سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 14010218
تاریخ انتشار: 1401/02/18-10:00:56

یارانه دستمزد چیست؟/ مشمولان یارانه ۱٫۴ میلیونی چه کسانی هستند؟

یارانه دستمزد چیست؟/ مشمولان یارانه ۱٫۴ میلیونی چه کسانی هستند؟

قرار است معادل ۳۰ درصد حداقل دستمزد به‌عنوان یارانه دستمزد پرداخت شود. عددی معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان. ماجرای یارانه دستمزد چیست و به چه کسانی پرداخت می‌شود؟

یکی از سیاست‌های جدید وزارت کار برای ایجاد اشتغال پرداخت یارانه دستمزد است. یارانه‌ای که قرار است به کارفرمایان پرداخت شود تا نیروی بیشتری را استخدام کنند.

در این طرح، اگر کارفرمایی نیروی کار شغل اولی را جذب بنگاه خود کند، از یارانه ۳۰ درصدی برخوردار می‌شود. دولت به مدت یک سال ۳۰ درصد حداقل مزد سالانه را به کارفرما پرداخت می‌کند تا کارفرما در مناطق محروم و کم برخوردار نیروی کار جدید را استخدام کند.

به نظر می‌رسد یارانه دستمزد قرار نیست به صورت نقدی پرداخت شود بلکه احتمالا دولت حق بیمه یک سال نیروی تازه کار را بر عهده می‌گیرد و کارفرما می‌تواند یک سال برای نیروهای جوان و تازه کار خود بیمه پرداخت نکند.

مشمولان یارانه دستمزد

بر این اساس می‌توان گفت یارانه دستمزد

۱- به کارفرمایان تعلق می‌گیرد و نه مردم

۲- این یارانه تنها در مناطق محروم و کم برخوردار پرداخت می‌شود.

۳- مبلغ یارانه دستمزد ۳۰ درصد حداقل حقوق سالانه است. (در سال ۱۴۰۱ معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است)

۴- یارانه تنها در ازای اشتغال نیروهای جوان شغل اولی پرداخت می‌شود.

۵-  مدت زمان پرداخت یارانه دستمزد یک سال است.

شرط دریافت یارانه دستمزد چیست؟

اگرچه یارانه دستمزد فقط به کارفرمایان پرداخت می‌شود، اما نیروی کاری که به استخدام در می‌آید باید مشخصات و شرایط خاصی داشته باشد. اما چه شرایطی؟

۱-متقاضیان اشتغال باید مدرک دیپلم و بالاتر داشته باشند.

۲- سن داوطلب اشتغال نباید بیشتر از ۳۷ سال باشد. تنها استثنا در این زمینه زنان سرپرست خانوار است که تا سن ۴۵ سال می‌توانند در بنگاه اقتصادی مشغنول به کار شوند و کارفرمای آنها می‌تواند مشمول یارانه دستمزد شود.

ثبت‌نام برای دریافت یارانه دستمزد آغاز شده است. بر اساس اطلاعات وزارت کار، متقاضیان دریافت یارانه دستمزد باید به سامانهpyd.mcls.gov.ir  وزارت کار مراجعه و ثبت‌نام کنند.

مشکل طرح یارانه دستمزد چیست؟

اگرچه در جزئیات این طرح عنوان نشده اما به نظر می‌رسد یارانه دستمزد دقیقا معادل حق بیمه‌ای است که کارفرمایان برای اشتغال کارگران خود باید به سازمان تامین اجتماعی بپردازند.

با اجرای این طرح، بنگاه تولیدی احتمالا از پرداخت مالیات معاف می‌شود و  پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی شاغلان تازه کار بر عهده دولت خواهد بود.

این نکته از این نظر نگران‌کننده است که دولت یکی از بزرگترین بدهکاران تامین اجتماعی است. به گفته رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران بدهی دولت به تامین اجتماعی ۴۵۰ هزار تومان است.

با این اقدام، قطعا میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی بیشتر هم می‌شود و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی یک قدم دیگر به ورشکستگی نزدیک‌تر می‌شود.

از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که کارفرمایان برای پرداخت نکردن حق بیمه ماهانه بیش از یک میلیون تومانی، مدام از نیروهای تازه کار استفاده کنند و سر موعد یک سال، با نیروی کار خداحافظی کنند و نیروی جدیدی را جایگزین آن کنند یا اینکه نیروهای قبلی را تعدیل و نیروی تازه کار استخدام کنند.

منبع :  
تعداد بازدید: 111

ارسال به:

رویدادها