سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر:
تاریخ انتشار: -

ایران اولین صادر کننده پسته در دنیا

ایران اولین صادر کننده پسته در دنیا
کشور ما اولین صادر کننده و دومین تولید کننده پسته در دنیا است که بیشترین میزان ورود ارز از صادرات غیر نفتی به داخل کشور را به خود اختصاص داده است.
پول‌نیوز- کشور ما بعنوان بزرگترین تولید کننده پسته در دنیا بیشترین میزان صادرات غیر نفتی و ورود ارز به داخل کشور را به خود اختصاص داده است از سویی 70 درصد پسته تولیدی در کرمان، 20 درصد خراسان و ده درصد در سایر مناطق تولید می‌شود که متاسفانه خشک سالی‌های اخیر در میزان تولید باغات پسته اثر گذار بوده به گونه‌ای که میزان تولید از 220 هزار تن به 180 هزار تن در سال جاری رسیده است.

درواقع امریکا در تولید پسته رقیب اصلی ما محسوب شده که به دلایل مختلف عملکرد تولید پسته در این کشور 5 برابر ایران است که با توجه به تولید این محصول در قالب سیاست کلان و اهداف اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای کشور ارز آوری خوبی داشته باشد.

بنابر این گزارش؛ پسته تولید داخل به 80 کشور دنیا صادر می‌شود که در راس کشورهای مبدا چین، روسیه، اروپا و کشورهای عربی قرار دارند.

از طرفی عمده صادرات پسته به سبب حقوق و عوارض گمرکی و درخواست کشورهای صادرکننده صورت فله صادر می‌شود.

دراین راستا اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران در این خصوص اظهار داشت: کشور ما اولین صادر کننده و دومین تولید کننده پسته در دنیا است و در حالی که عمده صادرات پسته به 80 کشور دنیا است که در راس کشورهای مبدا چین، روسیه، اروپا و کشورهای عربی قرار دارند.

وی افزود: تولید پسته در  سال  جاری به سبب خشک سال‌های اخیر نسبت به سال گذشته 15 الی 20 درصد  کمتر شده به گونه‌ای که این میزان تولیداز 220 هزارتن به 180 هزارتن در سال جاری رسیده است.

عسگر اولادی در ادامه بیان کرد: متاسفانه هزینه‌های بهره وری به سبب بحران آب و مسائل تخصصی کشاورزی در کشور بالاست به گونه‌ای که تنها تولید پسته در هر هکتار یک و نیم تن که در مقایسه با تولید سایر کشورها این میزان حدود سه تن است.

وی تصریح کرد:‌عمده صادرات پسته به سبب حقوق عوارض گمرکی و درخواست کشورهای خریدار به صورت فله و تنها مقدار کمی از آن بسته بندی صادر می‌شود و اچنانچه برداشته شدن تحریم‌ها قطعا در صرفه جویی هزینه‌ها و معاملات بانکی تاثیر گذار خواهد بود.

براساس این گزارش؛ خشکسالی‌های اخیر در میزان تولید باغات پسته اثر گذار بوده و از سویی هزینه‌های بهره وری در کشور  به سبب بحران کم آبی و مسائل تخصصی کشاورزی بالاست که قطعا برداشته شدن تحریم‌ها در صرفه جویی هزینه‌ها و معاملات بانکی تاثیر گذار خواهد بود.
منبع : newslinktitle
تعداد بازدید: 500

ارسال به:

رویدادها