سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 970603
تاریخ انتشار: 1397/06/03-09:16:50

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: دعوت از بخش خصوصی براي تصمیم‌گیری‌ راهبردی

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: دعوت از بخش خصوصی براي تصمیم‌گیری‌ راهبردی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انتظار دولت حضور فعالانه نمایندگان باتجربه بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌گیری‌هاي راهبردی است.

در آستانه هفته دولت،­ نشست هم اندیشی شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و محمد شریعتمداری درباره مشکلات شرایط روز تجار ایرانی با آنها گفتگو کرد.

در این دیدار موضوعاتی از قبیل عرضه محصولات پتروشیمی، ترخیص کالا از گمرک، قیمت گذاری کالاهای تولیدی و ورود موقت کالاها مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در اين نشست تاکيد کرد: انتظار دولت حضور فعالانه نمایندگان باتجربه بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌گیری‌هاست و آقای روحانی کابینه را موظف کرده‌اند با مراجع فکری جامعه گفتگوی نزدیک داشته باشند.

شريعتمداري با اشاره به مشکلاتی که برای اقتصاد کشور به وجود آمده است، خطاب به پیشکسوتان اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: تلاشگران بخش خصوصی بیش از دولت به نظام و حفظ آن با همه خصوصیاتی که دارد علاقه‌مند است، خصوصا شورای عالی پیشکسوتان اتاق بازرگانی که همه آنچه که در اختیار داشتند را سال‌های متمادی در طبق اخلاص گذاشتند و از همه چیز حتی جان عزیز و جوانیشان دریغ نکردند.

وی افزود: مسائل و مشکلات در عرصه اقتصاد کشور وجود دارد اما نگاه منصفانه این است که در چند ماه اخیر تشدید شده و علت آن هم روشن و واضح است.

تزریق عدم قطعیت در جامعه، علت اصلی نوسانات اقتصادی کشور

او در ادامه با بیان مشکلاتی که در اثر خروج امریکا از برجام و کارشکنی ترامپ برای اقتصاد کشور رخ داده، اضافه کرد: واقعیت این است که اتفاقی در کشور رخ داده و باید برای عبور از این شرایط فضا را به سمت همدلی سوق داد و با همراهی شما می توان این مشکل را مدیریت و از آن عبور کرد. دوره ای که دولت جدید روی کارآمد عدم ثبات در اقتصاد ایران حاکم بود. شما با امید پای صندوق‌های رای آمدید و به دولت تدبیر و امید رای دادید و شاهد بودیم سال 92 در مدت کوتاهی تغییرات مثبتی هم اتفاق افتاد.

شریعتمداری با نگاه به تغییرات اقتصادی کشور در ابتدای دولت یازدهم افزود: علت اصلی تغییرات مثبت در آن زمان نگاه امیدوارانه همه مردم خصوصا فعالان اقتصادی به آینده کشور بود، در واقع قبل از حضور رسمی آقای­ روحانی و اجرای سیاست های اقتصادی در کشور، قیمت ارز سیر نزولی پیدا کرد و قبل از استقرار ایشان در اداره دولت روند تغییرات قیمت‌ها کند شد و تورم نقطه به نقطه در مدت کوتاهی به زیر ۱۰درصد کاهش پیدا کرد. عاملی که باعث این اتفاق شد چیزی جز تزریق ثبات در کشور، آرامش و امید به آینده سیاسی و اقتصادی نبود. در واقع این همان اکسیر ارزشمندی بود که کشور را به آن سمت هدایت کرد. بعد از آن حضور افراد متخصص در کابینه به انتخاب رئیس­ جمهور نیز شرایط کشور را به سمت بهتری سوق داد.

وزیر صنعت معدن تجارت ­همچنین در ادامه شرایط کنونی را ناشی از پمپاژ عدم ثبات و قطعیت در آینده ایران ارزیابی و تصریح کرد: امروز با شرایطی مواجه هستیم که باید به منطق سال۹۲ بازگردیم. آنچه باعث شده در این شرایط خاص اقتصادی باشیم وجود نا اهلی بر سر راه که عدم قطعیتی را در فضای سیاست خارجی کشور تا مرز جنگ تزریق می کند و گمان می کند که شرایط هم برای ایجاد این ناهماهنگی و تشویش به علت شرایط اجتماعی و سیاسی کشور فراهم است و راه حل آن را هم راه حل اقتصادی می داند. دشمن تلاش می‌کند فشار را عمدتا در فضاهایی ایجاد کند که اشتغال را تحت تاثیر قرار دهد و کشور را به لحاظ اجتماعی از مسیر درست خود خارج کند.

شریعتمداری افزود: ما باید هوشیار باشیم و صیانت از کشورمان را در اولویت قرار دهیم. به طور مثال تحریم خرید فرش به همین منظور بود چون فرش سهم بالایی در درآمد اقتصاد ایران ندارد اما 2 میلیون نفر در گوشه و کنار کشور به این کار مشغول هستند و بنابراین این مساله را هدف قرار می‌دهد . هچنین صنعت خودروسازی در تحریم های گذشته تحریم آخر بود اما این بار تحریم اول است و علتش این است که حجم عظیمی از اشتغال در این حوزه وجود دارد و خودروسازان بزرگی هستند که در این زمینه اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در ایجاد این شرایط عدم قطعیت همه ما هم مسئولین و هم مردم در چندماه گذشته کارنامه خوبی نداشتیم و باید برای اصلاح و ایجاد امید تلاش کنیم.

لزوم کمک همه جانبه برای عبور از شرایط بحرانی در اقتصاد

وزیر صنعت معدن تجارت­ با اشاره به اینکه همه بخش‌های کشور لازم است در این شرایط کمک کنند، افزود: این کمک افراد معمولی که همه دارایی‌هایش را تبدیل به دلار می کند تا فعالان بزرگ اقتصادی را شامل می شود. ما امتحان خوبی در این زمینه پس نداده ایم.

وی همچنین با اشاره به تصمیماتی که دولت در زمینه ارز اتخاذ کرده توضیح داد: باید درک کنیم برخی تصمیمات در شرایط و موقعیت خاص اتخاذ شد، زیرا هر لحظه قیمت آن بالا می‌رفت و پیش بینی اینکه اگر تصمیمی نگیریم این روند ادامه پیدا می کند باعث شد دولت تصمیم به وضع برخی محدودیتها بگیرد و در آن شرایط فرصت نبود و تصمیمی بود که باید با تمام جوانب چالشی که داشت اتخاذ می شد.

شریعتمداری در ادامه با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی قابل تغییر هستند، افزود: برای مثال فهرست­­ممنوعه واردات به کشور که اعلام شده برای محصولاتی است که در داخل تولید و مواد اولیه آنها در داخل وجود دارد و مساله ای نیست که نتوان آن را تغییر داد. مثلا آنچه از آن به عنوان مواد اولیه تولید یاد می شود 100 درصد آزاد است و به هیچ وجه ممنوع نیست و با پیشنهاد و درخواست افراد صاحب نظر جلوی ممنوعیت واردات گرفته خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمده است، توضیح داد: آنچه تصمیم گرفته شده این است که درباره کالاهای اساسی به علاوه دارو و تجهیزات پزشکی به سمت کنترل برویم. اما درباره دیگر اقلام می‌گوییم که ضوابط قیمت گذاری را بخش خصوصی باید وضع کنند و تنها ملاحظهای که دولت دارد هماهنگی در اعلام قیمت است.

ثبت در سامانه انبارها ضروری است

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره برخوردهایی که به عنوان احتکار صورت می‌گیرد، توضیح داد: اگر کسی می خواهد کالایش احتکار محسوب نشود باید مشخصات کالا را در سامانه جامع انبارها ثبت کند و اگر این کار را کرد دیگر احتکار نیست.

شریعتمداری همچنین درباره ورود موقت کالاها اضافه کرد: درباره ورود موقت هم باید تاکید شود که ورود موقت هیچ کالایی ممنوع نیست و هیچ بخشنامه‌ای در این زمینه صادر نشده است و هرکس جلوی این کار را بگیرد خلاف قانون است.

لزوم ارتباط وزرات صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی

وزیر صنعت معدن تجارت­ درباره اتباط این وزارتخانه با اتاق بازرگانی گفت: دولت برای برقراری یک ارتباط مکانیزه ­با اتاق آماده است و چه اتاق به صورت منظم مرکز این کار باشد و چه کمیسیون های تخصصی آن مرجع این کار باشد و چه ترکیبی از رؤسای کمیسیون ها باشند، دولت آماده برای همراهی و استفاده از مشاوران صادق خود در بخش خصوصی است.

حمایت از تولید، شرط حیات اقتصادی کشور

وزیر صنعت معدن تجارت­­­­ با اشاره به اهمیت تولید و حمایت دولت افزود: تا زمانی که تولید در کشور سودآور نشود ما محکوم به روش‌های حمایتی هستیم، بسیاری از رشته های تولیدی کشور با دلار آزاد امکان ادامه حیات ندارند. در حال حاضر تولید کشور با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه است و راه حل هم بسته حمایتی دولت از تولید است که در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.

شریعتمداری در ادامه درباره کالاهای ممنوعه تصریح کرد: در مورد ممنوعیت واردات کالا اختیار با وزارت صنعت معدن تجارت ­است و هرکدام از کالاهای ممنوعه که مشکلی دارند را اگر اتاق پیشنهاد داشته باشد، بررسی کارشناسی فوری انجام خواهد شد و آنها را از فهرست­­خارج می‌کنیم. برای مثال در کشور پشم شیشه در به اندازه کافی داریم و تولیدکنندگان هم به این مساله اذعان کرده‌اند اما برای پوشش لوله‌ها نوعی از پشم شیشه را احتیاج داریم که در داخل تولید نمی شود. این کالا برای مثال بررسی و آزاد شده است.

وزیر صنعت معدن تجارت­ در پایان ضمن ابراز رضایت از دیدار با پیشکسوتان اتاق بازگانی افزود: انتظار دولت حضور فعالانه نمایندگان باتجربه بخش خصوصی در فرایند تصمیم‌گیری‌ها است و دکتر روحانی کابینه را موظف کرده‌اند با مراجع فکری جامعه گفتگوی نزدیک داشته باشند، من به نمایندگی از صنعت گزارش صحبت‌های دلسوزانه شما را به دولت خواهم داد و از شما دعوت می‌کنم در کنار تصمیم‌گیران صنعت کشور در فرایند تصمیم‌گیری‌ها یاری رسانی کنید تا از این مقطع تاریخی با کمک هم به سلامت عبور کنیم.

تعداد بازدید: 422

ارسال به:

رویدادها