سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

جلسه کمیته صنعت ، معدن و تجارت شورای راهبری آموزش های مهارتی

جلسه کمیته صنعت ، معدن و تجارت شورای راهبری آموزش های مهارتی
دومین جلسه کمیته صنعت، معدن و تجارت شورای راهبری آموزش های مهارتی با مسئولیت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان در تاریخ 1394/2/23 در محل دبیرخانه انجمن برگزار گردید.
این جلسه با حضور نمایندگان سازمان فنی و حرفه ای ؛ سازمان صنعت و معدن و تجارت؛ آموزش و پرورش؛ اتاق اصناف؛  شرکت شهرک های صنعتی ؛ انجمن صنایع همگن صنایع غذایی استان تشکیل گردید .
همانطور که می دانیم يكي از عوامل مهم در دستيابي به توسعه­ سرمايه انساني، توجه به آموزش‌هاي مهارتي است. اين آموزش‌ها نه تنها عهده دار تربيت نيروي كار مورد نياز بخش‌هاي مختلف اقتصادي است، بلكه از طريق بستر سازي خود اشتغالي، به حل مشكل بيكاري نيز كمك شاياني مي نمايد. با توجه به اهميت آموزش هاي مهارتي، اين آموزش ها به عنوان يک اولويت حساس و حياتي در تربيت نيروي انساني متخصص و کارآفرين و همچنين راهکاري مؤثر در پاسخ به نيازهاي اشتغال و بازار کار، مورد توجه جدي قرار گرفته است.
با توجه به پراکندگی و تنوع صنایع و همچنین بکارگیری تکنولوژی های جدید، ارائه آموزشهای تخصصی جهت شاغلین هر صنعت بطور جداگانه علاوه بر یکسان سازی سطح مهارتی، کمک شایانی در راستای تخصصی نمودن مشاغل و در نهایت کمک به رشد و توسعه دانش فنی آن صنعت خواهد نمود.
هدف از اجرای این طرح برقراری ارتباط میان صنایع همگن و استفاده از پتانسیل های متقابل در جهت ارتقاء مهارت شاغلین آن می باشد. با اجرای این طرح در نظر است با تشکیل یک قطب در هر صنعت و ایجاد مرکز آموزش پایلوت تخصصی نیازهای آموزشی آن صنعت مرتفع گردد.
جهت اجرای طرح ابتدا فهرستی از صنایعی که بخش عمده ای از صنعت استان را تشکیل داده و از فراوانی بیشتری نسبت به سایر صنایع برخوردارند تهیه شده و سپس نسبت به برگزاری نشستهای تخصصی و احصاء نیازهای آموزشی اقدام می گردد.
سپس هر یک از مشاغل موجود در آن صنعت شناسایی شده و شرایط احراز شغل معین می شود. در این قسمت در صورت امکان از اطلاعات اداره کار در طرح طبقه بندی مشاغل می توان استفاده نمود. پس از مشخص شدن شرایط احراز هر شغل، ویژگی های متصدی شغل نیز بررسی شده و با شرایط احراز شغل مطابقت داده شده و جهت موارد مورد نیاز تا رسیدن به حداقل شرایط احراز شغل برنامه  ریزی لازم صورت می پذیرد و دوره های آموزشی لازم تدارک دیده می شود.
در انتها انتظار می رود مشاغل تعریف شده در هر صنعت بصورت یکسان از آموزشهای تخصصی بهره مند شده و به راحتی بتوانند در صنایع مشابه مشغول به کار شوند.
خاطر نشان می سازد صنايع غذايي با داشتن بيشترين اشتغال در بين ساير صنايع استان بعنوان اولين گروه صنايع همگن جهت اجرايي اموزشهاي مهارتي انتخاب گرديده است .



.




منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 530

ارسال به:

رویدادها