سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس مطرح کرد خجالت نعمت‌زاده از صف خودروهای صفرکیلومتر مقابل تعمیرگاه‌ها

رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس مطرح کرد خجالت نعمت‌زاده از صف خودروهای صفرکیلومتر مقابل تعمیرگاه‌ها


 رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس با بیان "متأسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند" گفت: انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست بلکه هدف اصلاح این صنعت است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی علی‌لو شب گذشته با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه 46 سال سابقه خودروسازی در ایران کافی است که فعالان این صنعت ضمن ارتقای کیفیت بتوانند رضایت مشتریان را تا حدی افزایش دهند که رغبتی به خرید خودروهای خارجی نداشته باشند، اظهار داشت: متأسفانه در کشور هنوز جاده تست نداریم در صورتی که کشورهای غیرخودروساز برای خودروهای وارداتی از این امکانات بهره‌مندند تا از استانداردهای ساخت و طراحی و ایمنی خودروها مطمئن شوند.
وی افزود: متأسفانه در یکی از مواردی که در روزهای اخیر به من اطلاع داده شد در قم خودروی صفرکیلومتر بعد از خرید بلافاصله به نمایندگی مراجعه می‌کند و به وی اعلام می‌شود که گیربکس آن خراب است و باید از تهران تأمین شود و بعد از مدتها قطعه دست‌دوم از آب در می‌آید و به‌جای آن هم قطعه دست‌دوم نصب می‌شود و این موارد زیاد است و به‌راحتی می‌توان با مراجعه به نمایندگی‌های فروش خودروسازان و صف خودروهای صفرکیلومتر مشاهده کرد.
این نماینده مجلس اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان ما دچار خودشیفتگی شدند و به رضایت مشتریان توجهی ندارند و با این روند نمی‌توان به رشد کیفی خودروها امیدوار شد در حالی که وزیر صنعت یک بار گفت: از صف خودروهای صفرکیلومتر جلوی نمایندگی‌ها برای تعمیر خجالت می‌کشم.
وی افزود: خودروسازان خودشان بر فرآیند تولید و طراحی نظارت دارند و طبیعی است که نمره خوبی هم به خودشان بدهند اما باید نهاد مستقل و خارج از صنعت خودروسازی نظارت و ارزیابی کند.
علی‌لو گفت: پدیده خودشیفتگی در صنعت خودرو حاکم شده است و ادعا می‌کنند به آخر خط کیفیت و ساخت رسیده‌اند و هیچ توجهی هم به مراکز تحقیقات خارج از صنعت خودرو و مراکز دانشگاهی ندارند.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص از خودروسازان مجلس اظهار داشت: باید دانشگاه‌ها و مراکز تحقیق و توسعه خارج از صنعت خودرو وارد این عرصه شوند و کیفیت را کنترل کنند و به میزان کیفیت محصولات داخلی نمره بدهند.
وی با بیان اینکه مشتریان خودرو حق دارند که خودروی ایمن و استاندارد خریداری و خودروسازان هم باید در این عرصه بیشتر تلاش کنند، تصریح کرد: در مراحل تولید خودرو در خودروسازی‌های کشور ردپایی از سازمان استاندارد یا نیروهای استاندارد برای نظارت و کنترل دیده نمی‌شود که باید این روند اصلاح شود و اگر خودروساز بخواهد بر خود نظارت کند حساسیت لازم را نخواهد داشت اگرچه ایران خودرو در این زمینه اقداماتی کرده است.
علی‌لو افزود: البته انتقادهای ما برای مقابله با خودروسازان نیست بلکه نتایج تحقیق و تفحص در دو سال اخیر و ارتباط با مردم و مشتریان خودروهای داخلی این وضعیت را نشان می‌دهد و متأسفانه در عرصه کیفیت با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم که انتظار می‌رود خودروسازان حساسیت لازم را در این عرصه داشته باشند.
* شیوا: نظارت دستگاه‌ها در کیفیت خودروها دقیق و جدی نیست
در ادامه این گفت‌وگو شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه ایمنی و استاندارد خودرو حساس‌تر از دیگر کالاهاست و با جان انسان‌ها سروکار دارد، گفت: در دو سال اخیر ضریب کیفیت خودرو که در قیمت گذاری‌ها تأثیر منفی و مثبت دارد همچنان منفی است اگرچه روند رو به کاهشی نشان می‌دهد.
شیوا افزود : از نهادهای مسئول استاندارد و ایمنی خودرو ودستگاه‌های نظارتی انتظار داریم در این باره حساسیت و دقت لازم را نشان دهند برای اینکه خودروی بی‌کیفیت و ناایمن جان انسان‌ها را تهدید می‌کند وباید مشتریان خودروها از کیفیت آن مطمئن باشند.
وی گفت: شاید کنترل دستگاه‌های نظارتی در این مورد خیلی دقیق و جدی نیست که موضوع ارتقای کیفیت خودروها به‌طور ملموس مورد توجه و عمل واقع نمی‌شود.
رئیس شورای رقابت گفت: در فرمول قیمت گذاری خودروها، ضریب کیفیت اگر مثبت باشد تأثیر افزایشی در قیمت دارد اما در دو سال اخیر این ضریب که بین منهای 3 تا مثبت 3 قرار دارد همواره منفی بوده است و کمتر خودرویی داریم که افزایش کیفیت داشته باشد.
*رحیمی: معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی‌کنیم و بارها از مشتریان عذرخواهی کرده‌ایم
رحیمی معاون کیفیت ایران خودرو با بیان "معیوب بودن درصدی از محصولات را تکذیب نمی‌کنیم" گفت: به همین خاطر از مشتریان به‌خاطر مشکلاتی که ممکن است از این لحاظ داشته باشند عذرخواهی می‌کنیم.
وی افزود: بارها هم از این بابت از مشتریان عذرخواهی کرده‌ایم اما همچنان در روند رو به رشد کیفیت و کاهش مشکلات حرکت می‌کنیم و طرحهای ضربتی کوتاه‌مدت و برنامه‌های متنوعی در این عرصه اجرا می‌کنیم که در دو سال اخیر دستاوردهای خوبی داشت.
معاون کیفیت ایران خودرو گفت: ما دوشنبه‌ها با حضور در نمایندگی‌های فروش خودرو روند کیفیت محصولات و همچنین مشکلات مشتریان به‌ویژه در خودروهای صفرکیلومتر را بررسی می‌کنیم و برای رفع این مسائل هم برنامه داریم.
استاد رحیمی تصریح کرد: ایران خودرو برای استفاده از قطعات و لوازم ساخت محصول فرآیندهای نظارت استاندارد و کیفیت و ایمنی را هم در داخل و هم در خارج اعمال می‌کند اما هنوز جاده تست خودرو نداریم و در این زمینه از کشورهای خارجی مانند آلمان استفاده می‌کنیم.
وی افزود: سطح توقعات مشتریان ما بیشتر از کیفیت محصولاتی است که تولید می‌کنیم و هدف ما این است که بتوانیم انتظارات آنها را تأمین کنیم.
استاد رحیمی گفت: البته 60 گروه تولیدی با ما همکاری می‌کنند و دستورالعمل‌های استاندارد قطعات خودرو را با جدیت اعمال و پس از اطمینان از کیفیت قطعات از آنها در مراحل بعدی استفاده می‌کنیم و اگر محصول نهایی مراحل آزمایشی را از لحاظ ایمنی و استاندارد با موفقیت بگذراند اجازه تولید انبوه و عرضه داده می‌شود.
وی افزود: البته حتی اگر صددرصد قطعات هم سالم و استاندارد باشد باز هم ما ادعا نمی‌کنیم که محصولات صددرصد کامل است و کیفیت لازم را دارد اما برای ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مشتریان برنامه‌های متنوعی داریم و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در یک سال اخیر در برخی محصولات تا 35 درصد هم بهبود طراحی محصولات را داشته‌ایم و این روند را ادامه خواهیم داد اما به همکاری دولت، مجلس و همه نهادها و مسئولان نیاز داریم.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 437

ارسال به:

رویدادها