سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

صادرات نفت ایران

صادرات نفت ایران
ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه تا 2/5 میلیون بشکه صادرات نفت داشت اما در سال ۲۰۱۳ این رقم به حدود یک میلیون بشکه کاهش پیدا کرد‌.
اما براساس گزارش ماهانه آژانس بین‌‌المللی انرژی که اخیرا منتشر شده است، صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که از نیمه سال ۲۰۱۲ که تحریم‌‌های غرب علیه ایران به اجرا گذاشته شد، یک رکورد محسوب می‌شود‌.
آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش از رشد صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی خبر داده و عنوان داشت که صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۲ تاکنون به بالاترین حد خود رسیده است‌.
بعد از توافق موقت هسته‌ای در پاییز سال گذشته ایران مقداری بر صادرات نفت خود افزود و طی ماه‌های گذشته تحت تاثیر افزایش امیدها به حصول توافق جامع هسته‌ای و تدوین سند نهایی آن، صادرات نفت ایران باز هم افزایش یافته است‌. آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۷ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می‌دهد در گزارش ماهانه خود می‌نویسد که صادرات نفت ایران در ماه میلادی می ‌نسبت به ماه قبل آن ۲۳۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است‌.
این گزارش می‌گوید ایران طی ماه گذشته مجموعا در هر روز دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه تولید نفت‌خام داشته است‌.
آژانس می‌نویسد که ایران برای روزی آماده می‌شود که تحریم‌های بین‌المللی لغو شود و از لحاظ نظری این کشور قادر است چند ماه بعد از لغو تحریم‌ها، تولید نفت خود را به 3/4 تا 3/6 میلیون بشکه در روز افزایش دهد‌.
وزیر نفت ایران پیشتر گفته بود که ایران به علت تحریم‌ها و محدودیت‌ها‌ تولید و صادرات نفت خود را کاهش داده است اما معتقدیم فورا یا یک ماه پس از لغو تحریم‌ها بتوانیم تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز و پس از شش تا هفت ماه نیز به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم و منصفانه است که سطح تولید نفت ایران به پیش از اعمال تحریم‌ها علیه این کشور بازگردد.
رکن‌الدین جوادی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز پیشتر اظهار امیدواری کرده بود که میزان صادرات نفت ایران پس از رفع تحریم‌ها و در یک دوره زمانی سه تا چهار ماهه به حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز افزایش یابد‌. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران تاکید دارد توافق و تحریم با یکدیگر سازگاری ندارند و طبق چارچوبی که در گفت‌وگوهای لوزان به آن دست پیدا کردیم، همزمان با اجرای توافقنامه، تحریم‌ها برداشته خواهند شد و قطعنامه‌های شورای امنیت هم از طریق قطعنامه تازه‌ای لغو خواهند شد‌.
در حال حاضر تهران و شش قدرت جهانی در تلاش هستند که به توافق جامع هسته‌ای که مهلت آن ۱۰ تیرماه در نظر گرفته شده است، دست یابند‌.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 414

ارسال به:

رویدادها