سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران : سواپ بیشتر از 10 وزیر خارجه برای کشور امنیت فراهم می‌کند/پوپولیست‌ها سعی در نفی درآمدزایی سوآپ دارند

نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران : سواپ بیشتر از 10 وزیر خارجه برای کشور امنیت فراهم می‌کند/پوپولیست‌ها سعی در نفی درآمدزایی سوآپ دارند

 حمیدرضا صالحی نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه برخی با مفاهیم پوپولیستی سعی در نفی مزایای سوآپ نفت، فرآورده نفتی و برق برای کشور دارند، گفت: اگر روی سوآپ برنامه ریزی شود و واقعا مزایای آنرا بخوبی تشریح کرده و برنامه و سند استراتژیک بزرگ برای کشورمان داشته باشیم تبدیل به هاب انرژی منطقه می شویم.
وی با اشاره به اینکه سوآپ می تواند درآمد ارزی زیادی برای کشور داشته باشد، تصریح کرد: درآمد سوآپ می تواند جایگزین فروش نفت شود و بخشی از آنچه که مقام معظم رهبری در زمینه بستن چاه های نفت مدنظر داشته اند محقق می شود.
صالحی ادامه داد: سوآپ می تواند بخشی از درآمد ارزی را از طریق انتقال نفت و گاز و برق برای کشور فراهم کند.
 وی اظهار داشت: در حال حاضر برق در شرق کشور ارزانتر و در غرب گرانتر است حال اگر با توجه به اینکه ما موقعیت استراتژیک خوبی داریم و اختلاف افق هم باعث پیک مصرف برق می شود می توانیم از این فرصت استفاده کرده و درآمد بالایی کسب کنیم و از این طریق بیزینس های بزرگی داشته باشیم.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: سوآپ باعث می شود که ما جدا از درآمدهای اقتصادی از نتایج خوب امنیتی نیز برخوردار شویم بطوری که اگر  خطوط انتقال برق و گاز و منابع انرژی در اختیار ما باشد می توانیم بیشتر از 10 وزیر امور خارجه امنیت برای کشور فراهم کنیم.
وی توضیح داد: وقتی شبکه برق به امارات، کویت، عراق، ترکیه، عمان، پاکستان وافغانستان وصل باشد امنیت و درآمد برای کشور فراهم می شود.

صالحی تاکید کرد: برای تحقق دوباره سوآپ نفت و راه اندازی سوآپ دیگر منابع انرژی اولا باید کاری کنیم که مردم نسبت به این موضوعات حس مثبت داشته باشند چرا که عده ای مافیا با استفاده از مفاهیم پوپولیستی سعی در زیر سوال بردن اصل موضوع دارند زیرا با شفاف شدن این موضوعات منافع زیادی از دست می دهند.
وی با بیان اینکه مروجان افکار پوپولیستی با طرح موضوعات منفی قصد فشار روی افکار عمومی و تحمیل تصمیمات به دولت را دارند، ادامه داد: این اقدامات نتیجه ای جز انزوای کشور و فقیر شدن مردم ندارد ضمن اینکه این افراد با مخفی نگه داشتن مزایای سوآپ بدنبال رانت بیشتر هستند.
نایب رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در ادامه اظهار داشت: گاز در ترکنمستان محبوس است و این کشور فقط از طریق کشور ما می تواند گاز خود را بفروشد ولی در غرب کشور ما گاز گران است لذا ما گازی که از ترکمنستان دریافت می کنیم، می توانیم به اروپا صادر کنیم و یا برق را از شرق کشور بگیریم و به غرب بدهیم.
صالحی گفت: ما منابع عظیم انرژی در پارس جنوبی داریم که سالیان سال است که هدر می رود و می توانیم آن را تبدیل به برق کرده و با سوآپ آن به 10 تا 15 میلیارد دلار درآمد برسیم و همچنین در حال حاضر سالانه 3 میلیارد دلار از ترکمنستان گاز می خریم  لذا اکنون که گاز فاز 12 هم وارد مدار شده و 100 میلیون متر مکعب تولیدمان بالا رفته که باید صادر شود و این اهداف زمانی محقق می شود که با حضور بخش خصوصی امکان سوآپ را فراهم کنیم.
وی در ادامه به لزوم حضور بخش خصوصی در سوآپ اشاره و اظهار داشت: اگر سازوکارهای دولتی حکمفرما باشد  به بن بست می رسیم زیرا دولت فروش و مارکتینگ را نمی تواند خوب انجام دهد و حتی در شرایط تحریم اوضاع بدتر نیز می شود لذا بخش خصوصی می تواند از مزیت موقعیت جغرافیایی کشور و واقع شدن بین شرق و غرب دنیا استفاده کرده و با راه اندازی سوآپ درآمدهای زیادی ایجاد کند.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 446

ارسال به:

رویدادها