سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950506/1
تاریخ انتشار: 1395/05/06-14:27:55

شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی رکورددار سرمایه‌گذار خارجی

شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی رکورددار سرمایه‌گذار خارجی

جذب بیش از ۱۰ میلیون دلار سرمایه خارجی با امضای ۹ قرارداد در پسابرجام با اشتغالزایی ۲۰۰ نفری سبب شد شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی به عنوان رکورددار جذب سرمایه‌گذار خارجی در دولت یازدهم شناخته شود؛ هرچند که در پسابرجام از بین ۳۲ استان کشور ۲۱ استان موفق به جذب سرمایه‌گذاران خارجی شده‌اند.

مجموع قراردادهای سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی در کل ۲۷ مورد است که ۱۱ قرارداد آن در دولت یازدهم امضا شده است. صنایع غذایی، سنگ، شیشه، لوازم بهداشتی، شوینده، پلاستیک، ساختمانی و پکیج از بخش‌های جذاب صنعت کشور است که سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌های صنعتی برای تولید آنها استقبال کرده‌اند.
قوانین مصوب جدید برای افزایش میزان سرمایه‌گذاری در کشور نیز حکایت از آن دارد که بخشنامه‌ای مبنی‌بر تخفیف ۵۰ درصدی مالیات برای سرمایه‌گذاران در بخش بدون تضمین دولت تصویب و آیین‌نامه اجرایی آن نیز به استان‌ها برای ترغیب افراد ابلاغ شده است.
جذب سرمایه‌گذار خارجی با توجه به ضعف منابع مالی داخلی، راهکاری مناسب برای ایجاد رونق و خروج از رکود صنعت کشور است. سرمایه‌گذاران خارجی علاوه‌بر تامین مالی، در انتقال فناوری و دانش فنی به رونق صنعت کمک خواهند کرد. ضمن آنکه در کل کشور ۹۴۵ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب وجود دارد که از این تعداد در ۷۷۸ مورد زمین واگذار می‌شود و ۱۳۶ هزار هکتار زمین دراختیار داریم که ۳۱ هزار هکتار آن تاکنون واگذار شده است.

 


شناسایی اولویت‌دارها
پیش از این و در ابتدای امسال، رضا نائینی، مدیر مرکز سرمایه‌گذاری خارجی خراسان رضوی از شناسایی ۱۵ واحد صنعتی اولویت‌دار برای معرفی به سرمایه‌گذاران خارجی گفت که از بین ۴۰۰ پروژه مختلف انتخاب شده است. این طرح‌ها شامل واحد پتروشیمی در سرخس شده و همچنین انتقال آب از کوه‌های هزارمسجد، خط انتقال آب از دریای عمان، و راه‌آهن تندرو بین تهران و مشهد در اولویت است.
اکنون علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی این استان، از افزایش ۵۴ میلیون دلاری جذب سرمایه‌های خارجی خراسان رضوی خبر داد که این رقم مربوط به ۳ ماه نخست امسال است. در حالی که کل سرمایه خارجی جذب شده این استان در سال گذشته ۳۰۸ میلیون دلار بوده است. علاوه بر این، ۳ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به مبلغ ۷۰ میلیون دلار در هیات سرمایه‌گذاری خارجی مصوب و مجوز تضمین دولت صادر شده است. با وجود پیگیری فراوان خبرنگار صمت درباره چگونگی قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی موفق به دریافت پاسخی از مسئولان در شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نشده‌ایم.
ثبت رکورد در پسابرجام
احمد جوانمردی، مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: شهرک‌ها و نواحی صنعتی در خراسان رضوی موفق به جذب ۹ سرمایه‌گذار خارجی در پسابرجام شده است اما با وجود تمام مزیت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تهران فقط یک سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده است. حال آنکه استان‌های البرز، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین تعداد قراردادهای سرمایه‌گذاری خارجی را در پسابرجام داشته‌اند که تهران و فارس پس از آن قرار گرفته است.
به گفته جوانمردی، مجموع قراردادهای سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی ۲۷ مورد است که ۱۱ قرارداد آن در دولت یازدهم امضا شده و ۹ قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در این استان در پسابرجام و با سرمایه‌ای افزون‌بر ۱۰ میلیون دلار امضا شده است که اشتغالزایی ۲۰۰ نفری را به همراه دارد.
بعد از برجام ۲۱ قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌های صنعتی کشور منعقد شده که میزان سرمایه‌گذاری آن حدود ۷۲۰ میلیون دلار بوده است. از این تعداد ۸ واحد صنعتی در صنایع غذایی، سنگ، شیشه، لوازم بهداشتی، شوینده، پلاستیک، ساختمانی و پکیج به بهره‌برداری رسیده و ۲ مورد در حال دریافت زمین و باقی در حال ساخت است. همچنین کشورهای افغانستان، ترکیه، آلمان و ایتالیا بیشترین تعداد سرمایه‌گذاران ورودی را داشته‌اند.

 

رتبه نخست در دولت یازدهم
این در حالی است که غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی ایران به صمت گفت: رکورد جذب سرمایه خارجی در دولت یازدهم شکسته شد که در این میان سرمایه‌گذاری خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خراسان رضوی به نسبت سایر استان‌های کشور بیشترین تعداد را داشته به طوری که ۲۷ طرح سرمایه‌گذاری خارجی در این استان انجام شده است.
سلیمانی تصریح کرد: تعداد سرمایه‌گذاران خارجی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان‌شرقی در دولت یازدهم به ۱۹ مورد می‌رسد و استان‌های اصفهان، قزوین و البرز، هرکدام ۱۵ سرمایه‌گذاری خارجی را در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خود به ثبت رسانده‌اند. پس از آن استان‌های خوزستان با ۱۳مورد، مازندران ۹مورد و تهران ۷ مورد سرمایه‌گذاری خارجی در رتبه‌های بعد قرار دارند. به گزارش صمت خراسان رضوی از نظر ورود گردشگر زیارتی دارای مزیت است و سالانه میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف کشور و دنیا به این استان سفر می‌کنند. بنابراین خراسان رضوی برای تولیدکنندگان داخلی و خارجی بازار مناسب دارد اما باید درنظر داشت که تولیدکنندگان خارجی در شهرک‌های صنعتی موظف به صادرات ۳۰ درصد از محصول خود بوده و در صورت تخطی مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد. اکنون نیز ۴۰ درصد صادرات خراسان رضوی به افغانستان از سوی اتباع خارجی است. این در حالی است که در سال گذشته حدود ۴۰ مجوز شرکت‌های خارجی باطل شده زیرا فعالیت آنها مطلوب نبوده است.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 1260

ارسال به:

رویدادها