سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950711/1
تاریخ انتشار: 1395/07/11-08:58:42

فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران: انتقال مالکیت اراضی به صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی

فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران:  انتقال مالکیت اراضی به صاحبان صنایع در شهرک‌های صنعتی

روابط عمومی انجمن مدیران صنایع خراسان - حق مالکیت زمین در شهرک‌های صنعتی پس از ساخت واحد و دریافت پروانه بهره‌برداری به صاحبان صنایع انتقال می‌یابد و تا قبل از آن سرمایه‌گذاران با دریافت دفترچه حق انتفاع از زیرساخت‌های شهرک می‌توانند در زمین تحویل گرفته شده فعالیت کرده و واحد صنعتی خود را آماده بهره‌برداری کنند.

اما برای هویت‌بخشی و دریافت مالکیت باید با پروانه بهره‌برداری و پرداخت هزینه زمین به شرکت شهرک‌های صنعتی مراجعه کنند.
۷۸۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور از مجموع ۹۵۰ مصوبه احداث در حال بهره‌برداری است که به گفته کارشناسان، کمتر از یک درصد اراضی واگذار شده به سرمایه‌گذاران سند ملکی نداشته اما اقدامات لازم برای دریافت سند مالکیت آنها در دست انجام است.
پیش از این، شهرک‌های صنعتی که در اراضی ملی به‌دلیل کمبود زمین، احداث می‌شدند به‌صورت اجاره‌ای دراختیار صاحبان بنگاه قرار می‌گرفتند و به این طریق نه‌تنها ما شاهد توسعه شهرک‌های صنعتی نبودیم بلکه مالکیت صاحبان بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی نیز به خطر می‌افتاد.
اما اکنون به گفته کارشناسان، کمتر از یک درصد از زمین شهرک‌های صنعتی در حال بهره‌برداری سند مالکیت ندارند که اقدامات لازم برای صدور سند مالکیت آنها نیز در دست انجام است.
فرشاد مقیمی، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: صدور اسناد مالکیت برای زمین شهرک‌های صنعتی یک فرآیند در حال تکمیل است که باید آمار آن به نسبیت اعلام شود. اما اهمیت صدور سند مالکیت برای صنعتگران به‌مثابه شناسنامه‌ای برای تعیین هویت کارخانه خود بوده که انگیزه‌ای برای ساخت واحد صنعتی و سرمایه‌گذاری است، همچنین به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی و... استفاده می‌شود.
مقیمی افزود: برای احداث شهرک‌های صنعتی، ابتدا مطالعات مکان‌یابی برای شناسایی و تعیین ضرورت‌های احداث آن شهرک صنعتی انجام می‌شود به‌طوری‌که زیرساخت‌های صنعتی در آن منطقه وجود نداشته و تقاضا برای ایجاد آن وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه دریافت مجوز احداث مهم‌ترین تفاوت در احداث شهرک و ناحیه صنعتی است، گفت: برای احداث شهرک صنعتی نیاز به دریافت مجوز از هیات‌وزیران است در صورتی که برای ایجاد ناحیه صنعتی فقط مجوز شورای برنامه‌ریزی استان دریافت می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: اگر زیرساخت مورد نظر در منطقه‌ای در حد ۵۰ هکتار باشد، ناحیه صنعتی ایجاد شده و بیشتر از آن مورد نیاز باشد، یک شهرک صنعتی ایجاد می‌شود.
مقیمی تاکید کرد: تهیه زمین مناسب برای احداث ناحیه یا شهرک صنعتی در ابتدا از منابع ملی دریافت می‌شود که بستگی به وجود اراضی ملی در منطقه مورد نظر دارد. اما پیش از دریافت زمین باید مجوزهای لازم برای احداث شهرک یا ناحیه صنعتی دریافت شود.
وی ادامه داد: در این حالت اگر منابع طبیعی برای ملک مورد نظر سند مالکیت داشته باشد به سازمان صنایع کوچک انتقال داده و سازمان به تفکیک قطعات اراضی واگذار شده در شهرک صنعتی اقدام به صدور سند مالکیت برای متقاضیان می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه موضوع مالکیت اراضی پیش از استقرار واحدهای صنعتی تعیین‌تکلیف خواهد شد، افزود: در مرحله نخست واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، قرارداد حق بهره‌برداری از زیرساخت‌های صنعتی منعقد می‌شود و سند مالکیت قطعی پس از ساخت و بهره‌برداری از واحد صنعتی با ثبت پروانه بهره‌برداری به سرمایه‌گذاران انتقال می‌یابد.
مقیمی با اشاره به اینکه تغییر کاربری در زمین‌های شهرک‌های صنعتی امکان‌پذیر نیست، گفت: اگر زمین در ناحیه غذایی یک شهرک صنعتی واقع شده باشد، دیگر امکان تغییر کاربری به صنایع دیگر جز غذایی وجود ندارد.
معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: هزینه مالکیت زمین در صورت صدور و انتقال سند ملکی زمین از سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود.

 


انتقال صنایع کوچک به داخل شهرک‌ها
توسعه شهرک‌های صنعتی یکی از راهکارهای مهم برای تجمیع واحدهای صنعتی در کشور است زیرا تنها با این راهکار می‌توان علاوه‌بر خدمات‌رسانی متمرکز به واحدهای تولیدی و صنعتی، زمینه کیفی‌سازی ارائه خدمات به واحدهای تولیدی را مهیا کرده و به لحاظ زیست‌محیطی نیز تبعات کمتری ایجاد کرد.
غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی، ایران در گفت‌وگو با صمت درباره مشکلاتی که متقاضیان دریافت زمین در شهرک‌های صنعتی با آن مواجه هستند، اظهار کرد: برای ایجاد شهرک‌های صنعتی به زمین و برای به‌دست آوردن این زمین‌ها به مصوبات متعدد نیاز داریم و برای گرفتن زمین نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم، سپس تغییر کاربری‌های لازم را ایجاد کرده و پس از تامین آب، گاز و برق مورد نیاز در راستای ایجاد شهرک‌های صنعتی گام برمی‌داریم.
سلیمانی با اشاره به اینکه ما یک‌بار از سازمان محیط‌زیست مجوزهای لازم را دریافت کرده و تمام خدمات را به آنها به صورت یکجا ارائه می‌کنیم، گفت: براساس قانون رفع موانع تولید، پس از تاسیس شهرک‌های صنعتی در اراضی ملی، می‌توانیم حق مالکیت واحدهای صنعتی را به افراد واگذار کنیم.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: اگر افرادی در خارج از شهرک‌های صنعتی اقدام به احداث واحد صنعتی کرده باشند، در صورتی که در شهرک‌های صنعتی آن محدوده زمین برای ایجاد واحد جدید وجود داشته باشد، امکان صدور مجوز برای ساخت واحد تولیدی در اراضی ملی وجود ندارد و باید واحد صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.
سلیمانی افزود: درحال‌حاضر، تمام متقاضیان احداث واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی پس از انعقاد قرارداد با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی و تکمیل ساخت‌وساز و دریافت مجوز، می‌توانند نسبت به تامین آب، گاز، برق و تلفن این واحدها اقدام کنند.
به گزارش صمت برای دریافت سند مالکیت لازم است صنعتگران از دفتر شهرک صنعتی پروانه پایان کار دریافت کرده باشند و پروانه بهره‌برداری از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده باشد. همچنین بدهی‌های موجود با شرکت شهرک‌های صنعتی تسویه شده باشد. در این صورت صنعتگران با مراجعه به دفتر شهرک صنعتی با همراه داشتن دفترچه قرارداد، آخرین تغییرات و اساسنامه شرکت یا مدارک شناسایی صاحب یا صاحبان امضا، برای صدور سند مالکیت درخواست می‌دهند و مسئولان مربوط شهرک صنعتی برای انتقال مالکیت زمین واحد صنعتی به طرف قرارداد از اداره ثبت منطقه اقدام می‌کنند.

منبع : گسترش صمت
تعداد بازدید: 1404

ارسال به:

رویدادها