سنجش نیروی متخصص (سنم)
کد خبر: 941206
تاریخ انتشار: 1394/12/06-08:59:23

وقوع تخلف های فراوان در شرکت های فراری از مالیات

وقوع تخلف های فراوان در شرکت های فراری از مالیات

تهران- ایرنا- رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران از وقوع بسیاری از خلاف های اقتصادی به دست شرکت های فراری از مالیات خبر داد و گفت: با توجه به تسهیلات فراهم شده برای جذب سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام، بهره گیری از حسابرسان برای شفافیت بیشتر ضروری است.

به گزارش ایمیدرو، «مهدی کرباسیان» چهارشنبه در همایش «اصلاح قانون مالیات های مستقیم، نگرش ها و چالش ها» گفت: تسهیلاتی که پس از برجام برای حضور شرکت های بین المللی برای سرمایه گذاری یا حتی فاینانس فراهم شده است، نیاز به حسابرسان و حساب های شفاف برای حضور این شرکت ها را الزامی می کند.
رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران افزود: برای دستیابی به نرخ رشد هشت درصدی برنامه ششم توسعه که سومین برنامه از سند چشم انداز 20 ساله تلقی می شود، راهکاری جز مشارکت فعال صاحبان کسب و کار و پایه ای کردن درآمدهای مالیاتی به عنوان درآمد اصلی کشور نخواهیم داشت.
بیست و هفتم دی ماه رئیس جمهوری لایحه برنامه ششم توسعه را برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
این مسئول گفت: بر پایه گفته های مدیرعامل سازمان حسابرسی از 250 هزار شرکت ارائه کننده اظهارنامه مالیاتی، فقط 27 هزار شرکت حسابرسی شده اند.
کرباسیان ادامه داد: بسیاری از عملیات خلاف اقتصادی کشور در شرکت هایی رخ می دهد که یا اظهارنامه نمی دهند یا مالیات پرداز نیستند.

** افزایش مسئولیت حرفه ای حسابرسان در برابر جامعه
رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: بررسی اجمالی نشان می دهد از آنجا که جامعه حسابداران رسمی به دست دولت و در قاعده دولتی تاسیس شد نقش و نفوذ دولت در اساسنامه آن قابل دیدن است.
کرباسیان افزود: آسیب شناسی اساسنامه ای جامعه حسابداران رسمی، نشان دهنده سنت پنداری حرفه ای و فقدان احاطه طراحان آن به مسائل نوین این حرفه است که فعالیت جامعه و حسابداران رسمی با مشکل روبرو کرده است.
وی ادامه داد: از منظر دیگر خصوصیات و توانمندی اعضای شورای عالی تاکنون در «پردازش رای» و تجمیع آرای اکتسابی آنان شناخته شده است؛ در حالی که در بیشتر جوامع حرفه ای مشابه، اعضای شورای عالی به مثابه نخبگان حرفه، شاه کلید برون رفت از معضلات به شمار می روند.
این مسئول اضافه کرد: برای برقراری نظام مردم سالاری یعنی رابطه دولت- ملت و ملت- ملت راهکار شفاف سازی، حسابخواهی، حسابدهی و مسئولیت اجتماعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا آزادی فردی در حوزه سیاست تعریف می شود و رفاه مادی در قلمرو اقتصادی است و پیوند ساختاری این دو از طریق حسابرسی عملکرد مالی- اجتماعی محقق می شود.
کرباسیان گفت: افزایش مسئولیت حرفه ای حسابرسان در برابر جامعه در موضوع های نوین اقتصاد جهانی مانند پولشویی، فساد و تقلب گسترده بحث های خاصی را درباره استقلال حسابرسان و تغییر در مقررات نظارتی مربوط به آنان پیش آورده است.
وی کاربرد استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس-IFRS) به منظور استفاده شرکت های بورسی در سراسر جهان را یکی از مهم ترین تغییرات قانونی در تاریخ حسابداری خواند و از الزامی بودن استفاده از این استانداردها برای شرکت های بورسی در بیش از 120 کشور خبر داد.
رئیس شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران گفت: رعایت استانداردهای جهانی حسابداری نظارت دولت را بر واحدهای اقتصادی و برنامه ریزی دقیق تر می کند، بازار سرمایه را رونق بخشد و زمینه حفظ بهتر حقوق سرمایه گذاران و اعطاکنندگان تسهیلات مالی را فراهم می کند.
به گفته وی، جامعه حسابداران از 14 سال پیش تاکنون با بیش از دو هزار حسابدار رسمی، 200 موسسه حسابرسی و 12 هزار نفر شاغل به شفاف سازی اقتصاد کشور مشغول است.

منبع : ایرنا
تعداد بازدید: 558

ارسال به:

رویدادها