سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 950719/1
تاریخ انتشار: 1395/07/19-09:16:55

آمار تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی در بوته نقد

آمار تسهیلات پرداختی به واحدهای صنعتی در بوته نقد

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی ما تکلیف داریم با حمایت از صنایع کوچک و متوسط آنان را بار دیگر در چرخه اقتصاد کشور فعال کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علی یزدانی در گفتگو با برنامه تیتر امشب با اعلام این مطلب گفت: قرار بود بر اساس برآوردی که ما داشتیم 7500 واحد تولیدی تا پایان سال 1395 بر اساس تسهیلات 16 هزار میلیارد تومانی راه اندازی شود. در سامانه بهین یاب بیش از 57 هزار و 298 نفر ثبت نام کردند. از این تعداد 45 هزار و 260 بنگاه تولیدی است. در کل استان ها قبل از اینکه پرونده ها در کارگروه تسهیل بیاید، در یک کمیته این درخواست ها را بررسی می کند. در کارگروه های استانی 30 هزار 662 پرونده در کل کشور مطرح  و بررسی شده است. آنچه که به بانک معرفی شده است، افراد را معرفی می کنند. در مجموعه بانک های کشور بیش از 5530 مورد پرداخت تسهیلات صورت گرفته است که مبلغ تسهیلات بالغ بر 4230 میلیارد تومان بوده است. خود بانک ها 5731 پرونده مستقیم در بانک ها تشکیل شده است و بانک ها نیز 4300 میلیارد تومان به این بنگاه ها پرداخت کرده اند. بیش از 11200 مورد پرداختی در کل کشور صورت گرفته است. بیش از 8600 میلیارد تومان منجر به قرارداد و پرداخت شده است.



یزدانی افزود: بحثی که الان در بانک ها اقدام می شود با سال های قبلی متفاوت است. سابقه ندارد در سیستم بانکی چنین ابلاغیه هایی که بانک مرکزی ابلاغ کرده است. بانک مرکزی به کلیه بانک ها ابلاغ کرده است که ضمانت نامه های صندوق ضمانت شرکت شهرک های صنعتی و سایر صندوق های ضمانت را بپذیرند. بهره بانکی مصوب شورای پول و اعتبار است و ما خیلی نمی توانیم در این زمینه تغییراتی ایجاد کنیم. اما چنین عزمی تا کنون بی سابقه بوده است. حتی شرکت هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت (ورشکستگی) بوده اند، نیز اجازه داده شده است که از این منابع استفاده کنند.

یزدانی تاکید کرد: مجموعا پیش بینی ما این است که تا پایان سال همه این پرداخت ها انجام شود. بعد از نقدینگی بحث بازار مطرح می شود. ما الان در قالب خوشه های صنعتی 1200 بنگاه کوچک صادراتی را شناسایی کرده ایم. در سال جاری کنسرسیوم صادراتی را شکل داده ایم. مهمترین مشکلات این واحد ها نیز نقدینگی است. دولت ناچار است در امر هدایت اقتصاد و صنعتی به بحث نقدینگی بپردازد.
یزدانی تأکید کرد: ما در صندوق ضمانت شهرک صنعتی شرایط خیلی سهلی را برای تولیدکنندگان در نظر گرفته ایم و حتی بعضا در نبود وثیقه ملکی به تولیدکنندگان از طریق ارائه سفته ضمانت نامه صادر کرده ایم.
وی افزود: با حمایت های وزارت صنایع در سه سال گذشته بیش از 2800 واحد تولیدی به چرخه فعالیت برگشته اند و این آمارها روز به روز افزایش پیدا می کند.

همچنین در این برنامه کاوه، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران نیز در نقد پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط گفت: بحث این است که ما اگر بخواهیم سرمایه در گردش برای یک واحد درست کنیم نباید به تسهیلات بانکی محدود شود. وقتی که فروش و بازاری مشخص نیست. بهره وری و کیفیت و قیمت تمام شده ما مشخص نیست، مسئله مشکل ساز خواهد شد. ما 88 هزار واحد صنعتی داریم در هزار ناحیه صنعتی که اگر حساب کنیم 16 هزار میلیارد تومان بسیار کم است و در واقع اینها رقمی را نمی گیرند. سئوال این است که آیا نرخ و بهره سود بانکی متناسب با تورم است یا خیر؟

 



کاوه افزود: وزارت صنایع بازاریاب بانک نیست. الان وضعیت کلان اقتصاد کشور خوابیده است. اگر وام به واحدها پرداخت کنیم منجر به تشدید رکود خواهد شد. این وام باعث می شود که آن بنگاه زیان انباشته زیادی داشته باشد و نابودتر شود. نمی توانیم سود بانکی را در نظر نگیریم. قطعا باید این وام ها با 12 درصد سود بانکی به بنگاه ها پرداخت شود. تسهیلات یک برنامه بلند مدت نیست، بلکه یک تسکین دهنده است. ما باید فکری بکنیم که چرخه صنعت بچرخد.
عضو اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: صنایع کوچک و متوسط اهمیتش برای همه ما روشن است. لذا ما بحث ما این است که تأمین مالی آسان، ارزان و منعطف باشد. ما باید تأمین مالی آسان انجام دهیم. تولید کننده و واحد صنعتی که دچار رکود بدی نیز شده است و حاشیه سود بسیار کمی دارد، بسیار خطرناک است.

 در این برنامه هاشمی رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی عباس آباد نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: من هم اعتقاد دارم وزارت صنایع نباید بازاریاب بانک ها باشد. بیش از شش ماه از سال اقتصاد مقاومتی می گذرد، تا کنون چند درصد از وام ها پرداخت شده است. شهرک صنعتی ما 2230 قرارداد دارد. حدود 50 واحد پروانه بهره برداری گرفته اند. 1250 فعال هستند. ما یک واحد هم نداریم که بالای 50 درصد ظرفیت فعالیت کنند. از کل واحدهای شهرک صنعتی استان تهران، 535 واحد کوچک و متوسط که تنها 42 واحد توانسته اند از این بوروکراسی عبور کنند. این واحدها یا وام معوق دارند، یا چک برگشتی دارند که در شرایط اضطرار هستند. اگر قرار هست مشکل این واحدها حل شود، نگاه نیز باید تغییر کند.

 



هاشمی افزود: بانک ها به هیچ وجه حاضر نیستند از سود بانکی خود بگذرند. تنها مشکل ما بانک نیست، مشکلات تولید و صنعت و مخصوصا صنایع کوچک را ریشه یابی بکنیم. بحث این است که 16 هزار میلیارد تومان پایان یافته تلقی بکند. ما هنوز تا ابتدای سال 1396 با این مسئله و مشکل فکر کنم با این مشکل مواجه هستیم.

 

تعداد بازدید: 951

ارسال به:

رویدادها