سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950306/1
تاریخ انتشار: 1395/03/06-09:17:19

نظرسنجی از ۱۰ اقتصاددان منتقد/ بند ۲ "ده اقدام" روی هوا/ دولت از منتقدان پیشنهادی نخواست

نظرسنجی از ۱۰ اقتصاددان منتقد/ بند ۲

نظرخواهی دولت از اقتصاددانان منتقد در راستای احیای تولید داخل یکی از ده اقدام برای عمل به اقتصاد مقاومتی بود که طبق نظرسنجی تسنیم از ۱۰اقتصاددان منتقد نه‌تنها این نظرخواهی انجام نشد، بلکه به نظرات منتقدین در رسانه‌ها هم توجهی نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری در آستانه سال جدید، سال 95 را با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند و در سخنرانی خود در حرم مطهر رضوی در روز اول فروردین 95، ده اقدام اساسی اقتصاد مقاومتی را برای نجات کشور بازگو کردند.

بند 2 اقدامات لازم در خصوص اقتصاد مقاومتی مربوط به احیای تولید داخلی است که رهبر انقلاب در این خصوص از دولت خواستند نظر منتقدان را درباره احیای تولید داخلی جویا شوند.

در این بند تصریح شد: "زنده کردن تولید داخلی آن‌طور که به من گزارش کرده‌اند، ما امروز  حدود 60 درصد از امکانات تولیدمان تعطیل است. بایستی ما تولید را احیا کنیم. من به مسئولین محترم دولتی مکرر گفته‌ام که این منتقدینی که هستند را بخواهید و حرفهایشان را بشنوید. گاهی پیشنهادهای خوبی دارند".

خبرگزاری تسنیم در راستای رصد و ارزیابی اقدامات صورت گرفته در خصوص 10 اقدام، سراغ اقتصاددانان و منتقدان دولت رفت و نظر آنها را درباره احیای تولید و اینکه آیا دولت نظرات آنها را جویا شده است یا خیر، جویا شد که اظهاراتشان به‌شرح زیر است:

احمد توکلی، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: نامه‌ای را به دولت به‌منظور احیای تولید داخل ارسال کردیم اما در عمل هیچ اقدامی برای احیای تولید داخل مشاهده نکردیم. به‌صورت مستقیم هم هیچ نظرسنجی و نظرخواهی درباره راهکارهای تولید داخل ندیدم.

جعفر قادری، اقتصاددان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: درباره احیای تولید داخل از بنده نظرخواهی نشد، اما با توجه به وضعیت تولید فعلی، ضرورت دارد دولت از صاحب‌نظران حوزه اقتصادی و تشکل‌های اقتصادی نظرسنجی کند. دولت اقداماتی را در زمینه توجه به تولید در دستور کار دارد، از جمله برگزاری همایش‌های مختلف اما به این معنی نیست که نظر کارشناسان را جلب یا نفی کرده است. ما نظراتمان را در کمیته‌های مجلس و تریبون‌ رسانه‌ها مطرح کردیم. تولید در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد. دولت باید تمام قراردادهای خارجی و تفاهم‌نامه‌های خارجی را هم به مسیری سوق دهد که به‌نفع تولید داخل و به‌منظور تقویت تولید داخل باشد.

حجت‌الله عبدالملکی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع): درباره زنده کردن تولید داخل از سوی دولت نظرسنجی و نظرخواهی از وی صورت نگرفته است. اما زنده کردن تولید داخل تا جایی اهمیت دارد که می‌توان گفت، مهار موج بیکاری و رکود با عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی تحقق می‌یابد.

ایرج ندیمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: در نشست‌های کارشناسی نظرهای خود را مطرح  کردیم. بخشی از مسائل را اطلاع رسانی کردیم، اما نظرخواهی به‌صورت موردی از من نشده است. نشست‌هایی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کار و بانک مرکزی برگزار شد و ما هم نظرات خود را بیان کردیم. منتقدان واقعیت‌ها را بیان می‌کنند و دولت به‌منظور رسیدن به وضعیت مطلوب‌تر باید استفاده بهینه کند.

مسعود میرکاظمی، کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی: نظرات بسیاری برای احیای تولید داخلی داریم اما این دولت اعتقادی به نظرخواهی از کارشناسان ندارد. رفتارهای دولت حاکی از این نظر است که این دولت اعتقادی به توجه به نظر کارشناسان ندارد، حتی در داخل دولت نیز به نظرات برخی وزرا توجهی نمی‌شود. چندین نفر در دولت هستند که اقتصاد را سیاسی و مسائل را دنبال  می‌کنند.

محمد خوش‌چهره، اقتصاددان: به‌صورت موردی از هیچ کدام از اقتصاد‌دان‌ها نظرخواهی نشده است، اما اقتصاد‌دان‌ها نظرات خود درباره احیای تولید داخل را مطرح کرده‌اند. اگر درباره مسائل نظری بخواهند می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم. تولید داخلی یکی از موارد مهم در کشور است، اما یکی از مشکلات و چالش‌های مهم و اصلی اقتصاد مقاومتی، عدم درک مفهومی صحیح از این عبارت است.

ابوالقاسم حکیمی‌پور، اقتصاددان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی: تا کنون از هیچ کدام از اقتصاد‌دان‌های دانشگاه علامه طباطبایی نظرخواهی درباره تولید داخلی نشده است. فاصله زیادی بین این دولت و اقتصاد‌دان‌ها وجود دارد. تولید در کشور ما جاذبه ندارد. در کشورهای توسعه یافته با توجه به میزان بیکاری و میزان تولید کالا و خدمات، سیاست‌هایی را برای ممانعت از واردات کالا از کشورهای دیگر به کار می‌گیرند تا از تولید داخلی کشور خود حمایت کنند، چنین سیاستی در کشور ما وجود ندارد و دولت هیچ کدام از نظرات کارشناسان را مد نظر قرار نمی‌دهد.

احسان خاندوزی، اقتصاددان، مدرس دانشگاه و عضو هیأت علمی و مدیر دفتر اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس: دولت تا کنون هیچ نظرخواهی از منتقدین درباره احیای تولید داخل نداشته است. نسبت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی، آشکارتر از آن است که نیاز به مقدمه مفصل داشته باشد و از مجموع اقدامات پیشنهادی 10گانه مقام معظم رهبری در حرم منور رضوی، چند نکته نخست بر این مدار می‌گردد. امر واقع آن است که برنامه اقتصاد مقاومتی را نمی‌توان مجموعه پروژه‌های منفک یا جزایر مستقل در نظر گرفت، تولید ملی با صفاتی مانند دانش‌بنیان بودن، عاری از فساد، درونزا و برونگرا، نخ تسبیح برنامه عزیمت به‌سوی یک اقتصاد مقاوم است و در دنباله خود نتایجی چون رونق اقتصاد و اشتغال، عدم وابستگی درآمد دولت به نفت، ارتقای بهره‌وری، عدم وابستگی به واردات کالاهای اساسی و غیره را در پی دارد. اقتصاد ملی اگر بخواهد نه متکی بر عصای چوبین و عاریتی درآمد نفت، بلکه متکی بر پای تنومند خویش بایستد، چاره‌ای جز عزم جزم برای تقویت تولید ملی ندارد.

ابراهیم رزاقی، اقتصاددان: از بنده چندین بار برای سخنرانی دعوت به عمل آمده است، اما من حاضر به صحبت نشده‌ام، علت نپذیرفتن دعوت هم عدم اعتقاد دولت به رشد تولید داخلی است. رویه دولت حمایت از سیستم سیاست‌های اقتصادی لیبرال سرمایه‌داری است، به‌قدری حامی این روش هستند که راضی نیستند با تمام تجربیات اشتباه مسیر سیاست گذاری را با وجود وخیم شدن شرایط تغییر دهند. سیاست‌های اقتصادی کشور لیبرال سرمایه‌داری است. متأسفانه دولت اعتقادی به رشد تولید داخلی ندارد، چرا که اگر اعتقاد داشت 80 درصد از مجموع کالاهای واردشده، شامل کالاهای مصرفی که مشابه‌شان در داخل تولید می‌شوند، نبود. دولت باید واردات را به‌گونه‌ای هدایت می‌کرد که رشد تولید داخل را به‌همراه داشته باشد، بعضی از کشور‌ها مانند چین، کره، مالزی و تایوان نیز واردات زیادی دارند، اما این واردات با صادرات بالاتری توأم است، این در حالی است که در کشور ما نه‌تنها تولیدات داخل را صادر نمی‌کنیم، بلکه قدرت رقابت با تولیدات خارجی را هم از تولیدکنندگان داخلی می‌گیریم.

یحیی آل‌اسحاق، کارشناس اقتصادی: از بدنه دولت به‌خلاف اظهارات مقام معظم رهبری هیچ گونه نظرخواهی از اقتصاددانان به‌ویژه منتقدین برای زنده کردن تولید وجود نداشته است. باید جنس ایرانی به‌گونه‌ای تولید شود که امکان رقابت در سطح بین المللی را با کالاهای رقیب داشته باشد، نباید در بخش عرضه و کیفیت از اجناس خارجی عقب بمانیم

منبع : تسنیم
تعداد بازدید: 1881

ارسال به:

رویدادها