سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941128
تاریخ انتشار: 1394/11/28-15:27:37

کاهش نرخ سپرده در‌صورتی به نفع تولید است که نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد

کاهش نرخ سپرده در‌صورتی به نفع تولید است که نرخ سود تسهیلات نیز کاهش یابد

عضو هیئت‌رئیسه انجمن مدیران صنایع خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه کاهش نرخ سپرده در‌صورتی به نفع تولید است که نرخ سود تسهیلات نیز کاهش بیابد، گفت: در‌صورتی‌که نرخ سود سپرده کاهش اما نرخ تسهیلات تغییری نکند این مسئله بیشتر به نفع سیتسم بانکی و نه تولید خواهد بود.
فرامرز مرادی افزود: با این حال اگر نرخ سود تسهیلات بخش تولید کاهش بیابد به‌دلیل اینکه هزینه تمام شده پول برای تولیدکننده کم می‌شود، در نتیجه تولید می‌تواند نقدینگی بیشتری جذب کرده در نتیجه این بخش رونق می‌‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی در این‌باره عنوان کرد: هرگاه تورم افزایش یابد، لازم است نرخ تسهیلات افزایش پیدا کند و زمانی که تورم کاهش یافت یا با رکود اقتصادی روبه‌رو باشیم، لازم است نرخ بهره نیز کم شود تا معاملات رونق گیرد.  مرادی صریح کرد: با این حال کاهش نرخ سود بانکی باید همراه با سیاست‌های تشویق تولید همراه باشد تا نرخ سود سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش بیابد؛ چرا‌که اگر فقط نرخ سود بانکی کم شده و تولید حمایت نشود، این کار ممکن است موجب خروج سرمایه‌ها از بانک‌ها و روانه شدن آن‌ها به بازارهای غیرمولد بشود.
مرادی تصریح کرد: هم‌اکنون بخش تولید به دلیل نرخ سود بالای بانک‌ها با مشکلات متعددی مواجه است که امید می‌رود با کاهش نرخ سود شرایط برای تولیدکنندگان بهتر شود.

منبع : شهرآرا
تعداد بازدید: 609

ارسال به:

رویدادها