولیدکننده و مصرف کننده با لحاظ ضرایب مورد تایید ابلاغیه، به نظر می رسد  نقش کنترلی بازار  به تولیدکننده محول خواهد شد؛ لکن با این اقدام تولیدکننده در مقابل توزیع کننده و خرده فروش قرار خواهد گرفت.

در ادامه، دیگر فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه، به بیان نظرات خود پیرامون آزادسازی یارانه ها و تبعات آن در بخش تولید پرداختند.

واقعی سازی قیمتها حمایت از بخش تولید است

در بخش دیگری از این نشست، «احمدرضا رجبی»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: سیاست دولت مبنی بر واقعی سازی قیمتها و اصلاح یارانه ها در واقع حمایت از بخش تولید است.

وی اذعان کرد: طرح درج قیمت تولیدکننده اتفاقی خوشایند و تحقق آرزویی 40 ساله بود تا اختلاف قیمت بین کالاهای یارانه ای و غیریارانه ای برطرف شود.

رجبی خاطر نشان کرد: در مقطعی در سال 1390 آزادسازی حامل های انرژی انجام گرفت؛ اما این مسیر ادامه نیافت و امروز پس از مدتها یارانه ها اصلاح شده است که اگر زودتر این اتفاق رخ می داد شاهد بحران امروز در حوزه قیمتها نبودیم.

وی با بیان اینکه قرار بود طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها در دیماه سال گذشته اجرا شود اما به سال بعد موکول شد، افزود: پیش از این، فرآیند اختصاص یارانه ها به مردم و بخش تولید به نحوی بود که کمتر از 50 درصد از آن به جیب مصرف کننده نهایی می رسید و مابقی آن از بین می رفت.

رئیس سازمان صمت خراسان رضوی گفت: تامین ارز برای واردات کالای یارانه ای، پایه پولی را افزایش می داد. یکی از دلایل افزایش تورم نیز، افزایش پایه پولی بود که از تامین ریال برای خرید ارز ناشی می شد. تصمیم دولت برای واقعی کردن قیمتها درست و ناگزیر بود، به زودی همه قیمتهای جدید کالاها اعلام می شود و شاهد وارد آمدن یک شوک به بازار خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان به عنوان مبدا زنجیره تولید تا مصرف کالا، می توانند سایر بخشها را به ناگزیر بودن اجرای این طرح در کشور قانع کنند.

رجبی معتقد است در نتیجه واقعی شدن قیمتها، تولیدکنندگان سود خواهند برد و فضای رانتی در شبکه تولید تا مصرف از بین می رود و تولید در فضایی رقابتی صورت خواهد گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شاید بتوان قیمتگذاری روی کالا را برداشت و بازار را به حال خود رها کرد؛ اما بازار هیچ گاه اشباع نمی شود و در همه جای دنیا نیز به این نتیجه رسیده اند که باید حداقل نظارت را بر قیمتها در بازار داشت.

رجبی خاطر نشان کرد: شروع اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه قیمتها، شفاف سازی قیمتها بود تا حمایت قضایی، مالی و نظارتی از تولیدکننده انجام گیرد و فرآیند قیمتگذاری کالا در سایر بخشها شفاف گردد.

وی اضافه کرد: بخش تولید از اصلاح قیمتها ضرر نمی کند و ما از تولیدکنندگان حمایت می کنیم و مانع از سود نامتعارف بخشهای دیگر خواهیم شد. به عبارت دیگر، توزیع عادلانه سود در بین بخشهای مختلف کل زنجیره تولید تا مصرف را خواهیم داشت.

تشریح پنج گام وزارت صمت با هدف بهبود وضعیت بازار

سپس، «جواد ساعدی»، معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت خراسان رضوی به ایراد سخن پرداخت و گفت: خارج از طرح کلی دولت برای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، وزارت صمت نیز سیاستهایی را مبنی بر بهبود شرایط تولید در کشور از سال گذشته در دستور کار قرار داد.

ساعدی با بیان اینکه رسالت ما در وزارت صمت، حمایت از سرمایه گذاری و مصرف کنندگان است، گفت: پیش از این، فروشگاه های زنجیره ای تخفیفات غیرواقعی برای کالاها اعمال می کردند و طی تبانی با بخش توزیع، قیمت دلخواه بر روی کالاها درج نموده و بابت این موضوع امتیازاتی از تولیدکنندگان و واحدهای بسته بندی می گرفتند.


وی افزود: از جمله این سیاستها، عرضه کالا در بورس، شفاف سازی قیمتها، نظارت هوشمند، اجرای سامانه جامع تجارت، سامانه جامع انبارها و ایجاد زنجیره مالی بود که در ابتدا هجمه ای را بر بخش تولید وارد کرده است؛ اما اجرای کامل آنها نیاز به زمان و فرهنگ سازی دارد.

ساعدی اظهار کرد: بخشی از اجرای طرح شفاف سازی قیمتها در واقع جلوگیری از اقدامات سودجویانه فروشگاه های زنجیره ای در درج تخفیفات غیرواقعی بود. هم اکنون برای حمایت از بخش تولید هم قیمت تولیدکننده و هم قیمت مصرف کننده بر روی کالا درج می شود.

تشکیل 50 زنجیره تامین مالی در خراسان رضوی

«ابراهیم ناصری»، معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به نقش اثرگذار انجمن مدیران صنایع در اجرایی شدن مصوبات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: 70 درصد از مصوبات مربوط به حوزه کاری این انجمن اجرایی شده است.

ناصری با اشاره به پنج پروژه وزارت صمت در راستای بهبود وضعیت بازار اظهار کرد: شاه بیت این پروژه ها شفاف سازی قیمتها بود. پیش از این، نرخ کالاها واقعی نبود و قیمت از سوی فروشگاه ها به بخش تولید تحمیل می شد. خراسان رضوی جزو نخستین استانها در اعتراض به این مهم بود و اکنون با اجرای پروژه مزبور قیمتها واقعی شده و مصرف کننده سود آن را خواهد برد.

وی بیان کرد: هم اینک کل کالاها مشمول اجرای طرح شفاف سازی قیمتها شده اند که البته اگر از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید کالاها این شفافیت صورت می گرفت، واقعی سازی قیمتها زودتر اتفاق می افتاد.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در پروژه دیگر وزارت صمت، از ابتدای خرداد ماه بانکها دیگر بدون دریافت استعلام از سامانه جامع تجارت نخواهند توانست به بخش تولید تسهیلات پرداخت کنند، همه زنجیره تولید باید وارد سامانه جامع تجارت شده و فاکتورهای الکترونیکی ثبت نمایند؛ زیرا براساس این فاکتورها تسهیلات به بخش تولید پرداخت می شود.

ناصری در تشریح طرح زنجیره تامین مالی اظهار کرد: در گذشته هر واحد تولیدی می توانست با مراجعه به بانک تسهیلات دریافت کند؛ اما اکنون ملزم به تشکیل زنجیره تولید است و با مشخص کردن سرشاخه این زنجیره و ثبت آن در سامانه جامع تجارت، تسهیلات به این سرشاخه پرداخت خواهد شد و به نسبت بین سایر بخشهای زنجیره توزیع می شود.

وی افزود: تاکنون 50 زنجیره تولید در خراسان رضوی تشکیل شده که استان از این حیث رتبه دوم را در کشور دارد؛ البته هنوز زیرساختهای الکترونیکی طرح زنجیره تامین مالی کامل نیست و مشکلاتی دارد که درصدد رفع آنها هستیم.

ناصری با تاکید بر حذف یارانه آرد در کل زنجیره تولید نیز گفت: با حذف یارانه آرد سهم صنف و صنعت، گام موثری در اصلاح قیمتها در این بخش انجام گرفت، هنوز یارانه آرد بخش نانوایی حذف نشده است و نگران کم رغبتی نانوایان و کاهش تولید نان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک گندم با سه نرخ عرضه می شود، این اختلاف فاحش بین قیمتهای گندم، قیمتها را افزایش می دهد که باید اصلاح شود.

معاون امور صنایع سازمان صمت خراسان رضوی همچنین به واحدهای تولیدی صنایع غذایی قول مساعد داد که امسال سرمایه درگردش آنها از طریق پرداخت تسهیلات از محل کمکهای فنی و اعتباری تامین گردد.

تعداد بازدید: 96

ارسال به:

رویدادها