سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 991113/1
تاریخ انتشار: 1399/11/13-08:39:07

پرداخت تسهیلات ارزی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان

پرداخت  تسهیلات ارزی به صادرکنندگان و تولیدکنندگان

صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی، خدمات و تولیدکنندگان، مجریان طرح‌های خودگردان با اولویت طرح‌های نیمه تمام می‌توانند از بانک‌های کشور تسهیلات ارزی دریافت کنند که بانک‌ها می‌توانند حداکثر تا سقف ۵ میلیون دلار  برای اشخاص حقیقی و ۲۰ میلیون دلار برای شخص حقوقی اعم از خصوصی و دولتی مشروط به اینکه تسهیلات اعطایی از پنح درصد سرمایه بانک تجاوز نکند، بپردازند. 

بانک‌ها برای کمک به توسعه اقتصادی، گسترش صادرات و ایجاد اشتغال می‌توانند تا یک میلیارد دلار به صادرکنندگان و تولیدکنندگان واجد شرایط تسهیلات ارزی بپردازند که این تسهیلات یکساله و چهارساله هستند و نوع اول برای خرید مواد اولیه و مصرفی و دیگری برای خرید ماشین آلات تولیدی، خدمات مربوطه یا تکمیل طرح‌های نیمه تمام و هزینه‌های مربوط به صدور خدمات پرداخته می‌شود. 

در این راستا، بانک‌ها می‌توانند معادل ۶۰ درصد از یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی را برای تسهیلات یکساله و ۴۰ درصد باقی مانده را برای تسهیلات چهار ساله اختصاص بدهند و اعطای تسهیلات بیش از این مبلغ به تایید بانک مرکزی نیاز دارد. 

همچنین، بانک‌ها می‌توانند حداکثر تا سقف پنج میلیون دلار  برای اشخاص حقیقی و ۲۰ میلیون دلار برای شخص حقوقی اعم از خصوصی و دولتی مشروط به اینکه تسهیلات اعطایی از پنج درصد سرمایه بانک تجاوز نکند، بپردازند. 

منابع تسهیلات ارزی از کجا تامین می‌شود؟ 

علاوه براین، اعطای تسهیلات ارزی به اشخاص حقوقی در قالب اعتبار خریدار حداکثر تا سقف ۳۰ میلیون دلار مانعی ندارد. 

طبق اعلام بانک مرکزی، محل تامین و اعطای تسهیلات ارزی سرمایه‌های ارزی مشتریان نزد بانک‌ها، ذخایر ارزی بانک‌ها، امکانات شعب خارج از کشور و کارگزاران بانک‌ها است و کسانی که واجد شرایط برای دریافت این وام هستند شامل صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی، خدمات و تولیدکنندگان، مجریان طرح‌های خودگردان با اولویت طرح‌های نیمه تمام می‌شود. 

از سوی دیگر، نرخ سود تسهیلات ارزی به تشخیص بانک عامل با توجه به نرخ ارز و وضعیت اعتباری متقاضی تعیین و نرخ سود تسهیلات صادراتی براساس مفاد آیین نامه تامین مالی صادرات محاسبه می‌شود. 

دوره بازپرداخت تسهیلات ارزی چه قدر است؟ 

همچنین، متقاضیان دریافت این وام بدانند که تا شش ماه پس از تاریخ گشایش اعتبار اسنادی برای خرید مواد اولیه و مصرفی و تا دو سال پس از تاریخ گشایش اعتبار اسنادی برای ورود ماشین آلات و اجرای طرح‌ها می‌توانند از تسهیلات ارزی بهره مند شوند و در صورت سپری شدن دوره استفاده قبل از استفاده کامل از تسهیلات، تمدید دوره مذکور به تشخیص بانک با توجه به مقررات جاری بلامانع است.

علاوه براین، دوره بازپرداخت این تسهیلات شامل  شش ماه پس از دوره تنفس در یک قسط برای خرید مواد اولیه و مصرفی و حداکثر در هشت قسط مساوی و متوالی شش ماهه که اولین قسط آن بعد از انقضای دوره تنفس برای ورود ماشین آلات و اجرای طرح‌ها و صدور خدمات و بنا یه تشخیص بانک خواهد بود. 

 لازم به ذکر است که استفاده کنندگان از تسهیلات باید عین ارز را در سررسیدهای مربوطه به بانک برگرداند. 

منبع : ایسنا
تعداد بازدید: 869

ارسال به:

رویدادها