سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

مرده‌هایی که یارانه می‌گیرند و زنده‌هایی که حذف می‌شوند

مرده‌هایی که یارانه می‌گیرند و زنده‌هایی که حذف می‌شوند

در حالی دولت هنوز اسامی اموات را از لیست دریافت یارانه حذف نکرده که اقدام به حذف افراد پردرآمد کرده است. بهتر نیست دولت به منظور پیشرفت سریع تر در اجرای قانون اقدام اولیه را بر حذف متوفیان از دریافت یارانه متمرکز کند؟
به گزارش تسنیم، مطابق تبصره۲۱ قانون بودجه سال ۹۳، یارانه نقدی باید صرفاً به سرپرستان خانوار‌های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند دریافت یارانه باشند، پرداخت گردد (مجموع درآمد سالانه آنها کمتر از رقم تعیین شده توسط دولت باشد) و افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید در موعد تعیین‌شده به مراکز ثبت‌نام مراجعه نمایند. چنانچه پس از تحقیق مشخص گردید که اشخاص با درآمد بیشتر از مبلغ فوق اقدام به دریافت یارانه کرده‌اند به‌میزان سه برابر یارانه دریافتی جریمه می‌شوند.
ثبت نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ۲۰ فروردین ماه ۹۳در سایت رفاهی آغازشد و حدود ۷۴ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کردند. پس از آنکه این ابداع دولت در مورد خود انصرافی با شکست مواجه شد و حدود ۷۴ میلیون نفر برای دریافت یارانه ثبت نام کردند، دولت جز اجرای درست قانون در حذف یارانه افراد ثروتمند و تجار و افراد غیر نیازمند هیچ راهی برای حل مشکل پیش رو ندارد.
 اما اکنون دولت برای این بند قانونی اقدامی نکرده است و به اذعان سخنگوی دولت در خرداد ماه ۷۶میلیون و ۵۷هزار و ۴۳۰ نفر یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را  دریافت کرده اند.
نکته اصلی اینجاست که دولت تدبیر در حالی به ۷۶میلیون و ۵۷هزار و ۴۳۰ نفر یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را  دریافت می کند که ۲میلیون و ۳۰۰هزار نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند، و۲۰۰هزار نفر مطابق اظهارات ربیعی حذف شده اند. فهرست یارانه بگیران نشان می‌دهد که کماکان اموات هم یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی را دریافت می‌کنند.
 شاهد این ادعا اظهارات جعفر قادری،عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است. وی  با اشاره به اینکه دولت از ارائه آمار دقیق حذف شدگان طفره می‌رود گفت: هنوز تعدادی از متوفیان در لیست دریافت یارانه هستند و اطلاعات پرداخت یارانه نقدی در دولت به روز نشده است.
به راستی در شرایطی که دولت در سال جاری از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها دولت با کسری ۱۸ هزار میلیاردی مواجه است و برای جبران این کسری بودجه به سناریویی از جمله افزایش قیمت بنزین دست زد، چرا یارانه ثروتمندان قطع نمی شود؟ اگر قطع شده است چرا وزارت کار در اطلاع رسانی محافظه کارانه پیش می‌رود و اطلاع رسانی دقیق نمی‌کند.
 بارهادرباره ابهام های نحوه حذف یارانه ها به منظور کمک  در اطلاع رسانی صحیح از وزارت کار اقدام کرده است اما مسئولان وزارت کار به عنوان متولی شناسایی افراد برای حذف یارانه نقدی سیاست سکوت را پیشه کرده اند.
 باز هم استناد حرفمان ادامه صحبت های جعفر قادری است که می گوید:آمار دقیقی از سوی دولت ارائه نشده است. دولت از ارائه آمار طفره می رود. دولت به شکل های مختلف تعداد را اعلام می کند و در درون بدنه دولت آمارها تأیید و تکذیب می‌شود. مجلس طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور دولت را مکلف به حذف یارانه بخشی از جامعه کرده است.
خبرنگار تسنیم درباره کم و کیف حذف یارانه ها از وزارت کار جویای ماجرا شد، اما با طفره رفتن مسئولان مربوطه مواجه شده است. اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها یک مسأله ملی است. هم دولت باید به این مسأله از منظر ملی نگاه کند و هم فعالان سیاسی و رسانه ها باید با کنار گذاشتن انگیزه های سیاسی دولت را در اجرای قانون یاری کنند.
دریافت یارانه توسط ثروتمندان اشتباه فاحشی است که دولت باید به آن پایان دهد، اما به راستی در چنین وضعیتی چرا هنوز لیست عده ای از اموات در دریافت یارانه نقدی وجود دارد و اسامی زنده ها در حال حذف است؟! بهتر نیست دولت قبل از اینکه اقدام به حذف یارانه افراد زنده کند، لیست دریافت یارانه را پالایش و اسامی اموات را از پرونده دریافت یارانه نقدی حذف و سپس اقدام به شناسایی ثروتمندان و افراد غیر مشمول کند؟!
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 443

ارسال به:

رویدادها