تاریخچه انجمن مدیران صنایع خراسان

تاریخچه انجمن مدیران صنایع خراسان

انجمن مدیران صنایع چگونه تاسیس شد؟

صنعت فرایندی نظام‌یافته است که اساسی‌ترین ویژگی آن کار گروهی است. زیرا پیوند توانایی‌ها، اندیشه‌ها و نوآوری‌های کارآفرینان همراه با نیروی انسانی صنایع، فرآورده‌های تازه‌ای را برای پاسخگویی به نیازهای امروز و فردای جامعه فراهم می‌آورد. انجمن تشکلی است غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مطالعاتی که به صنعت و مسائل کلان صنعت می‌اندیشد .انجمن فعالیت‌های خود را با گردآوری اطلاعات و پژوهش درباره تنگناها و مشکلات فرا روی صنعت و اقتصاد کشور انجام می‌دهد و هدف اساسی را بر دستیابی به گسترش صنعت از طریق مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت‌های صنعتی قرار داده است .
انجمن همه افرادی را که در راه صنعتی کردن کشور کوشش می‌کنند و همه مدیرانی را که اداره و مسئولیت تولید صنعتی را بر عهده دارند برای اندیشیدن و راه جستن درباره توسعه صنعت فرا می‌خواند.

اهداف انجمن

اعتلای صنعت و کارآفرینی، صیانت از نهادهای صنعتی، تقویت مدیریت علمی، تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت، گسترش روابط صنعتی با دیگر کشورها و جذب فناوری مورد نیاز در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از مهم‌ترین اهداف انجمن است.

وظایف انجمن

  • شناخت مسائل و مشکلات صنایع کشور و تحلیل علمی و منطقی آن‌ها و یافتن راه‌های گذر از تنگناها و ارائه نظرات و پیشنهادات به مسئولان اجرایی
  • فراهم آوردن فرصت‌ها و امکانات برای مدیران صنعت به منظور ایجاد ارتباط و تفاهم با یکدیگر از طریق تبادل افکار، حضور در سمینارها، کنفرانس‌ها و کمیته‌های کارشناسی انجمن
  • کوشش در تجهیز سرمایه‌های مردمی و هدایت آن‌ها به سوی بخش صنعت و تولید کشور
  •  تلاش در جهت شناخت آخرین پدیده‌ها و دستاوردهای مدیریت صنعتی و انطباق آن‌ها با آداب و سنت‌های ملی و انتقال یافته‌های علمی و تجربی به مدیران صنعت
  •  کوشش در جهت ارتقای بهره‌وری نیروی کار و کارایی صنعت به منظور افزایش هماهنگی کمی و کیفی تولید
  •  کمک به ارتقای سطح دانش ومهارت مدیران و کارکنان صنعت و شناساندن اهمیت نقش مدیریت صنعتی در جامعه
  • کوشش در جهت اشاعه فرهنگ صنعتی
  • کوشش در جهت انتقال فناوری، جذب، بومی کردن و توسعه آن در صنعت کشور
  • کمک به گسترش صادرات صنعتی
  • تلاش در جهت افزایش پویایی و ارتقای ظرفیت و نوآوری در صنایع و معادن و تشویق واحدها برای ایجاد مراکز تحقیق و توسعه
  • بررسی، مطالعه و تنظیم استراتژی‌های گسترش صنعت و عوامل موثر در توسعه صنعتی
  • همکاری نزدیک با مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ها،‌ وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌ها و مراجع تصمیم‌گیر از طریق ارائه تحقیقات و مطالعات علمی و کاربردی و حضور در جلسات آنان

فعالیت‌های انجمن

  • پژوهشی
  • ارتباطی
  • آموزشی و انتشاراتی

چه کسانی می‌توانند عضو انجمن شوند؟‌

عضویت در انجمن برای مدیران صنعت و معدن به شیوه‌های زیر امکان‌پذیر است:

  • مدیران واحدهای صنعتی که واحد آنان در چارچوب مقررات قانونی کشور تاسیس شده و مشغول فعالیت است.
  • مدیران واحدهای معدنی کشت و صنعت و واحدهای زراعتی، مرغداری، دامداری صنعتی و مانند آن که دارای مجوز لازم از مراجع مربوط باشند.
  • تمامی افرادی که دارای نقش اساسی در تاسیس و یا مسئولیت مستقیم در اداره واحدهای تولیدی هستند.
  • مدیران شرکت‌های خدمات طراحی-مهندسی، اتحادیه‌ها، سندیکاها،‌ شوراها و انجمن‌های صنفی.

استراتژی‌ها و اهداف انجمن مدیران صنایع

به دنبال دگرگونی عمیق اقتصاد جهانی در دو دهه آخر قرن بیستم و جهانی شدن اقتصاد و فروریزی مرزهای گمرکی که تاثیر خود را بر اقتصاد و جامعه ایران بر جای خواهد گذاشت و نیز به پیروی از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور، که خواه ناخواه تغییراتی را بر اقتصاد و صنعت کشور در پی خواهد داشت، انجمن بر آن شد که با کسب نظر از تعدادی از اعضاء، هیات مدیره و کارشناسان خود را با این تحولات هماهنگ سازد. بدین منظور هیات مدیره تصمیم گرفت در سمینار دو روزهای در خارج از تهران و به دور از گرفتاری‌ها و مشغله روزانه چشم‌انداز آینده انجمن را ترسیم نماید. سمینار طی اجلاس دو روزه محورهای اساسی انجمن را در زمینه ماموریت‌ها، ارزش‌ها، اهداف و استراتژی‌ها به شرح زیر تدوین و تبیین نمود که به عنوان مصوبه هیات مدیره به کلیه شعب و اعضاء‌ اعلام می‌گردد. هیات مدیره با علاقمندی کامل انتظار دارد کارآفرینان عزیز با ارائه دیدگاه‌ها، ‌انتقادات و پیشنهادات انجمن را در تکمیل این مصوبه یاری رسانند.

ماموریت

انجمن مدیران صنایع بر پایه اساسنامه، تشکلی است غیرسیاسی، غیرانتفاعی و مطالعاتی که اهداف صنعتی شدن کشور و رونق اقتصاد ملی را با مشارکت و حضور وسیع افراد جامعه و بخش خصوصی از طریق ارتقاء دانش مدیریت،‌ اصلاح قوانین و مقررات، ‌تغییر و تدوین استراتژی‌های مورد نیاز صنعتی با نگاهی به جهانی شدن اقتصاد و حفظ محیط زیست در ماموریت خود دارد.

ارزش‌ها

  • انجمن به اشاعه فرهنگ صنعتی، ‌کارآفرینی و فضیلت کار و کوشش تاکید می‌ورزد.
  • انجمن اعتقاد خود را به نوآوری، فراگیری مستمر و بهره‌گیری از توانایی‌ها و پرورش استعدادها اعلام می‌دارد.
  • انجمن اصل تغییر را به عنوان یک عنصر پیشرو می‌پذیرد و در هر مقطعی خود را موظف به تغییر و هماهنگی با تحولات اقتصادی و تکنولوژیکی روز می‌داند.
  • انجمن با توجه به جهانی شدن اقتصاد و فروریزی مرزهای گمرکی، خود را متعهد به جهانی اندیشیدن و عملکرد بین‌المللی می‌بیند.
  • انجمن بر کثرت‌گرایی، شایسته‌سالاری و مردم پذیری در کلیه شئون اقتصادی و اجتماعی کشور تاکید می‌گذارد.
  • انجمن همکاری با قوای سه‌گانه، مراکز علمی و فرهنگی، سازمان‌ها و نهادهای قانونی دولتی و خصوصی و کارآفرینان و کارگزاران صنعتی و اقتصادی کشور را به عنوان یک رسالت بر خود لازم می‌داند.

اهداف کلان

  • کوشش در اجرایی کردن سیاست خصوصی سازی و پذیرش رقابت آزاد
  • کمک به ارتقاء سهم و نقش صنعت در اقتصاد ملی
  • کمک به ارتقاء ظرفیت رقابت‌پذیری صنایع در ارتباط با بازارهای جهانی
  • افزایش هم‌افزایی اعضاء به منظور ارتقاء سطح دانش فنی، نوسازی صنایع و انتقال تکنولوژی و بومی کردن آن
  • تلاش در جهت ارتقاء فرهنگ صنعتی
  • کمک به تربیت مدیران و کارآفرینان

استراتژی کلان

  • تبدیل شدن انجمن به یک تشکل ملی در تراز بین‌المللی
  • تلاش در جهت بالا بردن اقتدار و توانایی مالی انجمن
  • کوشش در جهت گسترش انجمن در پهنه جغرافیایی کشور
  • کمک به فرهنگ‌سازی و تاثیرگذاری در فضای اجتماعی در راه توسعه صنعتی کشور
  • سعی در حضور و مشارکت در تصمیم سازی‌های کلان دولت

استراتژی‌های عملیاتی

  • مهندسی مجدد ساختار، سازمان و مدیریت انجمن
  • نهادینه کردن شورای عالی انجمن
  • حفظ و ایجاد علاقه‌مندی و انگیزه در اعضای کنونی و جلب کارآفرینان جدید
  • حفظ توانمندی‌های موجود و افزایش توان مطالعاتی تحقیقاتی و کارشناسی انجمن
  • تقویت روابط انجمن مرکزی با شعب
  • انتقال دیدگاه‌ها، تفکرات و پیشنهادها به مراجع تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری
  • اشاعه فرهنگ جانشین‌پروری در کارآفرینان
  • تامین منابع مورد نیاز انجمن ضمن بهره‌گیری بهینه از امکانات موجود
  • ارائه راهکارهای مقتضی برای تسریع در خصوصی سازی
  • تجهیز انجمن به آخرین اطلاعات و آمارهای مورد نیاز توسعه صنعتی
  • پیشنهاد راهکارهایی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و سرمایه ایرانیان مقیم خارج
  • ارائه راهکارهایی به منظور ارتقاء کیفیت کالاهای صنعتی و گسترش صادرات

برنامه‌های عملیاتی

  • توسعه و تقویت شبکه اطلاع‌رسانی ‌انجمن
  • تقویت فعالیت‌های انتشاراتی انجمن
  • برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی و بازدیدهای جمعی
  • تدوین روش‌های مورد نیاز برای تحقق اهداف انجمن
  • برنامه‌ریزی برای همکاری با تشکل‌ها و سازمان‌های همسوی داخلی و خارجی
  • نهادینه کردن نظام تامین مالی انجمن
  • تدوین نظام ارزشیابی و کنترل در انجمن
  • ارائه آموزش‌های لازم و بهنگام به کارکنان و اعضای انجمن

انجمن مدیران صنایع شعبه خراسان چگونه شکل گرفت؟

در حدود سال‌های 66 – 1365 جمعی از مدیران اداری واحدهای صنعتی و تولیدی مشهد به همت آقای حیدریان مدیر اداری وقت شرکت تیم و آقای قنبری مدیر اداری وقت شرکت نان قدس رضوی «تشکل مدیران اداری» را به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در زمینه روابط کار در واحدهای صنعتی-معدنی تشکیل دادند و پس از گذشت تقریبا یک سال، بحث قانونی کردن این تشکل مطرح و پیشنهاد شد از «انجمن مدیران صنایع» در تهران در این مورد کمک گرفته شود. این پیشنهاد با پیگیری و هماهنگی مرحوم «شیرازی» که سابقه فعالیت در انجمن تهران را داشتند و همکاری آقای اثنی عشری سرپرست وقت شرکت بوتان در مشهد و ارتباط ایشان با جناب آقای مهندس خلیلی بنیان‌گذار و رئیس هیات مدیره انجمن در تهران و همچنین رئیس هیات مدیره گروه صنعتی بوتان، محقق شد و جلسه معارفه و تشریح اهداف انجمن توسط کارگروه مدیران اداری با حضور 20 نفر از مدیران واحدهای صنعتی در دی‌ماه 1367 برگزار گردید. در این جلسه ضمن بحث در مورد چگونگی ثبت این تشکل مقرر گردید موضوع با جمع وسیع‌تری از مدیران عالی واحدها و سایر دست اندرکاران صنعت و معدن استان نیز مطرح شود و در صورتی که تعداد اعضاء به حد نصاب تشکیل شعبه برسد؛ شعبه انجمن مدیران صنایع در خراسان تاسیس گردد. شرکت‌کنندگان جلسه موصوف متعهد شدند موضوع را با مدیران و صاحبان صنایعی که می‌شناسند مطرح کنند. بدین ترتیب رایزنی‌های بسیار فعال و مثبتی توسط کارگروه مدیران اداری انجام شد و حاصل این ملاقات‌ها حاکی از این بود که اغلب مدیران عامل کارخانجات برای ایجاد شعبه انجمن مدیران صنایع ابراز تمایل و اعلام آمادگی نموده‌اند. به این ترتیب موضوع از سطح کارگروه مدیران اداری به سطح مدیران عامل منتقل و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و نحوه و روند شکل‌گیری شعبه در چارچوب اساسنامه انجمن پیگیری شد. در این راستا و اولین جلسه مجمع عمومی انجمن مدیران صنایع خراسان در اسفند 1367 با حضور بیش از 60 نفر از مدیران صنایع استان در محل مجتمع کارخانجات نان قدس رضوی برگزار گردید و آقایان دکتر کلالی، مهندس الهی، مهندس مروی، جلایر، شیرازی، ختایی و قاسمی به عنوان اولین اعضای هیات رئیسه انجمن مدیران صنایع-شعبه خراسان انتخاب شدند. همچنین در راستای گسترش کمی انجمن، هیات رئیسه در اولین جلسه خود در سال 1368، آقایان ختایی و قاسمی را به عنوان اعضای اولین کمیته عضویت تعیین نمود. اولین کمیته اجرایی انجمن نیز برای سامان دادن به فعالیت‌های اجرائی و گسترش عضوگیری و ایجاد ارتباط بیشتر با اعضاء در تاریخ 1369 تشکیل شد و به مرور طی بیش از 20 سال تعداد اعضاء از 20 نفر در اولین جلسه معارفه اهداف به بیش از 267 عضو مشهد ، 83 عضو نیشابور و 11 عضو کاشمر افزایش یافت. بدین ترتیب پرچمی که به همت جمعی از مدیران اداری که اکنون با عنوان اعضای میانی در انجمن حضور دارند برافراشته شده بود، ‌امروز با تلاش و همدلی موثر کارآفرینان و مدیران ارزشمند عضو انجمن در اهتزاز است. ضمن ارج نهادن به اقدامات اولیه، ‌یقینا توفیق و توانمندی انجمن مدیران صنایع خراسان مرهون همت و تلاش موثر مدیران و اعضاء گرانقدری است که از بدو شکل‌گیری تاکنون همواره با همدلی و همکاری بی‌شائبه در سطح هیات مدیره انجمن تهران،‌ هیات رئیسه شعبه، مجمع عمومی اعضاء‌ و کارشناسان کادر اجرایی شعبه توانسته‌اند این تشکل را با اقتدار حفظ و هدایت نمایند و منشاء‌ خدمات ارزنده‌ای در راستای وظایف و اهداف انجمن باشند. در همین جا لازم است از همه آنانی که طی سالیان گذشته یار و یاور انجمن بودند یاد کنیم و بر آنان درود بفرستیم و از کارآفرینانی تجلیل کنیم که در تاسیس انجمن و هموار کردن دشواری‌های آ‎غاز راه همراه یاران دیگر به مقابله با مشکلات پرداختند و یاد کنیم از مدیران کارآفرینی که در گذشته در جمع ما بودند. جای عزیزانی که خارج از کشور هستند در جمع انجمنی‌ها، صنعت خراسان و صنعت ایران خالی است و امیدواریم راهکارهایی اندیشیده شود که آنان و سایر ایرانیان علاقه‌مند و دلسوخته به جمع ما اضافه گردند .

اهداف و وظایف

اعتلای صنعت و کارآفرینی، صیانت از نهادهای دولتی، تقویت مدیریت علمی، تشویق سرمایه‌گذاری در صنعت، گسترش روابط صنعتی با دیگر کشورها و جذب فناوری موردنیاز در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از اهداف مهم انجمن مدیران صنایع است.

وظایفی که انجمن برای رسیدن به اهداف خود برگزیده است عبارتند از:

  • شناخت مسائل و مشکلات صنایع کشور و تحلیل علمی و منطقی آن‌ها و یافتن راه‌های گذر از تنگناها و ارائه نظرات و پیشنهادات به مسئولان اجرایی
  • کوشش در جهت تجهیز سرمایه‌های مردم و هدایت آن‌ها به سوی بخش صنعت و تولید کشور
  • کمک به گسترش صادرات صنعتی
  • کوشش در جهت اشاعه فرهنگ صنعتی
  • کمک به گسترش صادرات صنعتی
  • بررسی، مطالعه و تنظیم استراتژی‌های گسترش صنعت و عوامل مؤثر در توسعه صنعتی
  • همکاری نزدیک با مجلس شورای اسلامی، دانشگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و دیگر سازمان‌ها و مراجع تصمیم گیر از طریق ارائه تحقیقات و مطالعات علمی و کاربردی و حضور در جلسات آنان

همچنین این انجمن از بدو تأسیس کوشیده است فعالیت‌های خود را با پژوهش درباره تنگناها و مشکلات فرا روی صنعت و اقتصاد کشور انجام دهد و هدف اساسی آن گسترش صنعت از طریق مشارکت هر چه بیشتر مردم در فعالیت‌های صنعتی و تقویت بخش خصوصی است. انجمن از همان آغاز و به منظور تحقق اهداف و وظایف خود از راه ایجاد ارتباط و همکاری با پژوهشگران و کارشناسان و با برخورداری از مشارکت وسیع مدیران صنعت، اجرای فعالیت‌های گوناگونی را به طور منظم در برنامه کار خود قرار داد که به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

پژوهش‌ها و مطالعات انجمن به طور عمده مربوط به بررسی مشکلات و نیازهای صنعت، چگونگی گسترش صنعت و بالاخره راه‌حل‌ها و پیشنهادات برای رفع مشکلات است. تحقیقات انجمن همچنین زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با صنعت از قبیل سرمایه گذاری، گردش مالی صنعت، بازرگانی، صادرات، قوانین و مقررات مالیاتی روابط کار، تأمین اجتماعی و... را نیز در بر می‌گیرد. انجمن از یک سو سعی دارد مدیران صنعت را گرد هم آورد تا با ایجاد آشنایی و ارتباط بین آن‌ها زمینه همکاری بیشتر را فراهم آورد و از سوی دیگر کوشش در برقراری ارتباط بین مدیران و کارشناسان برای تلفیق تجربه و دانش و دستیابی به راهبردهای علمی-کاربردی دارد. ارتباط با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذیربط و انعکاس مسائل و مشکلات صنایع و آگاه‌سازی مدیران از آخرین تصمیمات نهادهای دولتی، ارتباط با سازمان‌های تخصصی و انجمن‌های مشابه داخلی و خارجی و بالاخره ارتباط با کانون های پژوهشی و تحقیقاتی از دیگر فعالیت‌های ارتباطی انجمن است. این نوع ارتباطات زمینه حضور فعال انجمن را در عرصه‌های گوناگون صنعتی و اقتصادی از طریق تحلیل‌های کارشناسی و کاربردی فراهم کرده است. همچنین این ارتباطات موجب شده انجمن در تنظیم و بررسی قوانین و مقررات، ضوابط و معیارهای صنعتی و معدنی و اتخاذ تدابیر و تصمیمات مرتبط با صنعت حضور فعال داشته باشد. در این راستا انجمن مدیران صنایع خراسان با تشکیل 8 کمیته کارشناسی و تخصصی تلاش نموده است تا ضمن بررسی تخصصی چالش‌های هر حوزه راهکارهای کارشناسی را نیز ارایه نماید.

ارسال به:

رویدادها