سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950222/4
تاریخ انتشار: 1395/04/22-11:10:01

عضوکمیسیون صنایع مجلس در جلسه بررسی مشکلات ارزی تولیدکنندگان: آمار واقعی بیکاری در کشور ۶ میلیون نفر است

عضوکمیسیون صنایع مجلس در جلسه بررسی مشکلات ارزی تولیدکنندگان: آمار واقعی بیکاری در کشور ۶ میلیون نفر است

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه از آمار بیکاری کشور عنوان می‌شود وجود ٣میلیون‌نفر بیکار در جامعه است، اما حقیقتا ۶ میلیون‌نفر بیکار در اجتماع وجود دارد و اگر اقدامی جدی در حوزه بیکاری نشود، با بحرانی جدی مواجه خواهیم‌شد.
حمید گرمابی در جلسه بررسی مشکلات نرخ ارزی برای فعالان اقتصادی در انجمن مدیران صنایع، اظهار کرد: برای پیگیری مسائل و مشکلات حوزه صنعت، نیازمند دریافت اطلاعات دقیق هستیم و شما صنعتگران به دلیل حضور در متن صنعت، بهترین منبع اطلاعاتی هستید و با کمک شما، می‌توان بسیاری از آمارها را پیدا کرد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی بیان کرد: یکی از مواردی که باید موردتوجه قرار گیرد سهم صادرات در تعیین نرخ ارز است. به‌عنوان مثال، سال گذشته میزان صادرات کشور به ۵۵میلیاردتومان رسید؛ یعنی سهم صادرات ما ١٢درصد GTP بوده که بسیار کم است.
وی ادامه داد: بعضی کشورها مبنای اقتصاد خود را بر پایه صادرات گذاشته‌اند و در این زمینه، از ظرفیت‌های بخش خصوصی استفاده می‌کنند. این در حالی است که ٨٠درصد اقتصاد ما دولتی است.
گرمابی با بیان اینکه تمام مسائل کشور از سیاست نشئت می‌گیرد، عنوان کرد: متاسفانه اقتصاد ما سیاسی است و کمترین تلاطم سیاسی در اقتصاد اثر می‌گذارد. باید توجه داشت که دولت با منابعی که در دست دارد نمی‌تواند ارز تک‌نرخی داشته‌باشد.

مشکلات ارزی صادرات غیرنفتی
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان نیز در ادامه، با بیان اینکه امروز صادرات غیرنفتی با نرخ ارز مشکلاتی جدی دارد، اظهار کرد: سیاست ارزی کشور کاملا تحت‌تاثیر سیاست بودجه‌ای دولت و روابط داخلی و خارجی است.
طیبی افزود: دلار ارزان‌قیمت شده چون بحث قاچاق کالا عنوان می‌شود و با تعرفه، خواسته‌ایم این قاچاق را ریشه‌کن کنیم، اما قاچاق گمرک را دور می‌زند و تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کند.
وی ادامه داد: یکی از هدف‌گذاری‌های آمریکا کاهش نرخ تورم است و می‌خواهد تورم خود را به ٢درصد برساند و از سوی دیگر، ژاپن می‌خواهد در کشورش تورم ایجاد کند، اما نمی‌تواند. باید توجه داشت تورم در کشور برای افرادی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند مناسب نیست، چون قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و در قبال افزایش ٢٠درصدی تورم، تنها ١٠درصد افزایش حقوق دارند.

مشکل فروش در تولید
نایب‌رئیس انجمن مدیران صنایع خراسان تاکید کرد: معضل اصلی تولیدکننده امروز این است که نه‌تنها در خارج از کشور نمی‌تواند بفروشد، بلکه در داخل نیز به دلیل قیمت تمام‌شده بالا، توانایی فروش ندارد.
محمد سیادت، عضو اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی، نیز در ادامه با بیان اینکه «تولیدکنندگان امروز با مسائلی همچون محیط‌زیست و... سرگرم شده‌اند»، گفت: تولید کشور با این تصمیمات و موازی‌کاری‌ها به سمت نابودی سوق پیدا کرده‌است.
وی عنوان کرد: ‌در حوزه گردشگری و سفرهای خارجی، میلیاردها دلار ارزش افزوده از کشور خارج و به دبی و ترکیه تزریق شد چون خدماتی که کشورهای همسایه ما به گردشگر می‌دهند را نمی‌توانیم در داخل کشور ارائه دهیم.
سیادت با بیان اینکه «پایین‌آوردن نرخ ارز خیانت به مملکت است»، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در کشورهای نفتی روی داد این بود که نحوه تبدیل دلار به ریال مشکل بود و یکی از وظایف بانک مرکزی تثبیت نرخ دلار است که در ایران ٧٠تا٨٠درصد این کار توسط دولت صورت می‌گیرد.

تعداد بازدید: 792

ارسال به:

رویدادها