سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 991006/2
تاریخ انتشار: 1399/10/06-08:44:21

خراسان رضوی آماده واگذاری طرحهای نیمه تمام به بخش خصوصی است

خراسان رضوی آماده واگذاری طرحهای نیمه تمام به بخش خصوصی است

 استاندار خراسان رضوی گفت: از محل ماده ۲۷  قانون الحاق ۲ در خصوص واگذاری طرح های تملک دارایی سرمایه‌ای استان، آماده واگذاری طرحهای عمرانی نیمه تمام حتی به صورت رایگان به بخش خصوصی هستیم.

محمد صادق معتمدیان پنجشنبه شب در دیدار با رییس اتاق بازرگانی ایران و هیات رییسه اتاق بازرگانی مشهد افزود: ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ مربوط به مقررات مالی دولت به استانها اجازه می‌دهد برخی طرحهای نیمه تمام را برای اجرا به بخش غیردولتی واگذار کنند.

وی اضافه کرد: پارسال عملکرد خراسان رضوی در اجرای ماده ۲۷ قانون الحاق ۲ صفر بود اما امسال از محل تبصره ۱۹ تشویقی مربوط به این ماده قانونی، ۶۵۰ میلیارد ریال به ۸۲ طرح نیمه تمام استان اختصاص یافته است که باید هر چه سریعتر با واگذاری این طرحها به بخش خصوصی اعتبارات مزبور را جذب کرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: برای نخستین بار طی ۴۱ سال گذشته این اختیار به استانداران داده شده است که املاک مازاد دستگاه‌های اجرایی را به فروش گذاشته و درآمد حاصل از آن را صرف اتمام طرحهای نیمه تمام کنند.

معتمدیان افزود: در این راستا ۲۰ هزار پلاک استانی مازاد و ۷۰ هزار پلاک ملی مازاد در خراسان رضوی وجود دارد که می‌توان با همفکری با بخش خصوصی آنها را به فروش گذاشت و درآمد حاصل از آن را صرف تکمیل طرحهای نیمه تمام و تحرک بخشی به بخش عمرانی استان کرد.

وی با بیان این که بودجه استانی خراسان رضوی نیاز به تقویت دارد ادامه دارد: ۸۵ درصد از منابع کشور در اختیار وزارتخانه‌ها و سازمانها در سطح ملی است و ۱۵ درصد از این منابع و اعتبارات به استانها تعلق می‌گیرد لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید تلاش بیشتری برای جذب اعتبارات از وزارتخانه‌ها و سازمانها برای خراسان رضوی داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به این که سهم خراسان رضوی از اقتصاد کشور ۱۰ درصد است گفت: مرزهای مشترک با ۲ کشور و دروازه ورود به بازار کشورهای آسیای میانه، زیرساختهای ریلی، هوایی و جاده‌ای برای تجارت، توانمندی‌های بالا در معادن و مشارکت بالای بخش خصوصی در صنعت و تجارت از مزیتهای اقتصادی خراسان رضوی است.

اختصاص اعتبارات جدید برای ساماندهی دوغارون

استاندار خراسان رضوی گفت: وزارت راه و شهرسازی ۴۵۰ میلیارد ریال در حوزه راهداری و هزار میلیارد ریال در حوزه ساخت پایانه مسافری برای ساماندهی دوغارون اختصاص داده است.

معتمدیان با تاکید بر این که در منطقه مرزی خراسان رضوی با افغانستان و مراودات تجاری با این کشور نیازمند تحولات جدی هستیم افزود: توقف بالای خودرو در مرز دوغارون قابل تحمل نبود لذا با افزایش ساعات کاری دستگاه‌های متولی در مرز از حجم توقفها کاسته شد.

وی ادامه داد: دوغارون، مرز بین المللی جمهوری اسلامی ایران است و باید به لحاظ روان سازی در تردد کامیونهای تجاری و فراهم کردن امکانات مناسب برای تجارت، مورد توجه ویژه از سوی مسوولان استانی و کشوری قرار گیرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: به طور قطع، بخش خصوصی به دنبال کاهش هزینه‌های ترانزیت و صادرات و واردات کالا از مرز است و باید وضعیت دوغارون ساماندهی شود تا هزینه اضافی بر فعالان اقتصادی تحمیل نشود.

معتمدیان افزود: رقبای منطقه‌ای در حال گرفتن بازارهای خارجی ایران از جمله بازار افغانستان هستند لذا یکی از ماموریتهای حاکمیتی ما تسهیل تجارت بخش خصوصی با کشور افغانستان و سایر کشورهای آسیای میانه است.

وی با تاکید بر لزوم نگاه ملی به مرزهای سرخس و دوغارون در خراسان رضوی اضافه کرد: برای رفع اختلافات ریز حقوقی و نقطه اختلافی بین افغانستان و ایران در مرز خراسان رضوی از طریق وزارت امور خارجه پیگیر شده‌ایم تا این مشکل برای همیشه حل شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: پیگیر هستیم که اختلافات کوچک حقوقی که کمتر به آن پرداخته شده است حل شود، میلیاردها تومان صرف زیرساختها در سرخس شده اما کمتر از ۲۰ درصد از ظرفیت سرخس استفاده شده است.

معتمدیان افزود: برای حل مشکلات مرزی خراسان رضوی با ترکمنستان وارد عمل شده‌ایم تا از ظرفیت مرزها در توسعه صادرات و تجارت بهره بگیریم.

تعداد بازدید: 849

ارسال به:

رویدادها